Hoppa till innehåll

Lättare vadarjacka/skaljacka


maxons

Recommended Posts

1 hour ago Bigsalmon sa:

Den här är inte heller dum, men smakar det så kostar det. Vad kostar Rautas?

https://www.tindeberg.se/produkter/herr/jackor/arc-teryx-alpha-ar-jacket-men-s-carbon-copy.html

Runt 4000 kr vad jag sett. Rautas påminner lite om Fjällrävens Keb Eco-shell. Den sistnämnda ska enligt datan stå emot vatten bättre och samtidigt ha bättre andningsförmåga, men är tyngre och kostar tusenlappen mer. Tycker att både Loop Rautas, Fjällräven Eco-shell och Arcteryxen du länkade till verkar trevliga, utan att ha provat ngn av dem. 4000-5000 kr för en ny skaljacka är ju egentligen ohemult mycket pengar, å andra sidan brukar ju kvalitetsskaljackor hålla 10 år... Så det är väl en smäll man får acceptera.

Undvik Simms jackor för allt smör i Småland. Rena rama rapplet. På min Simmsskaljacka packade dragkedjan ihop efter 3 (!!!) dagars användning. Jag fick visserligen en ny jacka direkt, men mitt förtroende för Simms sjönk som en sten mot havets botten... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev till slut en The North Face Men´s Venture jkt från Outnorth. Var dessutom på Rea :P

Kanske detta är jackan jag är ute efter?det återstår att se. Är det inte det så kostade den heller inte en förmögenhet

och då får jag kolla på ngt annat. Viktigast för min del är att den står emot regn, för typ Primaloft jacka har jag som värmer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en säsong med Orvis Encounter kan jag definitivt rekommendera den för det ändamål som beskrivs. Väldigt lätt, tunn men utan att vara ömtålig, går att rulla in i huvan till ett litet paket, god kvalitet. Den har dock inga "bells and whistles" dvs inget lull-lull. En liten bröstficka är det enda som finns. En pytteliten flugask och en liten peang får plats. Bra prisläge.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har använt Haglöfs jackor väldigt mycket och dom senaste åren och kvalitén på deras jackor och tröjor har blivit tok dåligt tycker jag.

Varenda jacka eller tröja med dragkedja som jag haft har gått sönder väldigt tidigt och då är det allt från prisklass mellan 300-6000 kr 

Jag skulle inte sätta mina pengar idag på fler kläder från dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago akilles sa:

Jag har använt Haglöfs jackor väldigt mycket och dom senaste åren och kvalitén på deras jackor och tröjor har blivit tok dåligt tycker jag.

Varenda jacka eller tröja med dragkedja som jag haft har gått sönder väldigt tidigt och då är det allt från prisklass mellan 300-6000 kr 

Jag skulle inte sätta mina pengar idag på fler kläder från dom

Det var som fan. Bara hoppas denna håller. Var tvungen att slå till när XXL hade 50%.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så blev det en Loop Rautas till slut :P Ångrar mig inte en sekund. Det var precis en sådan jacka jag var ute efter. Lite vikt, mjuk och följsam och inget prassel. Denna kan jag verkligen rekommendera.

Min North Face jacka kommer till användning den med så det var heller inget "dåligt" köp, men det är en otrolig stor skillnad på dessa två jackor.

Köpte M och är 177 och 75 kg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
På 2017-01-10 at 13:05 maxons sa:

Så blev det en Loop Rautas till slut :P Ångrar mig inte en sekund. Det var precis en sådan jacka jag var ute efter. Lite vikt, mjuk och följsam och inget prassel. Denna kan jag verkligen rekommendera.

Min North Face jacka kommer till användning den med så det var heller inget "dåligt" köp, men det är en otrolig stor skillnad på dessa två jackor.

Köpte M och är 177 och 75 kg

En liten bedömning av Loop Rautas jackan....

Varit och fiskat i Eira veckan innan midsommar och det var växlande väder de två första dagarna. Sol och ca 18 grader gjorde att jag bar endast en tunn H/H funktionströja under jackan. Det blev varmt men jag öppnade dragkedjan helt och knäppte de två knapparna som håller ihop jackan då den är helt öppen och det gjorde susen.

Resten av veckan var det både duggregn och ihållande regn och runt 11 grader. Då bar jag H/H tröjan och Guidelines Hood under och det var en perfekt kombination. Andades bra och helt torr efter flera timmar i regn. 

Hade även en dag en tunnare dunjacka under utan att det påverkade andningsförmågan då det ibland blev relativt långa promenader med lite svettningar som följd.

Fickorna rymmer mer än man tror och alla dragkedjor är lätta att komma åt och öppna och stänga.

Är det ngn skulle vilja tillägga på jackan så är det ngn typ av retract med elastiskt snöre/wire som man kan hänga typ klipparen i.

Annars är jag i alla fall nöjd med jackan och tycker det är ett bra köp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago maxons sa:

En liten bedömning av Loop Rautas jackan....

Varit och fiskat i Eira veckan innan midsommar och det var växlande väder de två första dagarna. Sol och ca 18 grader gjorde att jag bar endast en tunn H/H funktionströja under jackan. Det blev varmt men jag öppnade dragkedjan helt och knäppte de två knapparna som håller ihop jackan då den är helt öppen och det gjorde susen.

Resten av veckan var det både duggregn och ihållande regn och runt 11 grader. Då bar jag H/H tröjan och Guidelines Hood under och det var en perfekt kombination. Andades bra och helt torr efter flera timmar i regn. 

Hade även en dag en tunnare dunjacka under utan att det påverkade andningsförmågan då det ibland blev relativt långa promenader med lite svettningar som följd.

Fickorna rymmer mer än man tror och alla dragkedjor är lätta att komma åt och öppna och stänga.

Är det ngn skulle vilja tillägga på jackan så är det ngn typ av retract med elastiskt snöre/wire som man kan hänga typ klipparen i.

Annars är jag i alla fall nöjd med jackan och tycker det är ett bra köp.

Har också en Loop Rautas - riktigt nöjd!

Gillar inte vanliga vadarjackor och många skaljackor har inte bra fickor. Fickorna på Rautas är bra placerade och rymliga samtidigt som jackan känns som en klassisk skaljacka som är väldigt tunn och tar liten plats i ryggsäcken. 

Den är dessutom enligt mig den snyggaste fiskejackan :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Nilsson sa:

Har också en Loop Rautas - riktigt nöjd!

Gillar inte vanliga vadarjackor och många skaljackor har inte bra fickor. Fickorna på Rautas är bra placerade och rymliga samtidigt som jackan känns som en klassisk skaljacka som är väldigt tunn och tar liten plats i ryggsäcken. 

Den är dessutom enligt mig den snyggaste fiskejackan :) 

+1!

Loop Rautas är kanon

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...