Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har någon bra tips på:

-ultralätt spö, klass 0-3 (max 4)
-Minst fyrdelat men gärna fem, kanske sex (om det existerar)?

Prio att det ska vara så litet och lätt som möjligt. Jagar både gram och plats eftersom fisket konkurrerar med andra skrymmande intressen på mina fjäll- och skogsturer (Packraft och fullformatfoto)

Tar gärna emot tips på passande rulle och lina om ni har koll på det också

Tack på förhand :) 

Posted

Maxia mx finns som spö och klinga. från 0 och uppåt. Maxia dryfly finns också. cts finns också, men då får man beställa från NZ.

Posted

Jag kör på ett billigt stream-tec klass tre. Kostade mig sexhundra på Tradera, det är kanske inte världens fräckaste spö men det har klarat rejält med stryk genom åren ( buskfiske är ingen lek). Till detta kör jag en klass fyra Scierra.

Posted

Något att fundera på? Är själv sugen på ett just för att kunna ta lilla väskan lite oftare. Att de är sega som tusan och immuna mot drillbrott gör inte saken sämre när man bara har ett spö med sig till långväga platser. Även stöttåligheten hjälper ju där, och vill man dra lättpackandet till sin spets kanske man rent av fäster spöt utanpå väskan utan tub. Då får klingan gärna tåla lite stryk.

Har bara provviftat den tredelade varianten, men den kändes riktigt rapp och livlig.

https://swiftflyfishing.com/collections/fly-rod-blanks/products/packlight-476-5-piece

• Like 1
Posted
10 minutes ago Andreas89 sa:

Något att fundera på? Är själv sugen på ett just för att kunna ta lilla väskan lite oftare. Att de är sega som tusan och immuna mot drillbrott gör inte saken sämre när man bara har ett spö med sig till långväga platser. Även stöttåligheten hjälper ju där, och vill man dra lättpackandet till sin spets kanske man rent av fäster spöt utanpå väskan utan tub. Då får klingan gärna tåla lite stryk.

Har bara provviftat den tredelade varianten, men den kändes riktigt rapp och livlig.

https://swiftflyfishing.com/collections/fly-rod-blanks/products/packlight-476-5-piece

Ja den såg ju onekligen intressant ut, helt i linje med vad jag söker! Ser ut som man får kränga sitt Sagespö om man ska  ha råd med denna :)

Posted

Hej.. Kolla på eBay.com, sök Winston LT5. Från lina 3 och uppåt finns dom i, 8´9" i längd, femdelade. Finfina spön att fiska med. Vad jag förstår, så är Epicen bara klinga (?) så att ev. byggkostnad tillkommer..  mvh  borano20

• Like 1
Posted
9 hours ago borano20 sa:

Hej.. Kolla på eBay.com, sök Winston LT5. Från lina 3 och uppåt finns dom i, 8´9" i längd, femdelade. Finfina spön att fiska med. Vad jag förstår, så är Epicen bara klinga (?) så att ev. byggkostnad tillkommer..  mvh  borano20

Tack för tips :) 

Jo Epic verkar finnas färdigbyggd också. Blank 525 NZD, färdigbyggd 1150 NZD

Varför skulle man köpa blank? Lönar det sig att bygga spöt på hemmaplan?

Posted

Kanske skulle länkat spöt istället :)

I vilket fall - den absolut bästa dealen de erbjuder är "ready to wrap" kitet som innehåller allt man behöver för att snurra ihop spöt själv med samma specifikation som det färdiga. Det kostar 595 nzd, så man sparar ett antal tusenlappar om man kan tänka sig att göra det själv. En 10% kod får alla som besöker sidan och lägger något i korgen, och de skickar även med en fluglina. Så 3400kr + moms för komplett byggsats och antingen en WF eller DT-lina som förmodligen kommer vara suverän eftersom Carl McNeil designat den. 

Inte så blodigt ändå, men jag förstår om man helst vill köpa färdigt så klart, och då blir ju priset ett annat.

• Like 1
Posted (edited)
59 minutes ago Andreas89 sa:

Kanske skulle länkat spöt istället :)

I vilket fall - den absolut bästa dealen de erbjuder är "ready to wrap" kitet som innehåller allt man behöver för att snurra ihop spöt själv med samma specifikation som det färdiga. Det kostar 595 nzd, så man sparar ett antal tusenlappar om man kan tänka sig att göra det själv. En 10% kod får alla som besöker sidan och lägger något i korgen, och de skickar även med en fluglina. Så 3400kr + moms för komplett byggsats och antingen en WF eller DT-lina som förmodligen kommer vara suverän eftersom Carl McNeil designat den. 

Inte så blodigt ändå, men jag förstår om man helst vill köpa färdigt så klart, och då blir ju priset ett annat.

Spöbyggnad är inte riktigt min grej, finns det butiker som erbjuder sådant till ett rimligt pris?

