Jump to content

Native Watercraft Slayer 10 Propel vs Hobie Outback SUV (Mirage)

Jonas

Recommended Posts

Jag har kört flera olika modeller av Hobie Outback SUV och Sport sedan 2005 fram till årsskiftet. I våras kände jag att jag var sugen att prova något nytt så jag sålde mina Hobies och fick mig ett par Native Watercraft istället. Tänkte jag skulle ge några kommentarer på hur jag upplevt de nya kajakerna jämfört med SUV'n.

Native Watercraft Propel 10 har ett drivningssystem med propeller som går både framåt och bakåt. På hobie kunde man bara paddla framåt. Hobiens drivsystem går något lättare och snabbare (jag har haft turbofenor på mina hobies), men vi talar små skillnader. Hobien har även en annan fotrörelse. Man trycker mer när man kör hobien. På native waterkraft har man ett pedalsystem som drivs mer som en cykel. dvs en mer rundgående fotrörelse. Vid praktiskt fiske har det här ingen betydelse och jag kan på inget sätt säga att det är jobbigare att fiska en dag med endera kajak eller att jag skulle välja att förflytta mig kortare sträckor med de nya kajakerna. 

Att kunna paddla bakåt är däremot ett jättelyft. Det är betydligt lättare att fiska i vind eller i strömmande vatten om man kan parera och backa när det behövs. Det ska nämnas att Hobie sen 2016 har förbättrat sitt trampsystem så man kan vända trampsystemet genom att dra i en vajer om man vill paddla bakåt. Jag har inte provat det så jag har ingen kommentar hur bra det fungerar i praktiken. Med slayerns system behöver man bara börja trampa bakåt när man vill backa vilket gör det väldigt lättmanövrerat.

Styrningen tar bättre på hobien som har ett större roder (jag hade extra stort roder monterat på mina hobies), skillnaden är däremot inte så stor att jag tycker den spelar någon roll och båda kajakerna manövreras med samma typ av spak på relingens vänstersida.

Skillnaden i balans modellerna emellan är väldigt stor. Native watercraft Slayer 10 Propel är en mycket stabilare plattform som man ledigt fiskar stående ifrån. Hobie Outback SUV fiskade jag alltid sittande ifrån, den var inte tillräckligt stabil för att man ska föredra att fiska stående. Native watercraft kajaken är kortare och bredare än hobien och det är betydligt större utrymme inuti sittbrunnen så man kan utan problem positionera sig bra när man fiskar. På den här punkten är Slayern en klar vinnare. 

Kör man in i ett vegetationsbälte så fastnar det mer skit i propellern än i hobiens paddelsystem men det är inte mer svårlöst än att man lyfter upp propellern med ett enkelt handgrepp, rensar bort eventuella sjögräs, och sen kör vidare. Man kan även trampa något grundare med Hobien men jag tycker skillnaden vid praktiskt fiske känns obetydlig.

Mina Hobie SUV var i modellen innan nuvarande modell som har ett upphöjt och friliggande säte. Även slayern har upphöjt säte och det är ett stort lyft då man slipper problem med att sätet blir blött samt att man får en något högre position mot vattnet. Det är en betydligt stabilare och bättre säteskonstruktion på slayern än de jag haft på mina hobies.

Ett jättelyft med slayern är att hela kajaken har ett snillrikt railssystem som innebär att man enkelt kan fästa i stort sett vad som helst på kajaken utan att man behöver göra någon åverkan. I praktiken behöver man bara en bult som går in i rails-systemet och sen en mutter på ovansidan så kan man fästa vad man vill som har fästhål.

Tåligheten mot stötar kajakerna emellan upplever jag som likvärdig. Jag kör i steniga forsar med mina slayers utan att de tar skada precis som jag gjort med hobiesarna före det. Man lyfter alltid upp paddelsystemen i kajaken innan fors, oavsett om det är slayer eller hobien. Fördelen med slayern är att man enkelt tilltar upp det systemet. Hobiens system får man snäppa loss och lyfta ur helt.

