Jump to content

Erat absoluta favoritspö

Recommended Posts

Fick ikväll testa mitt TSD Aurum tillsammans med RIO Single handed Spey-linan. Herregud vilken kombo!!
Lätt mitt favoritspö från och med nu! Kastar som en dröm och rullar ut linan sådär fint som man ser på såna där snajdiga flugfiskefilmer...
Både spöt och linan är köpta begagnade här. Tack!

Edited by Legobiten
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inget direkt premiumspö men får nog säga Vision Vipu #4 8'. Det är det spöt jag personligen utvecklats mest med rent fiskemässigt. Har tagit många kliv med det i handen och blivit en mycket bättre fis

Om någon kraft i universum plötsligt tvingar mig att endast behålla ett enda spö...då står ett Sage RPL 590 kvar i spögarderoben. Det är ett av tre spön som överlevt i min samling sedan det köpte

För närvarande är det 'The Walton Powell Rod' byggt på en klinga WP fick av sin son Press (Preston) Powell ur dennes Signature Series DF1-L, vilken i Sverige är mera känd under namnet Powell Scandinav

Posted Images

På 2018-05-11 at 01:02 Ixoye sa:

Fiskade med mitt nya Stickman P4 idag, fantastiskt skönt spö på kort till medium distans, snake och rollkastar som en dröm och smeker ut flugan... Helt klart min nya favorit för mindre strömmar.

Jag köpte Stickman-sexan i Stealth i våras och jag kan verkligen inte klaga på något. Verkligen fint gjort. 

• Like 1

Har provat väldigt mycket, det mesta man provat är ju bra men det finns två spön som sticker ut och det är Loomis Whisper Creek 486 och Sage SP 590. SP är så bra att det finns inte ord för det, lär bli fler av den serien i samlingen framöver :)

• Like 1
49 minutes ago M.L sa:

Har provat väldigt mycket, det mesta man provat är ju bra men det finns två spön som sticker ut och det är Loomis Whisper Creek 486 och Sage SP 590. SP är så bra att det finns inte ord för det, lär bli fler av den serien i samlingen framöver :)

Kul att du gillar SP-t såpass mycket :) 

För närvarande är det 'The Walton Powell Rod' byggt på en klinga WP fick av sin son Press (Preston) Powell ur dennes Signature Series DF1-L, vilken i Sverige är mera känd under namnet Powell Scandinavia 9' #3-4. Jag ärvde detta spö av en vän som köpt det som reserv efter att vi byggt oss varsitt Powell Scandinavia 9' #3-4 av så kallat 'ready-to-wrap kit', RWK. (Handtag med Powells typiska rullfäste och även toppögla monterad, övriga komponenter medskickade). Jag har nu mitt och hans båda men Waltons passar mig bäst. Mitt eget har aningens kraftfullare buttdel men Waltons ger mig bättre kontroll. Jag behöver all hjälp jag kan få emedan jag inte är så duktig.

WP kallade alla sina spön för 'The Walton Powell Rod' och brukade inte märka dem med linklasser. Han ansåg att de skulle klara minst tre linklasser, från början 5,6,7 men mot slutet 4,5,6. Jag har ett av hans tidigare spön av första generationens grafit, rullat på Waltons mandrill av Jim Kantner (Kantnor?) på det som sedermera blev Graphite USA. Det är 8'6'' med två toppar och jättetrevligt att fiska med, oavsett om jag väljer en fyra, femma eller sexa. Det är märkt med 'The Walton Powell Rod'.

• Like 3

Mm Har ett par nya spön i garderoben i år. 

Fick tag i ett Beulah Classic spey 14' som just nu toppar favoritlistan. Inget spec alls och jag vet eg. inte så mkt om det mer än att det är tillverkat av IM8 med glass scrims,14fot med ett anodiserat rullfäste och customkork.

Pär Palm Custom Action 14', hans billigaste spöserie men med något som får en att le då man hänger på en 35grams trippel D.

Har även två Palm spön till hemma men har inte hunnit använda dem än :)

Underbara och fina spön att fiska med enl mig.

20180610_094021.jpg

Edited by Timmolajnen
  • Like 2
15 hours ago M.Thors sa:

Kul att du gillar SP-t såpass mycket :) 

Yes, laddat med rätt lina, i mitt fall en Loop Opti Flow så är det ren kärlek.

Skulle vara kul att få tag i ett kortare spö också, undrar om det finns 8´ #4 eller nåt liknande att få tag på. Är ju nästan uteslutande 9´ #5 som kommer ut till salu.

På 2018-06-10 at 18:36 M.L sa:

Har själv fastnat totalt för Sage sp fast dom 5 delade varianterna 589-5 och 690-5 som är grymma verktyg i jakt på fin öring ?

Om någon kraft i universum plötsligt tvingar mig att endast behålla ett enda spö...då står ett Sage RPL 590 kvar i spögarderoben.

Det är ett av tre spön som överlevt i min samling sedan det köptes för över 20 år sedan (de övriga två är bara osäljbara) och det kommer att bli kvar med mig. Kanske inte det spö som får allra mest fisketid idag men absolut det spö som åker fram när jag inte vet vad som väntar, eller om jag vet att det kan bli lite tuffa förhållanden. En extremt mångsidig, odödlig klassiker med maximal mojo.

• Like 3
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Svårt… det här är ju lite av en klassfråga😄😉 Loop 7X 9’ #6 är en magisk havsöringspinne… orvis Superfine carbon 7’6” #4 är en grym 4:a och nam 8’6” #4 är fin med men helt annan action

#5 är ju supersvårt… beror ju helt på… jag ger upp. Har bara bra grejer😆

Orvis helios 3f 9'0 #5, kastar sig självt, snudd på löjligt, bra jävla ryggrad i detta spö. 

Orvis helios 2, 8'6 #4 mid flex, så mycket känsla.

Dessa två längtar jag mest efter att kasta när det inte är säsong. 

Edited by jboy