Jump to content

Sjunkhastighet

Bobber

Recommended Posts

Gäller hur djupt man får flugan

Hur kan man jämföra  Skagit 10/11 flyt eller intermediate med 15' tip T18 och tex Guideline 10/11 Scandi PT I/S6/S7. Någon som kan ge ett bra svar?

Sjunkhastigher som anges är på Skagi Hela T-Tippen och på Scandi på sista delen. 

Så hur djupt går flugan, jämfört varandra i strömmande vatten, tex Kalix, Byskan?

Edited by Bobber

Vill absolut inte vara någon besserwisser men din frågeställning är lite vag, "hur djupt går flugan" är något som beror på sjunkhastigheten och strömmens beskaffenhet. Man mäter oftast sjunkhastigheten i IPS (Inch Per Second) och det är väl det värde du ska hålla kolla på. Vad jag menar med "vag frågeställning" är att flugan kommer alltid att gå till botten - i båda fallen - bara tiden är tillräckligt lång (om inte strömmen är överjävlig). Sedan ska du inte ha en övertro till branschen, i slutändan kan det mycket väl vara så att du måste testa linan och uppleva själv vilken som sjunker snabbast resp. långsammast. Det här beror på att många har sina egna sätt där allt inte är helt igenom kompatibelt (som du skriver själv).

Trevlig helg

Staffan 

Jo lite otydlig kanske och det är en djungel olika mått på sjunkhastighet

Jo absolut så beror de på hur långt/länge flugan ligger i och olika hastigheter. Har kollar lite på Fly Fishing research och där finns mycket om tippar, skagi och strömhastigheter. Inte så mycket om linor med 3 olika sjunk. Va ja e ute efter om någon har erfarenheter att vid ett visst tillfälle så får man lättare/ snabbare ner en T 18 Skagit jämfört med Scandi S6/S7. Eller ex T10 T 14med Scandi S4/S5 eller vise versa.

Trevlig helg

Det med sjunkhastigeter ..harju med som någon redan skrivit om,..& mycket beror ju på strömhastighet,kastvinkel..vissa vatten så får en inte kasta mer än 90gr ..då kommer ev. ryckfiske påtals. Sen flugans egna vikt.

En måste nog fiska mycket själv..för att få ett visst begrepp om vilken lina en skall använda..när & var & hur.

En kan spinnfiska! ..å få en 3gr blykropp att sjunka som en sten...allt beror på hur en vill fiska å var..även i rätt stark ström..& med rätt utrustning.

En förutsättning för å jämföra sjunkhastighet (eller vad det nu må vara) är väl att man gör samma typ av kast, samma fluga osv. I övrigt så går väl en "riktig" sjunklina djupare än flytande body med 3m sjunkspets. Sen tycker jag att GL har bra sjunklinor, som kommer ner på djupet.

Min erfarenhet är att GL linor med en viss sjunkgrad sjunker snabbare än rio och sa med samma sjunkgrad (sa sjunker långsammast).

T-spetsar sjunker hyggligt fort, i alla fall T-12 och uppåt. De når sitt tänkta djup väldigt fort för att sedan stannas upp av strömmen tillsammans med den flytande bodyn. Jag har aldrig jämfört olika T-spetsar med skandisjunklinor men min magkänsla är att det ska till bra sjunkande GL-linor för att sjunka lika snabbt. Däremot har jag jämfört sjunkhastigheten för olika fabrikat av skandilinor av fabrikaten jag nämner ovan. Om flugan fiskar länge innan den når egna kanten så krävs det inte en speciellt snabbsjunkande GL-3D för att den efter ett tag fiskar djupare än en flytklump och T-spets.

Men som man skriver i tidigare inlägg, det är väldigt svårt att säga vad som är bäst för tillfället, man brukar få testa sig fram på olika platser med olika vattenföring.

• Like 2

10 hours ago bhe sa:

Min erfarenhet är att GL linor med en viss sjunkgrad sjunker snabbare än rio och sa med samma sjunkgrad (sa sjunker långsammast).

T-spetsar sjunker hyggligt fort, i alla fall T-12 och uppåt. De når sitt tänkta djup väldigt fort för att sedan stannas upp av strömmen tillsammans med den flytande bodyn. Jag har aldrig jämfört olika T-spetsar med skandisjunklinor men min magkänsla är att det ska till bra sjunkande GL-linor för att sjunka lika snabbt. Däremot har jag jämfört sjunkhastigheten för olika fabrikat av skandilinor av fabrikaten jag nämner ovan. Om flugan fiskar länge innan den når egna kanten så krävs det inte en speciellt snabbsjunkande GL-3D för att den efter ett tag fiskar djupare än en flytklump och T-spets.

Men som man skriver i tidigare inlägg, det är väldigt svårt att säga vad som är bäst för tillfället, man brukar få testa sig fram på olika platser med olika vattenföring.

Instämmer helt med bhe.

Om jag ska generalisera lite så är en Skagit setup aldrig mitt första val om jag vill komma riktigt djupt, det är mer en sink tip metod för mig.. 

Plats och förutsättningar avgör valet.. ;)