Jump to content
Sign in to follow this  
Mr.karlstrom

!!! Hjälp !!! med Loop evotec 390 MF x-grip

Recommended Posts

Hej alla fellow fishermen.

har nyligen inskaffat ett lite äldre loop evotec 390 MF xgrip i #3. Funderade på om ngn mer. Ev är bekant med dessa klingor. Fick med en loop Opti stream i # 3. Jag får sannerligen ut bra med lina men spöet känns rent utav som att det skulle må bra av en #4 lina på.

är detta bara ngt jag tror eller har fler samma känsla ang spöet. P.s jag använde sökfunktionen men hittade bara spö i samma serie som var klassade 5, eller högre ! Därav tråden ! Hoppas på hjälp Mvh en nygammal flugfiskare

Edited by Natas

Jag har inte haft just 390 men ett par andra spön i samma samma serie. Mitt MF 486 är skulle jag nästa kunna gå ner en linklass på och mitt numera sålda #6 körde jag både "lätta" och "tunga" #6-linor på så min erfarenhet är att, visst, de är rätt kraftiga men att de inte behöver tyngre linor, speciellt inte om man kör Loops egna linor på dem, allra minst när det gäller Opti stream som redan är/upplevs som tung.

Å andra är ju smaken olika och klingorna kan ju skilja sig genom serien.

På mitt så kör jag en Evotec85 #3 passar väldigt bra, provade kompisens Guideline 4cast #4 men det kastade som en påse nötter om du frågar mig. Jag skulle verkligen inte rekommendera att hänga på en #4.

Sen är det svårt att jämföra med övriga Evotec serien, då 390 är fullcurve medans de andra är midcurve. 

Jag får helt enkelt hitta en lina i klass 3 jag trivs bättre med.  Förlåt om frågeställningen var lite luddig. Frågan var om spöet var underklassat och kunde ta en #4 ! Men då hittar jag en annan lina ist ! Tusen tack för svar :)

Prova att testa någon kompis lina i #3 med längre klump för att få en fingervisning om vilken typ av lina du gillar i kombo med spöt.  

• Like 1

14 minutes ago Oscar.m sa:

Prova att testa någon kompis lina i #3 med längre klump för att få en fingervisning om vilken typ av lina du gillar i kombo med spöt.  

Ja om man ändå haft en vän som fluga och dessutom i samma klass, jag får gå hårda vägen och lägga cash ;)

Eller prova med en fyra och känn efter hur det känns. Det mår varken du eller spöet dåligt av.

Jag har bara haft ett Evotec 696-4 MF och det fungerade bra med både #6- och #7-linor. Den tyngre linan lugnade ner spöet och gav det en, enligt mig, mer behaglig aktion. Kanske är det så även med ditt 390.

När du skriver att du är nygammal flugfiskare och att du får ut mycket lina med optistreamen ringer det en liten varningsklocka hos mig. 

För 10-20 år sen var de flesta linorna mer "standard" i taperingen, klumpen på en wf låg nånstans kring 10-11 m. Man behöver då kanske några luftkast innan det är dags för sista utlägget där man skjuter lina.

Optistreamen är, rätta mig om jag har fel, en kortklumpslina med ganska tvär baktapering och tunn runningline. Det gör det svårt att hålla mycket mer än klumpen i luften, och är inte heller tanken. När du fått ut klumpen (vilket går snabbt) - skjut resten. Försöker du hålla klumpen och 5 meter runningline i luften får du det som kallas överhäng, vilket förvisso går att hantera, men är sällan att föredra. Jag är inte på något sätt säker att detta är fallet för dig men vill ändå flagga för det. :)

Får du ändå ingen ordning på det och vill prova en annan lina, lägg upp en köpesannons vet jag. Nya linor är dyrt, begagnade förhållandevis billigt.

Lycka till hursomhelst :)

• Like 2

Vad underbart Goa all är som svarar i detta forumet ! Märks att det finns en annan attityd här jämfört med anorstädes.

