Jump to content
Sign in to follow this  
TobiasHaugen

Erat absoluta favoritspö

Recommended Posts

I veckan fixk jag mitt Hardy Wraith 10" #8, jag vet inte varför jag beställde det. Men hade fått för mig att det var ett grymt spö. Och mycket riktigt!! Helt sinnesjukt vilket tryck det var i spöet! Trots att det är snabbt och styvt så har du full känsla ända ner i korken. Det här spöet är det första jag skulle rädda av min samling!!

Laddade spöet med en versitip 6

så vilket är erat mest kära spö? Oavset en/tvåhands

• Like 1

Svårt val det där men mitt Hardy Zenith #4, 8'6 är nog mitt favoritspö. Har en del andra fina spön som jag verkligen gillar men jag blir glad varje gång jag tar fram och fiskar med det där Hardyt.

• Like 2

Inget direkt premiumspö men får nog säga Vision Vipu #4 8'. Det är det spöt jag personligen utvecklats mest med rent fiskemässigt. Har tagit många kliv med det i handen och blivit en mycket bättre fiskare! Visst, hade jag antagligen blivit oavsett spö men det finns många minnen i den pinnen.

EDIT: Nej det var inte meningen att rimma på slutet.

Edited by Einarsson
  • Like 5

Jeg har mange stenger,men det er 3 som dekker behovet for tiden...hvert til sitt bruk og forskjellige forhold,strøm,vind osv.

Hardy Artisan 8'6" #4

Winston B3 LS 9' #4

Scott Radian 9' #5

Mitt favoritspö är Hardy Zephrus 8'6 #4

Edited by Ixoye

Hmh,

måste slå ett slag för mitt Winston b2x #6. Passar mig och det mesta av mitt fiske som handen i handsken.

1 hour ago Pave sa:

Hmh,

måste slå ett slag för mitt Winston b2x #6. Passar mig och det mesta av mitt fiske som handen i handsken.

Kan bara hålla med har en #5 och en #6 och använder uteslutande #6 

Gillar mest känslan i mitt epic 580... men kommer absolut fortfarande bäst överens kastmässigt med ett gammalt GL lpxe 486... den kändes som en fortsättning av mina tankar och intentioner redan vid första försöket och det känns så än - oavsett vilka spön jag testar att ersätta den med...

• Like 1

45 minutes ago HåkanViskafors sa:

Danielsson ETC #3-5-7

Tyvärr är det borta från marknaden men om någon har ett liggandes så.... :)

Har för mkg att du hade det när vi fiskade ihop sönder om Onsala för typ 5-6år sen

13 hours ago Sahlberg sa:

Svårt val det där men mitt Hardy Zenith #4, 8'6 är nog mitt favoritspö. Har en del andra fina spön som jag verkligen gillar men jag blir glad varje gång jag tar fram och fiskar med det där Hardyt.

+1 på den så att säga. 

• Like 1

Säger utan tvekan Hardy Artisan till lättare fiske med torrt & nymf.

Sedan Hardy Zenith om jag fiskar streamers men detta spö funkar även kanon till torrt också men till torrflugor tycker jag Artisan spöt är att föredra alla dagar i veckan.

• Like 2

Mitt CTS Quartz S 476 utan tvekan, men eftersom det har gått av bortom all räddning får det bli mitt Cross S1 10'7" #7 om jag måste välja (har ett Radian 1005, fantastiskt spö i alla avseenden)

2 hours ago TobiasHaugen sa:

Har för mkg att du hade det när vi fiskade ihop sönder om Onsala för typ 5-6år sen

Stämmer bra! Fortfarande lika förälskad i spöt :)

• Like 1

Kanske är min absoluta favorit ett Winston BIIx 9' #5, då tillsammans med en Wulff TT5F lina?

Annars ligger min T&T Heirloom glasfiber femma på 8' nära hjärtat! Gärna med en Highwater femma till.

Måste säga Sage Tcx 11,9' #8. Har testat och bytt många spön genom åren men det är det enda jag skaffat dubblett på ....

Edited by hcr sweden

Många som nämnt Winston b2x sexan, hur skulle ni beskriva aktionen? Jag har haft sjuan och känt på femman som är lite "mjuksnabba" med en mjuk topp. Vill minnas att jag läst något om att sexan har lite styvare topp än dessa och även funkar bra till femmans linor. 

För egen del låter jag Sage SP 590-2 sitta kvar på tronen pga dess mångsidighet. Men Loop Greyline 696 är hack i häl och väldigt kul att kasta. Sage Xi3 589 bör jag också nämna, en väldigt trevlig saltvattensfemma som jag gärna använder till kustöringen. 

• Like 1

Scott Meridian #7 är det besta spö jag har fiskat med till kusten. Lyfter hela klumpen och ett bakkast så skjutar hela linan ut. Rett så styvt spö, men med känsla ända ner i korken när man kör fisk.  

• Like 1

3 hours ago M.Thors sa:

Många som nämnt Winston b2x sexan, hur skulle ni beskriva aktionen? Jag har haft sjuan och känt på femman som är lite "mjuksnabba" med en mjuk topp. Vill minnas att jag läst något om att sexan har lite styvare topp än dessa och även funkar bra till femmans linor. 

För egen del låter jag Sage SP 590-2 sitta kvar på tronen pga dess mångsidighet. Men Loop Greyline 696 är hack i häl och väldigt kul att kasta. Sage Xi3 589 bör jag också nämna, en väldigt trevlig saltvattensfemma som jag gärna använder till kustöringen. 

Ang. Boron 2X klass 6. Den/serien gick ju som "fast action" enligt Winston när den kom. Jag tycker att den typ är  mid-fast. 5an har en softare top.

Kör Highwater klass 5, och Cortland 444 SL klass 6 till Boron 6an. 

Boron 2X, klass 4, 8,6ft Jäkligt trevligt det med. Lik 6an i aktionen.

Riktigt bra spön.

Inget snack om att det är 8' kabuto #5. Inte det jag skulle välja för kusten i första hand, men helt klart det jag skulle välja om jag bara får använda ett spö.

2 hours ago Hi-Lo sa:

Ang. Boron 2X klass 6. Den/serien gick ju som "fast action" enligt Winston när den kom. Jag tycker att den typ är  mid-fast. 5an har en softare top.

Kör Highwater klass 5, och Cortland 444 SL klass 6 till Boron 6an. 

Boron 2X, klass 4, 8,6ft Jäkligt trevligt det med. Lik 6an i aktionen.

Riktigt bra spön.

Håller med om att aktionen är medium-fast snarare än fast. Kör som Hi-Lo Highwater i klass 5 till spöt och det är en klockren kombination enligt mig.