Jump to content
Oguum

Nybörjare Vision Vibe 85/125 eller Airflo? :-S

Recommended Posts

Eftersom båten är i dvala å jag såg att fishline skulle ha rea (Blackfriday) på både Vibe 85 vibe 125 och airflo så tänkte jag kanske skaffa en intermid lina till Havsöringsfisket.

Men vad passar bäst för en nybörjare? läste att Vibe 85 har haft ett hemskt linminne (gamla trådar 2011-2014) men inget nytt om det så det kanske är löst? 

Airflo finns det massor å välja mellan tänkte mig sixth sence i så fall så hela är intermid?

Har ett Evotec 609 F som jag tänkte använda. Samt som total nybörjare... är det räk immitationer som gäller här i stockholmstrakten på hösten eller något annat man ska prova? har aldrig flugat Havsöring så igentligen är det väll turen som blir avgörande hehe.

Tack för du/Ni tog er tid

/Mats Lundberg.

Gällande linminne så har jag köpt två Vision Vibe 85 F/S3 nu under hösten och ingen av dem lider av linminne.
I jämförelse med Rios linor sen de gick över till InTouch-kärnan så är Visions spikraka.

• Like 1

Vibe 85 med sin korta klump är väldigt "lättkastad"

Min erfarenhet är att det i första hand är den helgula Flyt linan som har lidit av problem med linminne. (Hade en gång en #8 som var som en gammal telefonsladd) 

De IM varienter i olika klasser jag testat av Vibe 85 har inte haft problemet...

/S

• Like 1

7 hours ago Silverbågen sa:

Vibe 85 med sin korta klump är väldigt "lättkastad"

Min erfarenhet är att det i första hand är den helgula Flyt linan som har lidit av problem med linminne. (Hade en gång en #8 som var som en gammal telefonsladd) 

De IM varienter i olika klasser jag testat av Vibe 85 har inte haft problemet...

/S

Tack! Jo det vart en 85a så får vi se 299kr är ju ett pris man kan köpa å testa :)  Pratade lite med Daniel Bergman igår å han sa samma sak. Det är ett gammalt problem som dom nya inte har längre. 

På 2016-11-25 at 20:55 Mustelavison sa:

Det är en lina som du kommer ha mycket nöje av speciellt då från ringen eller vid djupvadning.

Lätt att kasta ut om man inte är jätte rutinerad och den funkar fint till större flugor som gäddlina, lite plaskig till torrfluga presentationer i.om. den grova profilen på klumpen men absolut ett jävla skjut i den! :D

Vilken klass tog du?

Jo jag tog 6/7 Får vi se :) hoppas inte isen hinner lägga sig hehe 

Visions Vibe är en kanonlina. Om man inte är HELT nybörjare på fluga skulle jag dock slå ett slag för deras KustLina. Och hålla mig jäääävligt långt ifrån InTouch från Rio. Fiskade dem i flera år, överjävlig tapering för oerfarna/eller grismycket vind. MEN de krackar efter en halv säsong i värsta fall. Jag har fått alla mina ytbytta av Rio (outbound short) men gått helt över till Vision Kust.