Jump to content
Sign in to follow this  
TobiasHaugen

Erat absoluta favoritspö

Recommended Posts

Jag har försökt i många år nu att bli ett så där hängivet Winstonfan som jag tycker ser så mysigt ut när man ser det på youtube:D

Vartannat år eller så investerar jag i nåt nytt Winston, det slutar alltid med att  det är nåt av mina kära sagespön som luftas flitigast ändå.:lol:

Det spelar ingen roll att de där Winstonspöna är de vackraste fabriksbyggda spöna jag vet,jag saknar det där crispigt snärtiga utan att bli pinniga som man ofta finner i många av Sageklingorna,det är nästan alltid nåt sage XP Sp  LL eller Tfo BVK spö som följer med på fjällturerna.

Hemmavid är det ofta ett Yellowline eller TFO finesse Med en Barrio Gt90 som följer med till ån,skulle jag bli tvingad att välja bara ett spö till allt fiske jag bedriver blev det nog ett av mina gamla Sage XP590 med en Barrio Slx eller GT 125 lina till den.

Cane: Leonard 50 DF 8 fot #5 byggt av Rune Alm med en SA Trout WF6. Som att hitta hem från spödjungeln.

Grafit: Winston IM6 9,6 fot #6 med en Guideline highwater WF6. En lååååång sjukt vacker förlängning av armen.

Svårt! Mitt lilla red truck glasfiberspö står mig varmt om hjärtat även om det används allt för sällan. Annars scott radian där 6:an är favoriten av de tre jag äger. 

Loop YL 9,3 #7  gamla modellen med Opti Stream lina, gamla modellen speciellt i strömmande vatten. rollar förjävla härligt!

Efter att ha köpt, bytt, sålt och provat ett försvarligt gäng spön så är jag väldigt nöjd med min nuvarande allround-femma som är ett Orvis Recon 586.

Men i kategorin favoriter så finns det åtminstone tre spön som inte lämnar min ägo; ZXL 580, LL 490, TXL 00711.

En honourable mention till GL Lpxe 376 som jag misstänker blir svår att ersätta om det går sönder.

• Like 1

3 hours ago Troutman sa:

Efter att ha köpt, bytt, sålt och provat ett försvarligt gäng spön så är jag väldigt nöjd med min nuvarande allround-femma som är ett Orvis Recon 586.

Men i kategorin favoriter så finns det åtminstone tre spön som inte lämnar min ägo; ZXL 580, LL 490, TXL 00711.

En honourable mention till GL Lpxe 376 som jag misstänker blir svår att ersätta om det går sönder.

Jävla mysig samling myspinnar du sitter på! :wub:

Sage TXL-F 4711-4

Sage method 905

Scott Meridian 609

Topp 3 bästa flugspön jag ägt, sen gillas ju även gamla crosscurrent GLX mfl

• Like 1

G Loomis #5 Classic.

..glömde! IMX #9 2 -delat...med en extra BUTT" Swish..:rolleyes:

Edited by Ismo

Ett enda. Någon pratade om antika Loop Colour Concept: Därför håller jag mitt Loop GreyLine 11' #5 som det ultimata. En klinga som klarar av allt från normal öring till i alla fall midre lax utan problem. Fiskar det med en LW 4-7 wide. Ska det till mer lina så blir det LW 6-9. Och det är mycket skönt att fiska med. Som Göran Andersson menade "sitt funrod" i en video. Det var iofs Opti Peak men samma spec.

• Like 1

Den är lätt 🙃

Efter att ha provat allt som går nästan så har jag hittat hem och det med en gammal spöserie som totalt passerat min radar tills nu och det är Sage Sp 589-5 och 690-5  som är galet sköna spön och dessa 2 kommer nog stanna i min ägo lång tid framöver och detta oavsett om jag köper nått nytt 😊

Och ihopparade med mina Vanquish så är det snudd på oslagbart..

88EA03BE-BC2C-4CF3-982B-2A1592BE8D9B.jpeg

Edited by TOBBE.K
  • Like 2

Mitt favorit spö är ppcustom 12ft

s-glass #8 . När det gäller linor så hänger jag på Rio verisitip short #8 med hardy 12ft tipar. 20190521_220318.thumb.jpg.f6edb84a5f8bc6f85cbb0373d757d756.jpgIMG_20190606_103816_295.thumb.jpg.82bf3fbe6759ce7c0a718ae3a8aed9bc.jpg

Mitt andra favorit spö blir ,Palm 14,7 ferd 5 10/11 .Men med något som får mig  att le , är då man hänger på en airflo fist 540gr eller Rio gamechanger 540-575gr linor .

Edited by jocke_möller_88

Mitt Loomis IMX #8 gillar jag mer & mer..råkade blanda ihop toppen med en Sage-topp #9 engång...funkade dock perfa!:D

Hade dock ett H-ete  att få isär grejerna.:blush:

Edited by Ismo

Fiskade med mitt nya Stickman P4 idag, fantastiskt skönt spö på kort till medium distans, snake och rollkastar som en dröm och smeker ut flugan... Helt klart min nya favorit för mindre strömmar.

Edited by Ixoye
  • Like 1

7 hours ago Ixoye sa:

Fiskade med mitt nya Stickman P4 idag, fantastiskt skönt spö på kort till medium distans, snake och rollkastar som en dröm och smeker ut flugan... Helt klart min nya favorit för mindre strömmar.

Det spöt har varit på min önskelista rätt länge nu. Har en evil black 5:a. Eller hade vill säga hade - det spöt fick jag muta sonen med för att han skulle gå upp på taket och lägga på några tegelpannor som hade blåst ner. Det finns några nackdelar med att vara medelålders man med pondus. 

Är det 9 eller 8 fotaren du har ?

• Like 2

På 2018-05-11 at 09:07 julius sa:

Är det 9 eller 8 fotaren du har ?

Det är 8 fotaren.

På 2018-05-11 at 09:43 Andersson sa:

Loop Cross S1 12' #7 är en dröm att fiska med😍

Håller med! Speciellt med Rios versi7 på 

• Like 1