Hoppa till innehåll

Tillbaka i träsket....


Mr.karlstrom

Recommended Posts

Jag införskaffade nyligen ett gäddset, ett vision Big mama med en vision tank, och en intermediat lina och en bunt tubflugor. Då isen lagt sig på samtliga sjöar och kustvikar jag brukar fiska, så fick jag lägga fokus till en av åarna som rinner i närheten. Vädret var omväxlande med sol bakom dis och moln mixat med snöfall. 

Jag fiskade ngn timma och hade vad jag tror tre stycken kontakter ( pet ) men ingen av dessa ville behaga att fastna. Jag gick nedströms till ett lite djupare parti. Öppnar boxen med flugor och väljer omsorgsfullt ut en olivgrön variant som skall efterlikna en abborre ( oväntat då jag aldrig gillat "färgen" abborre när jag spinnfiskat )  Hitta en plats mellan två träd, kramgoa tallar, drog ut lina och re-strippa den ner i linkorgen. La ut 15-17 meter... lät det sjunka 4-5 sek. två snabba korta strip... två sekunder paus en strip och sen..... BAAAAM *höll på att skita på mig* stripstrikea den och sen drog den en 20-25 m lina men sen var det rätt lugnt.... gälgrepp några snabba bilder och en puss sen fick den gå tillbaka utan varken längd el vikt tagen.

 

Men varken vikt eller längd spelar ngn roll. Det var första gäddan på femton år, första gäddan på anpassade prylar ( inte ett klass fem med en egenklippt klump och flashflugor )

och jag är för alltid fast igen, bjuder på en bild på den sjuhundratandademadamen

mvh Rasmus 

 

IMG_8153.JPG

  • Like 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lefracuss sa:

Och en annan har jagat gädda i flera år och inte kommit över 5kg totalvikt. . . 

 

Grattis! 

Tackar,

den var bred över ryggen men vikt vågar jag inte spekulera i alls. Finns så många förståsigpåare som vet bättre ! Den hade gett mig samma glädje om den var en fossing eller två kortare med :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hej. Det gick mer vatten än brukligt så hade svårt att fiska med min intermediatelina. Men som vanligt får man anpassa sig, hittade lite bakvatten där jag iaf fick fiska av 10-12 m innan det var dags att kasta ut. Kompisen som spinnfiska skrattade och satte på 25 gr på sin pigshad. Jag skratta tillbaka o satte min 1,7 gr kona framför flugan. 

Började luftkasta, vrider huvudet i bakkastet så att jag ser att linan går mellan de träd jag har i ryggen och samtidigt undviker dom nedhängande grenarna... det går vägen och jag känner i dubbeldraget att spöt laddar på precis i sweetspoten. Flugan skjuter iväg och linan fullkomligt sprutar ur linkorgen.... linan sträcker ut och slår emot spöt sådär gött, när man vet att man kunde ha skjutit lätt 2-3 m till ! Flugan landar med ett plopp... två tre strip... paus... strip.... och BAM... virvel i ytan, fisken missade precis. Det tog all viljestyrka att inte dra flugan från fisken... strip paus strip och "-där satt den" hojtar jag glatt. 

Efter en hyfsat snabb fight och en bild så fick även denna dam återfå friheten som sig bör ! 

I detta fall var inte storleken av betydelse alls, utan mer det faktum att min spinnfiskande vän gick tomhänt. Fråga lite retsamt om han inte skulle skaffa en dobb daddy från vision så han med kunde köra fluga ;)

skitfiske på er

IMG_8292.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Just now Oguum sa:

Härlig läsning, Välkommen tillbax då! :)

Man får tacka. Det har barkat helt åt skogen. Kör allt fiske på fluga... förutom ngt enstaka pass med ul-spö efter gös o borre. 

Men det är väl så det skall bli ! Helt galet Hahaha ! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning som sagt :) nu väntar vi med spänning på nästa rapport. Vad kör du för fluga föresten? själv har jag snöat in helt på olika varianter av lättdressade flugor med wiggletails. Gillar när man får volymen och längden utan att det bygger vikt.

Bra... nu kom jag på att jag har slut på taliar förutom de som halvätna som sitter på ett par-tre färdigriggade flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv fiskar 3 sorters flugor

1. Kör gärna stora tuber med mkt material som pulsar bra, ( vill man ha bra flugor så kontaktar man cheddo här på forumet ) och en och annan bauertub fiskas med.

 

2. Krokfluga som gärna får vara lättdressad med wiggletail. Utan tail så brukar jag ha bulkigare flugor. Ta tex Ulf Hagström ( 700teeth på youtube ) han har en del grymma krokmönster

3. Artikulerad krokfluga. Här har det blivit artikulation med både krok och även waddingtonshank. Allt efter vad man tycker o tänker kommande till en el två krok.

Bifogar bilder ! Tuberna är cheddos de andra är mina kreationer och baitfishflugan är den absolut bästa ! Skall bli wiggletail till den ! 

IMG_8397.JPG

IMG_8505.JPG

IMG_8609.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Den magiska pinnen från Sage.

var spöet berättigat hypen om det ? Ja jag skulle vilja påstå det. Det lyfter ut flugor stora som ( spoiler nu blir jag grafisk i min text ) 3 döda ihoptejpade fågelfän av valfri sort. Långt lätt och ledigt ! Jag köpte 9' klass 10 spöet.

kommer under våren att ge en riktigt seriös rewiew på min youtubekanal, och för de som tycker att det e alldeles för jobbigt att se på en ful rackare som mig så kommer jag även skriva en snutt här :)

för nu.... så kastar det som en dröm... nu skall det drillas mer fisk och kastas mer flugor så hörs vi ;) 

IMG_0794.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag får väl ta över här nu då, eftersom jag har vårdnaden om spöet. 

Kan man bara hålla med om att det är väldigt trevligt att kasta stora fän med. Känns så mjukt och fint trots en 30cms fluga. Blir inte slängit och konstigt som de gärna kan bli. 

Rio Pike linorna är som klippta o skurna till detta spö.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...