Hoppa till innehåll

Orvis Helios2 #5


Fänestad

Recommended Posts

På 2016-10-01 at 13:48 Fänestad sa:

Hej fiskevänner 

Skulle behöva lite tips om en lämplig flytlina till detta 9" spö

En lina man kastar långt &fint med 

Fiskar mest i sjö där fisken vakar utom räckhåll 

 

Fiskar idag med 4cast#6 &det känns som den Linan inte laddar spöt tillräckligt. Så du tror att barrio gt 125 #5 laddar bättre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du plats bakom och klarar att hålla mycket lina i luften så är det nog idé att köra på en lina med lång klump.

Nu har jag inte kastat med det spöt men det låter spontant lite märkligt att en lina från Guideline som är en klass upp inte skulle vara tillräckligt tung. Enligt deras info är den drygt 11 m och väger totalt in på 14 gram. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-10-02 at 15:36 darcod sa:

Barrio 125 ...klumpen är 12,5. meter lång ,jag har Orvis helios 2. 9fot 4# o använder samma linan 4# o laddar spö utan proproblem

Hej Darcod intressant att du använder barrio gt 125 har läst mkt.gott om den linan.Är den vindkänslig?Har du midflex eller tipflex spöt. Hur långt kastar du med sträckt Tafs 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Fänestad sa:
På 2 October 2016 at 15:36 darcod sa:

Barrio 125 ...klumpen är 12,5. meter lång ,jag har Orvis helios 2. 9fot 4# o använder samma linan 4# o laddar spö utan proproblem

Hej Darcod intressant att du använder barrio gt 125 har läst mkt.gott om den linan.Är den vindkänslig?Har du midflex eller tipflex spöt. Hur långt kastar du med sträckt Tafs 

 

Har det senaste kastat mkt med Barrio 125 gt (#4 på en Sage One 390), men måste säga att jag föredrar helt klart Rio Trout LT InTouch #3. Upplever bättre skjut och därmed bättre utsträckt tafs med den och tack vare den långa klumpen och framtaperingen är den väldigt stabil med överhäng oxå. Enda nackdelen med LT:n är att den inte klarar större flugor lika bra. Tycke oxå att LT:n är mindre vindkänslig eftersom man kan skjuta lättare, med Barrion är man tvungen och bära mkt lina i luften för att komma långt. LT:n är klar min favoritlina just nu till allt utom streamers. Tänk dock på att LT:n är en tyngre än vad man tror eftersom vikten ligger bak och egentligen utanför de 30 första foten... Med svag medvind på gräs får jag utsträckt tafs i nästan alla kast på upp till 27 m med den linan, bättre procent än med Barrion... Dock med med ännu bättre kastteknik och styvare spö tror jag Barrion kan nå längre om vi snackar distanskast...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...