Hoppa till innehåll

Booby; hur mycket lina är rimligt för att sänka flugan


Bjornrydholm

Recommended Posts

Jag har börjat med booby-fiske och har en materialfråga. Har köpt en cortland 333 classic, "WF6S, full sinking type 3" för mitt klass 6 spö. (För att få en ögla har jag knutit en perfection loop på linänden.) Ute vid sjön märkte jag att booby-flugan kunde bära upp åtminstone 2 meter av min fina sjunklina innan flugan behagade att just sjunka.

Kom hem, googlade och fick tipset att tvätta linan med diskmedel för att få bort silikon från tillverkningen. Torkade även av linan med hushållspapper och sprit. Därefter diskmedel igen och slutligen avsköljning.

Nu har jag testat med samma booby-fluga hemma i en hög vas. Virade lina runt boobyn. Först vid cirka 49 cm sjunklina så sjunker flugan. Är detta att betrakta som OK?

Redigerad med Bjornrydholm
Sista meningen lät så dum.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 13 november 2016 at 21:30 Bjornrydholm sa:

Jag har börjat med booby-fiske och har en materialfråga. Har köpt en cortland 333 classic, "WF6S, full sinking type 3" för mitt klass 6 spö. (För att få en ögla har jag knutit en perfection loop på linänden.) Ute vid sjön märkte jag att booby-flugan kunde bära upp åtminstone 2 meter av min fina sjunklina innan flugan behagade att just sjunka.

Kom hem, googlade och fick tipset att tvätta linan med diskmedel för att få bort silikon från tillverkningen. Torkade även av linan med hushållspapper och sprit. Därefter diskmedel igen och slutligen avsköljning.

Nu har jag testat med samma booby-fluga hemma i en hög vas. Virade lina runt boobyn. Först vid cirka 49 cm sjunklina så sjunker flugan. Är detta att betrakta som OK? Eller är det något fel på min lina?

För det första; diskmedel och sprit är inget du bör ha på linan. Det torkar ut coatingen och i värsta fall börjar coatingen spricka vilket gör linan tämligen värdelös.

Sen, precis som du redan har fått svar/fråga om; hur stora flytelement har flugan? Jag tycker personligen att det låter rätt bra eftersom Booby-fisket går ut på att flugan ska "sväva" nere på det djup man vill fiska. Om man då kör med sjunklina och för små flytelement kommer flugan bara att sjunka till botten och inte hjälpa till med "svävandet".

Att din fluga bär upp en del sjunklina är inget konstigt alls tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Boobie fisket kräver nog sin man  de också! Du måste ändå kunna presentera flugan så fisken blir intresserad och biter!

Det innebär chans att förlänga två säsonger. Både sommartid då högsommarvärmen trycker ner fisken under språngskiktet. Du måste hitta hålorna och undvika vegetationen.
På vintern ger det möjlighet att fiska havsöring i mycket kallt vatten och grunt, tillräckligt sakta för att intressera HÖ.

Det är fan inte lätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jo, jag inser att sprit och diskmedel kanske inte är något mirakelmedel för en fluglina men om man nu sköljt av den direkt efter så hoppas jag att den inte tagit för mycket skada. Nu sjunker ju dessutom sjunklinan - så jag är nöjd.

Boobyn jag har kört på är en "wolly bugger"-booby med två foam-ögon. Beställd från flugor.se. Naturligtvis skiljer flytkraften från fluga till fluga men cirka 50 cm får jag, utifrån era svar, tolka som okej. 

Fiskar jag med 0,5 meter nylonlina (ingen tafs) så hamnar med andra ord booby-flugan 1 meter ovanför botten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Bjornrydholm sa:

Tack för era svar! Jo, jag inser att sprit och diskmedel kanske inte är något mirakelmedel för en fluglina men om man nu sköljt av den direkt efter så hoppas jag att den inte tagit för mycket skada. Nu sjunker ju dessutom sjunklinan - så jag är nöjd.

Boobyn jag har kört på är en "wolly bugger"-booby med två foam-ögon. Beställd från flugor.se. Naturligtvis skiljer flytkraften från fluga till fluga men cirka 50 cm får jag, utifrån era svar, tolka som okej. 

Fiskar jag med 0,5 meter nylonlina (ingen tafs) så hamnar med andra ord booby-flugan 1 meter ovanför botten.

Jag har några Boobie-flugor från Flugor.se också.

Upplever att de har lite för bra flytkraft för min sjunklina #5

Brukar klippa bort lite material från ögonen så de blir mer ändamålsenliga! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok att att flugan lyfter lite lina. Tanken är ju att den ska simma nedåt när du tar hem lina, och ju mer lina flugan lyfter desto längre kan du fiska hem den innan du låter den sväva uppåt igen. Jag skulle inte se det som ett problem att flugan lyfter en eller två meter lina förutsatt att det inte är väldigt grunt där man fiskar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago bhe sa:

Det är helt ok att att flugan lyfter lite lina. Tanken är ju att den ska simma nedåt när du tar hem lina, och ju mer lina flugan lyfter desto längre kan du fiska hem den innan du låter den sväva uppåt igen. Jag skulle inte se det som ett problem att flugan lyfter en eller två meter lina förutsatt att det inte är väldigt grunt där man fiskar.

