Jump to content
Edgeforum

Hur håller du mobilkameran - egentligen?

Recommended Posts

Några kommer säkert se det här som gnäll, men det är menat som vägledning...

Det är kort och koncist - anpassa formatet, stående eller liggande, efter motivet!

Det är alldeles för mycket himmel, golv, gräsmatta, tak på bilder. Och dukar, bord och tår...

Till exempel: om du plåtar ditt spö när du ska sälja det, och lägger det på köksbordet - vrid då telefonen så den blir på samma ledd som spöet. Vips så får det plats mycket mer spö på bilden och den blir bättre och mer informativ.

Eller om du ska plåta en båt eller bil. De är avlånga från höger till vänster. Håll kameran liggande!

Kort sagt. tänk efter före hur du ska hålla kameran för att få med så mycket intressant motiv som möjligt på bilden.

• Like 6

Generellt tycker jag att alla foton skall tas liggande oavsett kamera eller mobil förr utom vissa undantag:

t ex ett porträtt, en flaska, ett glas, ett träd osv som gör sig bättre i ett stående format.

Ett tips är att innan man tar en bild oavsett vad det är, testa vrid kamera/mobil stående och liggande för att se vad som

passar bäst eller ta både och. I dagens digitala värld är det ju inga problem att ta bort bilder man inte vill ha eller blir dåliga ;)

• Like 1

Efter att ha ägnat förmiddagen åt studier från basstabila konstföreteelser såsom pyramiderna och den gyllende schnitzeln grävde jag djupare i minnet och fick svaret i form av en uppenbarelse. Det är breddformat och breddkamera som gäller.

20161006_101517-1.jpg20161006_101517.jpg

Gesten säger allt om liggande format, sätt att mäta fisk och bästa regnbågsnymfen. Treenigheten.

• Like 2
3 minutes ago Ingemar sa:

Efter att ha ägnat förmiddagen åt studier från basstabila konstföreteelser såsom pyramiderna och den gyllende schnitzeln grävde jag djupare i minnet och fick svaret i form av en uppenbarelse. Det är breddformat och breddkamera som gäller.

20161006_101517-1.jpg20161006_101517.jpg

Gesten säger allt om liggande format, sätt att mäta fisk och bästa regnbågsnymfen. Treenigheten.

Helt obegripligt, men ganska kul... :D

• Like 2

VARNING FÖR STARKA BILDER.

Efter att av misstag ätit ett äpple ville jag ha större kunskap. Jag testade kameran i stående format. Oh VE.

20161006_104622.jpg

Utan önskan innehåller bilden obscena delar av en fyrtåad fot i stödstrumpa samt mångahanda droger.

Detta är icke konstens uppgift...att förmedla misstagsburna intryck. Tänk bara på alla dessa stackars halvnakna flickor som av misstag hamnat på biljardbord eller Ferraris...Fel format- Fel hållning

Edited by Ingemar
  • Like 3