Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har precis köpt mitt drömspö ett Scott Radian 9 fot klass 5.

Har lite funderingar vad det gäller linor som passar det spöt.

Har skaffat följande linor från SA

Mastery VPD som har en ca 12 m klump. Denna lina tänkte jag använda till sjöfiske och till lite större strömmar

Mastery SBT sam har en 8,5 m klump. Denna lina har jag tänkt att använda till strömfiske i små till medelstora strömmar.

Tror ni jag är rätt ute? Har ni några andra favoritlinor?

Posted

Det finns en relativt lång tråd om linval till Radian redan:

Spöt funkar med det mesta så häng på de linor du normalt gillar så borde det funka fint, det kräver varken lättare eller supertunga linor. Jag kör Rio Perception som "allround", Rio Trout LT som torrflugelina, Loop Opti stream som kortklumpare och Vision Vibe 85 F/S3 som sinktip för streamers.  

Posted

Radian 906 respektive 905 är ganska så olika i aktionen. 906 är relativt sett lite mjukare och som nämns bör det nog inte ha för tunga linor. 905 är däremot ett snäpp snabbare och mer tolerant för olika linvikter. Själv har jag till detta spö med framgång använt både SA Sharkwave Ultimate Trout WF5 ("normaltung") och Rio Gold WF5 (som väl egentligen är något i stil med klass "5,4").

Lycka till med Radian, det är verkligen ett toppenspö!

Posted (edited)

GL 4 cast funkar jättebra, SA VPT är också skön på spöet, Perception helt ok.

Edited by bratteus
Posted (edited)

Scott rekommenderar Rio Gold #5 och Airflo Superdri Exceed #5. Jag kör med Airflo och den funkar mycket bra till spöt, men då den har minne som en elefant kommer jag testa Gold nästa säsong. 

Edited by Redbeeerd
  • 5 weeks later...
  • 1 year later...
Posted (edited)

SA MPX 5 är perfekt likaså GL 4Cast och Arctic Silver MD 5, funkar mycket bra även den.

Edited by bratteus
Posted

Nya Cortland Trout Boss, om du värdesätter goda kastegenskaper på riktigt.