2 hours ago Bigsalmon sa:

Eller prova med en fyra och känn efter hur det känns. Det mår varken du eller spöet dåligt av.

Jag har bara haft ett Evotec 696-4 MF och det fungerade bra med både #6- och #7-linor. Den tyngre linan lugnade ner spöet och gav det en, enligt mig, mer behaglig aktion. Kanske är det så även med ditt 390.

Ptja du har nog en valid point ! Blir nog ev köpesannons :)

2 hours ago M.Thors sa:

När du skriver att du är nygammal flugfiskare och att du får ut mycket lina med optistreamen ringer det en liten varningsklocka hos mig. 

För 10-20 år sen var de flesta linorna mer "standard" i taperingen, klumpen på en wf låg nånstans kring 10-11 m. Man behöver då kanske några luftkast innan det är dags för sista utlägget där man skjuter lina.

Optistreamen är, rätta mig om jag har fel, en kortklumpslina med ganska tvär baktapering och tunn runningline. Det gör det svårt att hålla mycket mer än klumpen i luften, och är inte heller tanken. När du fått ut klumpen (vilket går snabbt) - skjut resten. Försöker du hålla klumpen och 5 meter runningline i luften får du det som kallas överhäng, vilket förvisso går att hantera, men är sällan att föredra. Jag är inte på något sätt säker att detta är fallet för dig men vill ändå flagga för det. :)

Får du ändå ingen ordning på det och vill prova en annan lina, lägg upp en köpesannons vet jag. Nya linor är dyrt, begagnade förhållandevis billigt.

Lycka till hursomhelst :)

Ne då, för mkt runningline ute efter klumpen har jag inte då det helt enkelt blir gångjärnseffekt. Finns inget att transportera rörelseenergin med i en runningline. Så den biten har jag ändå koll på ! Men uppskattar att du lyfte det IOM att jag är nygammal, och kanske uttryckte mig galet,  jag skjuter bra o får iväg klump o skjutlina mer än tillräckligt, men

även om spöet är lätt så vill man ändå känna ett ladd i spöet så man vet att rörelseenergin går rätt. 

Hoppas jag förklarat ngt sånär. Mkt bra tips och råd. Uppskattas ngt enormt 

//Rasmus

Tänk på att en linas dödvikt är alltid den samma, men vikten ökar i förhållande till hastigheten då linan sätts i rörelse. Med ju högre hastighet man kastar med desto mer belastas spöt. Släpp ned ett kilo bly och ett kilo dun på tårna så börjar ni förstå om inte annars. 

Endel kastar långsamt och andra med snabbare linföring. Därav följer att kasttekniken är avgörande för  vilken lina som passar bäst för var och till vilket spö. Därför är det egentligen fel att påstå att en lina på "X gram" passar bäst till något spö utan att ange med vilken teknik och linhastighet. 

13 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Samlaren, massan är viktig, så också kasttekniken (läs kraftisättning). Märke, tapering, färg,  pris, garantier, etc är ointressant ;)

Hej. Skicka PM med namn o adress så skall jag hitta o skicka nåt som du kan testa. ( Måste leta lite först ) Mvh Elvis

• Like 1

3 hours ago Elvis sa:

Hej. Skicka PM med namn o adress så skall jag hitta o skicka nåt som du kan testa. ( Måste leta lite först ) Mvh Elvis

Var det menat till Staffan Dahlbom ? 

44 minutes ago Natas sa:

Var det menat till Staffan Dahlbom ? 

Hej. Nej, till mej. Har en lina som du får o kan testa om du vill. ca 10 g. Sydd o limmad  skarv till skjutlinan men minns inte namnet på linan tyvärr. Lite för lätt  för mej minns jag. Mvh Svennan. ps: Skickas som brev. 

Känns en Opti stream i samma klass som spöt för lätt är det nått som är fel, felmärkt lina eller nått annat galet.

• Like 1