Som ni förstår är jag extremt nöjd med Slayer 10. Jag skulle inte vilja ha storleken större (slayer 13) då jag upplever att den blir för tung och jobbig att hantera smidigt. Slayer 10 är kortare, lättare och hanteras med samma lätthet som en Hobie outback suv hanteras.

Jag kan tycka att Slayern just nu är en mer mogen och genomtänkt produkt och Hobie SUV (Mirage) som har varit ohotade när det gäller fiskekajaker med eget drivningssystem i nästan tio år har fått en klart värdig utmanare i Slayern. 

En Slayer 10 är i dagsläget 4000kr billigare än en Mirage Outback (tidigare SUV) men även om man bortser från prisskillnaden, som är till Slayerns fördel, och bara bedömer kvalitet och prestanda för fiske tycker jag Native Watercraft Slayer 10 propel har den bäst lämpade produkten i det här marknadssegmentet just nu.

Läs mer om Slayer 10 Propel och Hobie Mirage Outback nedan:

http://www.nativesweden.se

http://www.hobieshop.se/produkter/hobie-mirage-outback.html

drift.jpg

_56V8226.jpg

_56V8261.jpg

_56V8769.jpg

_56V8608.jpg

_56V8620.jpg

_56V8466.jpg

• Thanks 1

Jag kan vända min paddelsystem i hobie AI från ån 2011. Det nya systemet behöver du bara dra i en vajer så vänds fenorna 180 grader. Du behöver inte lossa det från kajaken. Intresset har ju blivit större hos tillverkarna att ta sig fram med kajaken utan att paddla. Skoj med nya grejer

Edited by Meritaimen
  • Like 1

I grund tycker jag att kajaker utan trampsystem är en tvivelaktig produkt att sälja till fiskare. Det är många tillverkare som säljer billigare kajaker utan trampsystem och som rider på fiskekajaksvågen som man byggt upp kring Hobies kajaker med trampsystem men i grund tycker jag egentligen bara att kajaker som bygger på trampsystem är riktigt intressanta. Att paddla med en kajakpaddel och fiska samtidigt är omöjligt och det är just möjligheten till att fiska och förflytta sig samtidigt som är den riktigt stora poängen med både Slayer propel och Hobie Mirage. Sen skulle tramsystemskajaksegmentet må bra av ännu större konkurrens. Det är så klart bra att Native Watercraft kommer med ett alternativ till Hobie. Hobie har idag en prisbild som är alldeles för hög och Native Watercraft är idag bara något billigare. Samtidigt ska sägas att både hobie och Native Watercraft är riktigt påkostade och välbyggda kajaker. Man får vad man betalar för och kvaliteten är i toppklass på båda. 

Jag tror att det här segmentet skulle behöva ett avskalat budgetalternativ för halva pengen om man verkligen ska få fart på försäljningen och snabbare öka intresset bland oss som fiskar.

Vi som provat vet att det här är fantastiska fiskefarkoster men det vore bra för rekryteringen av kajakfiskare om vi kunde få ett betydligt lägre instegspris på trampmodellerna.

51 minutes ago amebix sa:

det kommer ju komma flera trampkajaker nästa år feel free kommer med sin och flera andra tillverkare kommer med nya grejjer.  kinakopiorna har ju även dom börjat dyka upp......

Posta gärna några länkar om du har.

13 hours ago perholla sa:

Hur är det och fiska ifrån en sån där balja när det blåser på lite?

Lär ju kunna gå att välta med en sån där?

