Hoppa till innehåll

Lina till canespö


flugfiskarn999

Recommended Posts

Hej
Sådana ringar satte jag på mina 5 kant både höga och låga, dom höga fick jag missljud i när linan for igenom, visst kommentarer sist i Älvkarleby "pandamat" 13 ft"snurre" skagitlina, snabba bamboospön bara på mässorna inget jag fiskar med, jag har dom.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago jlindengren sa:

"Det går väl inte att speykasta med splitcane..."

Märkligt att ingen talade om det för skottarna med tvåhandspön som fiskade i Spey. Eller gick de direkt från greenhart till G Loomis? Det går väl inte att speykasta med splitcane. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago MathiasL sa:

Märkligt att ingen talade om det för skottarna med tvåhandspön som fiskade i Spey. Eller gick de direkt från greenhart till G Loomis? Det går väl inte att speykasta med splitcane. :rolleyes:

Säg inget ont om Greenheart, bygger på en sån klinga just nu. Det lustiga med Greenheartspön är att dom bara funkar med 70-tals level-linor från Airflo.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago MathiasL sa:

Jag säger inget ont om greenheart, absolut inte. Jag bara ironiserar över historielösheten i påståendet som Joakim fick höra. Kul att du testar att bygga med det materialet. Är klingan nygjord eller är den gammal?

Shit, jag är verkligen dålig på att vara ironisk! Ta mig inte på så stort allvar jämt... :) Greenheart är ett material med en hel del begränsningar ;)

Det är en klinga från 70-talet. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-11-08 at 20:41 Staffan Dahlbom sa:

Gott folk, hur är en lina "speciellt utvecklad för splitcane och glasfiber" utformad?  Please enlighten me? 

Om nu någon tror att jag envisas med detta för min egen skull, så tror ni fel. Jag gör det enbart i den allmänna bildningen namn, och för att hjälpa till. Alltid beredd på att lyssna och lära dock.

Tar Gärna emot kloka synpunkter 

 

Tls, Staffan

Jo - så här; man tar en gammal tapering som många känner igen och gillar, (typ 444), förlänger spetsen med en fot för att funka som allra bäst med torrisar, väljer en färg som harmoniserar bra med bambu och vintage glasfiberklingor, designar en schysst ask, sen kommer den revolutionerande biten - asken märks enligt AFTMA.

Presto - speciellt utvecklad för bambu- och glasfiber(fiskare).

Marknadsavdelningen strök dock det sista ordet - det låter bättre att det är särskilt utvecklat för materialet, annars antyds det ju att den egna förmågan att kasta kan vara avgörande.

 

Redigerad med Troutman
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-11-08 at 21:56 Staffan Dahlbom sa:

Jag gick igenom hela Rio's linprogram i morse, och tänkte på just den fråga jag ställde här. Hooke's Lag häller även Splitcane, så allt det där med DT-linor och Cortland Classic Sylk och pesikofärgade diton och att de skulle passa bättre på just SplitCane,  är bara nonsens om ni frågar mig. Om någon kan komma upp med ett (1) bra argument som förklarar varför de skulle kunna vara bättre för träfibrer och glasfiber så är jag beredd att ändra mig, om argumentet håller vill säga. 

Jag gillar DT-linor, och jag har tre goda argument till det. Samtliga gäller för både kolfiber,  träfibrer och glasfiber.  

 

Tighta lines

Ok. Ett argument: Jag kan kasta Cortland Sylk med mitt 40-tals bambuspö. Alternativet är att byta linföraren och alla ringarna till grövre diameter så att det går att hysta övriga moderna linor i samma klass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej
Välkommen till canespönas värld. Lovar att du kommer att gilla det. Jag skulle rekommendera att "gå hela vägen", skaffa en riktig silkeslina, de är helt underbara att kasta med. https://www.phoenixclassics.com/ har många olika linor att välja på och mycket bra service.
Visst, en silkeslina är lite dyrare men, rätt underhållen, håller den livet ut. Och jo, det är lite mer pyssel med den, häng upp, torka och smörj in efter varje pass, men klarar du bara av det, har du en lina som vida överstiger alla plastlinor som finns.
Jag kommer t.o.m skaffa silkeslinor till mina kolfiberspön...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/11/2016 at 15:31 Christian sa:

Shit, jag är verkligen dålig på att vara ironisk! Ta mig inte på så stort allvar jämt... :) Greenheart är ett material med en hel del begränsningar ;)

Det är en klinga från 70-talet. 

 

 

Ibland tappar jag känslan för andras ironier. I efterhand är det uppenbart att det skedde i det här fallet.

