Jump to content
Sign in to follow this  
Von Klågerup

Fluga i Danmark

Recommended Posts

Hade tänkt att planera en tur över sundet för att prova fluga i Danmark.

jagar inte de största "bestarna" utan vill besöka natursköna ställen där man få Goa helhetsupplevelsen fiske-natur.

min tanke är att fiska uteslutande ädelfisk på fluga och på denna tur hade jag tänkt utelämna kustfisket helt. Någon som vet några ställen som

kan rekommenderas, har förståelse om man inte exakt vill berätta var man har sina favoritställen.

svårighetsgrad jag söker är från mycket lätt till svårt mao öppen för allt !

Harr ni erfarenhet av fisket(fluga) i Danmark skriv gärna ett par rader.

Hej !

Har bott hinsidan ( dvs. här i Sverige ) i snart 33 år så... Men skall du hitta lite trevligt fiske så skall du till Jylland.Det finns en rad Kroar som erbjuder trevligt boende och därtill fiske, testa dessa till en början. Ansager Kro, Filskov Kro är två, Egtved ( inte långt till Vejle Å, Hovborg Kro, Trend Kro ( Trend Å och Björnsholms å ) o.s.v kolla på nätet ! Väl där hittar du möjligheter ! Fisket i färskvatten i Danmark ägs av markägaren och det går bra att fråga och sedan får du ofta fiska för en mycket blygsam summa. Om du sedan efteråt lämnar en fisk eller två i bondens kök och skickar ett kort till jul då har du skapat dig kontakt för livet.

Lycka till ! Tight Lines !   Steen

Edited by Sovereign
  • Like 1

När jag var i Vejle i somras blev man sjukligt sugen, vilken fin å som jag gick längst med ett antal kilometer. 

Tack för ett gäng goa förslag. Vad kan dessa rekommendationer erbjuda för arter.

Hej Von Klågerup

Hvis du skal til Danmark til sommer, kan du skrive til mig.

Fisker på både kysten og i de danske åer, hvor det hovedsageligt

er efter laks og havørred. Hvis tidspunktet passer kan jeg godt

vise dig et par Danske åer, såsom Karup å (store havørreder)

storåen (store laks) Varde å (laks-havørred)

Mvh Michael

Pm til micks-flies@outlook.dk

Man tackar, innehåller inte karup å även harr, vilken är en otroligt vacker och spännande fisk. Tyvärr har jag lagt det tyngre fisket(lax och havsöring) åt sidan pga att jag var med om en mc olycka och får inte tillbaka full styrka och rörlighet i min kastarm. Med ett antal större laxar och havsöringar i bagaget så vet jag hur trött och kämpigt det kan bli för handleden/armen, men hade jag fått en större fisk på flugan hade jag definitivt glömt smärtan, den kan man ta hand om senare med några Goa gammel-dansk.

Inga Harrar finns i Karup å, Harren hittar du i en handfull västrinnande åar i Södra  och mellaste Jylland + i övre Gudenåen där de är utsatta. Harr-beståndet i Danmark mår vist inte så bra så du bör nog kolla med några lokala flugfiskare och höra efter hur det ligger till och om det är tillåtet med fiske. Tight lines !  Steen

IMG_8246.jpg

IMG_8247.jpg

Edited by Sovereign

Låter nästa som när det gäller harren att jag får fortsätta besöka de vatten i vårt land som blivit mina favoriter som tex runt Sorsele.

Som söderbo man är blir det en bit att köra, var har vi de sydligaste harrvatten, det figurerar en del olika svar på denna fråga.

Hvis det er stalling du er ude efter, skal du fiske i enten grindsted å, sdr omme å, gelsåen,ansager å , men du skal nok ikke regne med de helt store fangster, da der efterhånden er langt imellem dem

De venligste hilsener

Michael