Edit: Ser iofs inte så himla knepigt ut när man läser på deras hemsida. Man får ju allt man behöver plus instruktion. Kanske ett sjysst vinterprojekt? :)

Edited by Raftpackr
Posted

Jag byggde en sådan sats utan tidigare erfarenhet förrförra hösten och det är verkligen jätteenkelt att göra ett okej jobb med deras förberedelser och beskrivning. Det svåra är att man ganska lätt kan bli lite besatt av att göra lindning och lackning lite snyggare, och lite snyggare, och... Trösten är att man får med generöst med epoxi och det är bara att sprita en trasa och svabba av epoxin om man blir missnöjd. I efterhand skulle jag säga att det blev bra, men kunnat bli jättebra om jag låtit det ta mer tid. Tror det absolut bästa man kan göra är att se till att bara lacka när man är helt utvilad i skallen och inte vara så kåt på att bli klar om jag var, jag vet inte riktigt vad jag trodde att jag skulle hitta på med ett färdigt spö i Oktober månad.

Så lätt att göra det fullt dugligt (tänk nivå produktionsspö i <mellanprisklass), svårt att göra det skitsnyggt som förstagångsbyggare skulle jag vilja sammanfatta det :) Jag tyckte det var lite likt flugbindning i svårighetsgrad, pysselkänsla och kicken man får när man tyckte att något moment blev bra. Så gillar du sånt pyssel så skulle jag rekommendera att ge det ett försök. Lockar det inte är det så klart bara att kontakta en byggare eller köpa ett färdigt. Besparingen är ju inte så relevant om man hellre lagt byggtiden på annat. 

Posted

Största fördelen med att bygga själv är förstås att du kan välja de komponenter du själv gillar bäst. Personligen tycker jag Epics rullfäste är bland de fulaste jag sett. På ett så lätt spö skulle jag välja korkrullfäste med sliding rings.

När det gäller spöbygge i allmänhet och glasfiber i synnerhet är Christian Hörgren/Fine Tackle svårslagen.

• Like 1
Posted
2 hours ago Bigsalmon sa:

Personligen tycker jag Epics rullfäste är bland de fulaste jag sett. På ett så lätt spö skulle jag välja korkrullfäste med sliding rings.

Just till packlite-varianten får man tack och lov just ett snyggt Joel Lemke-byggt sådant istället för den vanliga groteska pjäsen.

• Like 1
Posted
16 minutes ago Andreas89 sa:

Just till packlite-varianten får man tack och lov just ett snyggt Joel Lemke-byggt sådant istället för den vanliga groteska pjäsen.

Ja, det såg ju väldigt mycket bättre ut! :)

Samtidigt konstaterar jag att det (fula) svarta metallrullfästet ser riktigt bra ut på Epics kolfiberspö: http://swiftflyfishing.com/collections/studio-fly-rods/products/epic-590-c-carbon-fibre-fly-rod

• Like 1
Posted

En LT5 #3 7'9" är nog det spöt jag fiskat mest med I mitt liv.  Ett hemmabygge och flera detaljer i handtaget/rullfästet har fallit isär och lagats med tiden och en spödel har bytts ut (bildörr), med lite annan nyans på lindringarna. Har haft min i stort sett sen den kom ut 1996 och den är absolut en liten pärla framförallt för kortare distanser. Hade alltid med mig denna (som enda spö) till fjällen. Jämfört med moderna spön så saknar den dock lite kraft men passar helt fantastiskt till lite mindre vatten. Om man inte vågar satsa på glasfiber, så är en äldre Winston helt klart värd att fundera på!

Posted

Tänkte bara slänga ut en heads-up för att du kanske inte behöver leta efter de lättaste klasserna för att få en låg vikt på spöt.

Som ett exempel kikade jag på Guidelines Fario CRS som fanns sexdelade i klass 4, 5 och 6 och enligt spec väger mellan 75-78 gram.

Har ingen egen erfarenhet av denna serien men se det som ett exempel på att skillnaden ned till vikten på lättare klasser kanske bara är marginell. Ska du bara ha med en utrustning ut kan det ju vara skönt med nåt som klarar det mesta. :) 

• Like 1
Posted

Kör man lätt och kort kan man få ner vikten till ett minimum. Nu har jag inget flerdelat exempel, och fler holkar betyder förstås högre vikt, men mitt hembyggda tvådelade 6' #2 väger in på 30 eller 32 gram. Orvis har ju sitt tvådelade One Ounce som är ett (om jag minns rätt) 6'6" #2 och det väger förstås en ounce = 28 gram.

Posted

Instämmer med Foam. Testa ett Sage TXL-F om du har möjlighet, finns väl från klass 000-4. Fyran är i alla fall grymt skön och allround och inte bara för smygfiske. Fyrdelat 6-7 fot och en nästan irriterande liten spötub gör det smidigt att plocka med. Väger väl någonstans mellan 30-50 gram beroende på klass och en Click rulle på det så är du i hamn. Tror dock du har mer att vinna på viktmässigt att ex plocka med rätt/lätt tub eller att skippa håven än att jaga ett spö som väger 30 och inte 60 gram. Vi snackar en extra dosa snus. 

• Like 1