Vind och och att det blåser upp lite tuffare sjö är inget problem. Det finns så klart gränser men att det går lite vågor är inget som stör. Däremot blir ju fisket lidande i hårt väder så blir det för tufft så tror jag de flesta ger upp och paddlar in åt land oavsett. Det är svårt att välta med en Hobie SUV. De tidigare modellerna var något rankare (2005-2006 typ) men de nyare är väldigt stabila med ett tre-delat skrov som ger väldigt bra stabilitet. Jag kan inte minnas att jag eller någon som varit med mig har lyckats välta i mina Hobiekajaker sista 7-8 åren? Native Water Craft är ännu stabilare och jag vill mena att det är i stort sett omöjligt att trilla i om man sitter ner. Att trilla i när man står är däremot en klart ökad riskfaktor. Jag drifta in i en sten som låg precis under vattenytan när jag fiskade gäddfluga stående för en månad sen och då var det nära men det gick bra.

http://www.trampbatar.se/butik/produkt-kategori/trampkajak/    antar att det är en kinakopia som säljs här. 

troligtvis samma som diskuteras här http://www.kfdu.com.au/forum/viewtopic.php?f=1&t=45272   .

finns en uppsjö av filmsnuttar på tuben med nyheter från icastmässan i år.    

https://www.youtube.com/watch?v=I6s0EFYqwSs

Edited by amebix

Problemet med rena kopior är ju ofta att de inte håller måttet. Man kopierar produkter nästan rakt av och väljer att spara in på materialet för att få ner priset. Det tåliga materialvalet är en förutsättning när man använder kajakerna i den här typen av miljöer. 

Det vore kul med en kommentarer från någon som har testat en av kopiorna en längre tid. Hobiekajakerna jag haft har ju visat sig vara outslitliga så kvalitetsmässigt över tid sett är de en produkt som man räknar hem på sikt även om inköpspriset är högt.

Jag tror mer på avskalade varianter med material i högsta kvalitet än på kopior. Man behöver ha väldigt hög kvalitet på plasten och på detaljerna annars håller inte produkterna.

• 1 month later...

Noterade precis att Native Watercraft har en avskalad variant som heter Mariner Propel 10 som ser ut som Slayer fast med något färre detaljer. priset på den ligger på 21 995kr så det är rätt stor prisskillnad mot 27995kr. Det känns som att skillnaden vid praktiskt fiske är väldigt liten. Största skillnaden kajakerna emellan verkar vara att man inte har toften fram man kan lägga ner grejer i kajaken i samt att man har färre färdiga rails.

http://www.nativesweden.se

• 6 years later...
On 11/18/2016 at 12:06 AM, Meritaimen said:

Jag sitter säkert som en BuddhaKaffepaus.jpg

Det ser ut som att du har en utrigg? Det hade varit intressant om du ville visa lite bilder på den isf. Gärna någon kommentar om hur den är byggd och med vilket material?

On 3/20/2023 at 3:54 PM, hö&gös said:

Det ser ut som att du har en utrigg? Det hade varit intressant om du ville visa lite bilder på den isf. Gärna någon kommentar om hur den är byggd och med vilket material?

Jag håller på och fixa med kajaken nu o skall använda ena sidan till annat än ponton.Kommer mer bilder när jag är färdig.Ursäkta det skräpiga ataljen

Bygge.jpg

• Like 1

• 2 weeks later...

Nu är bygget färdig i allefall.Lite detaljer hur allt blev.All material o elmotorn har jag hittat i källaren.Printat ut detlajer med 3de skrivaren.Köpt några skruvar har jag gjort.Elmotor är ju gammal o förbrukar 200w.Kortat ner riggen på den

o funderar nu om det finns andra batterier man kan koppla till.Marin batteri väger ju mellan 15-20 kilo så lite tungt.

Funderar på batteri till elcykel om det funkar.Volt är ju högre men det kan man ju fixa ner med omvandlaren.

Kanske blir det tur under Havsöringspremiären.

Elmotor.jpg

thumbnail_20230330_190104.jpg

Faste.jpg

thumbnail_20230330_185308.jpg

• Like 1