Hoppa till innehåll

Vad använder ni själv för kameror?


Mr_Tipper

Recommended Posts

  • Jonas featured this topic

Kör bara med Canon.

primärt fotar jag med1DX och har en 5D mk III som extrahus samt till undervattenshus. (Använder 1D mk III en del fortfarande också)

favoritoptik:

16-35mm 4.0L IS

70-200 2.8L IS

180mm 3.5L Macro

Blixt 600EX

 

på önskelistan just nu ligger canons nya 11-24mm L optik

L innebär att optiken har en fluoritlins som ger mustigare färger (bredare färgspektra)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Einarsson sa:

Jag skulle behöva en vattentät kompaktkamera som är LÄTT att operera med en hand. Jag måste sluta använda mobiltelefonen då den har badat 3 gånger i älven och 1 gång i havet. :D

Jag testade en Canon G med undervattenshus för ett par år sedan. Smidig lösning med ok resultat.

 

IMG_5113.JPG

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-12-24 at 12:46 Andre Brun sa:

Nikon D4 - og den er nesten alltid med meg :-) 

Gjerne med en Nikon 28-70 f/2.8 og et Singh-Ray polafilter på. 

Hur är det med skärpeförlusten med det filtret? Jag har helt slutat med alla typer av filter då jag upplever att skärpan försämras för mycket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började med olika Canon men bytte till Nikon D7000 efter ett inbrott där all utrustning stals. Körde fullformat ett tag, D700 med bl.a. 24-70/2.8 men tröttnade helt på att släpa runt på 2kg kamera, sålde all utrustning och köpte några fina spön/rullar och en Panasonic GX7 m4/3 med ett par bra objektiv för pengarna, kör dessutom jpeg direkt ur kameran. 

Kanske inte lika perfekt bildkvalitet numera men nu orkar jag iaf ta med kameran och den tid jag lade på redigering tidigare lägger jag på flugbindning (och barnet) istället. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Olympus Stylus Tough TG-4 som egentligen är en undervattenskamera, men jag använder den inte till det, utan jag fotar med den enbart på land. Funkar perfekt då den tål regn och kyla, som kanske inte en systemkamera gör. Så väger den mycket mindre och är lite mer "tålig" också. Kanske inte en optimal kamera ur den aspekt att den är gjord för att fota under vatten med, men jag tycker att kameran är jättebra att fota i princip allt :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Canon EOS 5D Mk II, oftast med en Tamron 28-70/2,8. Med på resan följer även EF 70-200/4L och EF 50/1,8. Jag har kommit fram till att det räcker för mig. Tidigare hade jag 11 kg kamerautrustning med mig, men det ruttnade jag på.

Jag kompletterar detta med en Fujifilm X10. Jag har haft den i snart 5 år och tycker fortfarande att den står sig bra i konkurrensen.

Det jag möjligtvis skulle vilja ha är en vattentät kompakt med rejäl vidvinkel. Jag vet inte om den skulle komma till användning, men det vet jag inte förrän jag har en... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Bigsalmon sa:

Det jag möjligtvis skulle vilja ha är en vattentät kompakt med rejäl vidvinkel. Jag vet inte om den skulle komma till användning, men det vet jag inte förrän jag har en... ;)

Där sa du något jag inte tänkt på. En sån kamera har man kanske oftast och tar kort på ganska nära håll och då är nog fasen lite vidvinkel på den rätt bra. Annars äre lätt hänt att man inte får med allt ändå, men finns det sådana med både vidvinkel och vattentäthet?

Redigerad med Einarsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 mm, men inte testad: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg870sv. Jag har haft en vattentät Olympus tidigare, men skärpan levde inte alls upp till mina krav. Kanske har de blivit bättre.

28 mm, testad med toppresultat: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=psd30bla.

Panasonic har tidigare haft riktigt bra uv-kompakter, men de verkar inte finnas på cyberphoto längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
14 hours ago Silverbågen sa:

Vad tror ni om Nikons Coolpix AW130?

jmf m Canon o Olympus modeller? https://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpaw130blue

/S

Jag har Nikon Coolpix AW130. Badade med mobilkameran för många gånger innan. Smidig kamera, bra bilder och bra video. Har den runt nacken innanför skjortan/jackan för att snabbt kunna dra fram den vid tillfälle. De flesta bilder på vårt Instagram #gahlinflyfishing är taget med AW130.

Har några roliga timelapslägen också.

Här en liten filmsnutt, dock med lite sämre kvalla då den var sparat i lägre upplösning.

 

m.mp4

Redigerad med JonteG
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är fd. heltidsproffs fotograf, numera deltidare på foto. 

Kör Nikon D800E och Sony A7R II i jobbet samt även Fuji kameror. Har kört med en Fuji X100T när jag har varit ute och fiskat, men sålde den i väntan på X100F, men funderar på att skaffa en Fuji X70 för lite mer vidvinklighet. Annars blir det mycket mobilkamera faktiskt när jag är ute privat, S7edge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en Fuji X100 (första modellen) för tillfället. 

Är lite "mellan system" och är sugen på att styra upp något fint begagnat till sommaren men har svårt att välja efter tidigare erfarenheter. Format, väderskydd och kvaliteten på glaset hade gjort Fuji till en homerun om det inte vore för X-Transsensorn. Efter några år med den är jag totalt less på bildernas artificiella karaktär. 

Får se om det blir att kånka fullformat igen :) Begpriserna börjar ju verkligen bli suveräna för moderna FF-hus. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago perholla sa:

Kör du med zoomen eller fasta 10 mm?

 

 

Jag kör med Nikon AW1, 10 mm fast optik.

Tycker det håller mycket håller mycket bättre kvalité än 11-27 millimeters-zoomen som är mer eller mindre standard på AW1.

De gånger jag vill ha ett smidigare alternativ så är det Nikon AW120 som gäller. Den har några år på nacken och om den skall uppgraderas idag så blir det AW130 :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...