Greenheart skulle jag vilja känna på någon gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar bara med cane nu för tiden. Har snöat in så pass att jag till slut var tvungen att börja bygga själv. Nu tar jag fram taperingar för alla situationer jag känner att jag ställs inför. Du kan bygga canespön med vilka egenskaper du vill. Eftersom jag har både tid, material och en egen verkstad så bygger jag spön som passar till mina favoritlinor och inte tvärtom. Jag har träffat L-G och kastat med hans spön och hört honom pratat om sin teknik att bygga och jag kan säja att canespön kan vara riktigt snabba! Kolla gärna in min hemsida: www.tansplitcanerods.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DT vs WF... det var väl minst 25 år sedan DT förlorade det slaget?

För purister som vill sticka ut är det så klart alltid intressant men för andra ser jag ingen anledning att ens fundera i DT-banor. Smaken är så klart olika men DT är inte speciellt upphetsande att kasta med om ni frågar mig och jag kan inte se ett enda spö framför mig där inte en WF skulle göra kombon lite bättre. Även marknaden har dömt ut DT hårt och jag skulle tippa att det går max en såld DT-lina på hundra stycken WF idag.

Det finns mängder med WF-linor som har utmärkta egenskaper för mjuka spön. Det viktiga är att linan inte har för markant klump utan det man eftersträvar är en lina med en mjukt taperad klump (gärna lång baktapering och något längre framtapering). Kan tycka att Cortland och SA lyckats väldigt bra med den här typen av linor och några utmärkta exempel för bambu och glasfiber eller väldigt mjuka grafitspön är exempelvis 444 Classic Sylk, 444 Precision Trout och SA Trout. 

Man ska se upp med linor som marknadsförs som "lättkastade" då det nästan alltid innebär en kort tapering som laddar snabbt. den typen av lina förstör känslan fullständigt på ett mjukt spö. Linor som har fokus på presentation är rätt modell.

Jag funderar på om inte Loops Opti Flow skulle kunna vara ett bra alternativ också? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2016-11-08 at 22:36 Flyrod sa:

Glas och träfiberspön är långsammare och har inte samma verkningsgrad som moderna grafitspön. Om jag själv skulle tillverka en lina till glas/cane-spön så skulle den få en kort klump och korta taperingar. Anledningen är att dessa spön inte når upp till några högre linhastigheter och att de orkar inte bära längre linor. Målsättningen är att kunna sträcka linan i kasten. En sådan kortare klumplina passar bättre på glas och cane än vad en Mastery ED gör (om man vill skjuta lina). Den "designade" linan till glas/cane passar ju även till grafitspön. Begränsningarna på glas/cane ligger i verkningsgraden, så visst finns det linor som passar bättre och sämre på sådana spön. Skillnaderna blir ju efter hur man kommer att mäta dem. 

Man får inte glömma att Canespön finns i massa olika taperingar och aktioner. Jag hade en Anderberg 7.6 lina 5 i semiparabolic. En riktigt långsamt spö som funkade fint med DT lina och hör och häpna, Longbelly linor. Hur kan det vara så, jo en riktigt lång klump som ED eller nya  Anadro från SA funkar som en DT fast med lite mer "driv"

På mitt Öberg 8.1 lina 6 hålbyggt splitcane i Payne aktion var den bästa linan en Expert Distance WF 6. Kastade som en dröm både på kort och lång lina.

Den nya Lightline från Rio är rättklassad enligt aftm och många upplever den som något lätt(mest för erfarna kastare i lugna vindförhållanden.) Kanske man är van att många linor är tyngre än vad de igentligen ska vara, både 1 och 1.5 ggr tyngre än aftm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Flyrod sa:

:):):)

 Observera att de hade inte tagit med en enda punkt gällande skillnaderna på kast och fiskeegenskaper, där grafit är ett klart effektivare material. 

Vad du menar med fiskeegenskaper vet jag inte, det är väl flugan som fiskar?

När det gäller kastegenskaper så verkar det gå ganska bra även med bambu, fast han kanske hade kastat mkt längre med ett grafitspö?

Jag inbillar mig att taperingen har större påverkan än materialet men vad vet jag, kör själv bara med grafit.

 

Redigerad med Gillholm
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-01-25 at 15:23 Flyrod sa:

De som gillar cane gör det troligen av liknande anledningar som de som gillar gamla amerikanska bilar. Det finns en ägandekänsla som är svår att ersätta med annat. Det är väl knappast någon som skulle påstå att bilarna för snart 70 år sedan är bättre än dagens bilar?

För mig är det både och, dels materialets egenskaper dels andra värden. Känsla helt enkelt. Vill ändå påstå att bambu passar bättre till vissa tillämpningar, men där ingår inte satelliter, bilar eller de sorters flugspön man vill skall vara så styva, snabba och lätta som möjligt. En analogi med bilar haltar ju en del. Pilbågar, knivar eller något annat traditionellt hantverk som har prövats med olika material och produktionsmetoder skulle vara en rimligare jämförelse. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...