Jump to content
Mr_Tipper

Vad använder ni själv för kameror?

Recommended Posts

1 hour ago perholla sa:

Ja, zoomen känns lite b. Är 10'an snabbare i autofokus än zoomen?

Njae, det vet jag inte faktiskt. Har ingen synpunkt på det. Framförallt så är det bruset vid högre ISO-tal som skiljer.

Bländare 3,5 mot 2,8 gör lite skillnad. Eller rättare sagt större skillnad än väntat!

Zoomen är ganska försumbar egentligen då grundkvalitén i själva bilden är ganska god!

Det är ingen superkamera men den är bra mycket bättre än en kompaktkamera. Mycket smidigare än en fullsize systemkamera och just denna är med mig förvånansvärt mycket ;)

Har väl rota mig hos Nikon eller hittat rätt för 25 år sedan kanske , använder Nikons D800 och D3 men har en liten joker iform av Fujifilm's X100T. Ska väl erkännas att mobilkameran ofta blir som en liten parasit som tar initiativet när motiven dyker upp. Optiken spänner mellan 17mm och 300mm plus några extenders .

Nikon 28/2.8, Sigma 35/1.4, Zeiss 50/1.4, Sigma 50/1.4, Nikon 50/1.8, Nikon 85/1.4, Sigma 150/2.8 Macro, Nikon 180/2.8, Nikon 300/2.8,  Nikon 17-35/2.8, Nikon 24-70/2.8 och 70-200/2.8VR.

Och ska jag raffsa ut favoriter är det nog Sigmas 35/1.4 och Nikons 300/2.8VR som sticker ut, och trotts att 24-70 objektivet teoretiskt känns som den mest flexibla Zoomen är jag mer fäst vid min 17-35/2.8.

Jag använder Fuji X100S och/eller Nikon D750 med diverse objektiv. Oftast är det Fuji´n som åker med.

Har nuförtiden en Panasonic lx100, kompaktkamera med 4/3 sensor. Bra skärpa och ljusstark men visst märker man lite skillnad mot en systemkamera. Dock galet mycket smidigare och räcker till fiskepressen kvalitetsmässigt. 

Hur ser det ut i fotoväskorna 2019? 

Små och lätta kameror är aldrig så attraktiva som när fjällsäsongen närmar sig så det blev klick klick swish swish och en begagnad Fuji återigen. Har ännu inte tagit med en spegelreflex och stora stativet ut på längre äventyr och det blir nog inte av i år heller som det känns. 

Olympus TG-5!

Den finns alltid med i västen eller flytringen, så bilder blir tagna.

Med systemkameran blev det mer att välja mellan att fota eller att fiska...

Ingen alls för tillfället, men hade jag råd skulle jag köpa en Leica M, liten och kompakt med en fantastisk kvalitet.

Uppgraderade från min gamla GH3a till en Sony A7III med ett 35-70GM. Visst blir aningen tyngre med dom stora gluggarna, men oj så den levererar:)

30999690757_3eea34867c_o.jpg

Edited by Emil
  • Like 1