Fast lyfter den 2 meter så måste jag med andra ord dra in minst 1,5 meter lina om jag ska få ner flugan till 0,5 meter från botten. Denna intagning måste även ske relativt fort för att inte flugan ska vända riktning och flyta uppåt igen. (Nu när det är kallt är det det cirka 0,5 meter från botten jag tror att fisken står.)

Med ovanstående resonemang så undrar jag om inte 2 meter ändå är lite i längsta laget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Bjornrydholm sa:

Fast lyfter den 2 meter så måste jag med andra ord dra in minst 1,5 meter lina om jag ska få ner flugan till 0,5 meter från botten. Denna intagning måste även ske relativt fort för att inte flugan ska vända riktning och flyta uppåt igen. (Nu när det är kallt är det det cirka 0,5 meter från botten jag tror att fisken står.)

Med ovanstående resonemang så undrar jag om inte 2 meter ändå är lite i längsta laget?

Du skall nog inte fundera så värst mycket :)


Flugan stiger väldigt sakta. Så fort du tar hem lite lina så sticker den till botten illa kvickt. Din ekvation stämmer inte i verkligheten!

Själva vitsen är att den skall röra sig - ganska mycket - strax ovanför botten.

 

Om du å andra sidan är fullständigt övertygad om att din teori stämmer så kommer det inte att hjälpa ett skit hur många synpunkter du än får. Du måste göra något åt flugan så att den inte flyter lika bra - annars kan du aldrig fiska med den! Det är också billigare att modifiera flugan än vad det är att mixtra med linan....

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago HåkanViskafors sa:

Du skall nog inte fundera så värst mycket :)


Flugan stiger väldigt sakta. Så fort du tar hem lite lina så sticker den till botten illa kvickt. Din ekvation stämmer inte i verkligheten!

Själva vitsen är att den skall röra sig - ganska mycket - strax ovanför botten.

 

Om du å andra sidan är fullständigt övertygad om att din teori stämmer så kommer det inte att hjälpa ett skit hur många synpunkter du än får. Du måste göra något åt flugan så att den inte flyter lika bra - annars kan du aldrig fiska med den! Det är också billigare att modifiera flugan än vad det är att mixtra med linan....

 

Ok. Det var bara en stilla fundering. Tack för alla svar! Känner mig klokare nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Bjornrydholm sa:

Fast lyfter den 2 meter så måste jag med andra ord dra in minst 1,5 meter lina om jag ska få ner flugan till 0,5 meter från botten. Denna intagning måste även ske relativt fort för att inte flugan ska vända riktning och flyta uppåt igen. (Nu när det är kallt är det det cirka 0,5 meter från botten jag tror att fisken står.)

Med ovanstående resonemang så undrar jag om inte 2 meter ändå är lite i längsta laget?

Man ska ha med i beräkningarna att fisken har väldigt mycket bättre syn uppåt än nedåt. Och överlag ser de väldigt bra i vattnet, 1,5 meter är inga problem för fisken. Om fisken är sugen på att äta behöver man inte presentera flugan 5 cm framför nosen.

När jag fiskar med boobie så nymfar jag hem kanske en meter åt gången med små ryck. Jag har dels en S7 och även en S2 och jag har inte märkt att den enda linan ger mer fisk än den andra. Jag brukar ha ca en meter 0.23 som tafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta linor, så också sjunklinor, har en tunn spets på ca 30 cm. Detta bland annat för att kunna göra en snyggare presentation, Om du har en lina du bara ska använda till boobyfisket kan du klippa bort den spetsen och kanske tom lite mer. Då får du lite mer sjunkkraft i spetsen. Om du sedan dessutom skarvar på en level sjunktafs ska det mycket till för att flugan ska lyfta linan mer än marginellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv fiskar jag sällan med boobies, men det händer! Gillar inte att ha för mycket prylar så jag brukar köra med min vanliga flytlina. I öglan på flytlinan fäster jag en 9 fots snabbsjunkande lina, köpt specifikt för ändamålet, och på den fäster jag en bit (kanske 50 cm...) 0,20 som jag fäster flugan i. Sjunklinan drar ner det första ca 2 meterna på min flytlina, antar att det blir mer om det är djupare vatten.

Beroende på storlek på boobien så klipper jag oftast bort en del av ögonen på den, snett bak mot kroppen, enligt bild. Provade att klippa på andra sätt, men då förändrades gången på flugan i vattnet. När jag klipper den såhär så får den en lite "vickande" gång i vattnet.

Kastar ut, låter sjunka en 10-15 sekunder och påbörjar sen hemtagningen med lite ojämna tag! Brukar fungera!

PS, ursäkta bilden, fick ta en bild från nätet och markera. Det är alltså det svartkladdade som jag klipper bort för att minska flytkraften! :blush:

 

boobylure.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...