Hoppa till innehåll

Spöval. Hardy, Guideline eller vad?


JensH

Recommended Posts

Heja!

Började i somras fiska tvåhands. Lånade då utrustning (Vision GT4) av en kompis och fastnade totalt. Har bara några hundra meter till en lax- och havsöringsälv i måttet liten skogsälv.

Till saken hör nu att jag ska köpa en egen, första utrustning. Har fått erbjudande att köpa ett sparsamt använt Hardy Jet 13 fot #8/9 av en bekant för 3000:-. Är sugen på det men är det vettigare med något annat, nytt i den prisklassen? Har kikat på Guideline LPXe i samma klass. Har väl typ 4000:- som tak för spöet. Hoppas kunna ha råd med ett eller två nya enhands kommande säsong också.

Vad säger ni? Vilket ska jag köpa av dessa? Eller ska jag kolla på nått helt annat?

Redigerad med JensH
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det priset du beskriver finns massor av bra beg spön. Du ska köpa det du trivs bäst med. Är du nybörjare ska du ha i åtanke att om du fastnar så kommer du vilja pröva och köpa många spön de kommande åren.

Känn ingen press att köpa det optimala spöt första gången. 

Oavsett om du väljer Hardy eller guideline får du ett bra spö. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är rädd för att du har rätt i det. Alltså när det gäller att man kommer vilja/behöva laborera en hel del med spön och linor de närmaste åren. 

Jag är väl medveten av att jag inte kommer hitta det perfekta spöet redan från början. Men det jag är nyfiken på är om det är värt att betala lika mycket för ett begagnat Jet som för t.ex ett nytt LPXe. Jag har sökt runt en massa och försökt hitta några synpunkter om Jet men inte hittat något direkt matnyttigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Hardy jet 14' #9-10 som jag trivs jättebra med. Sen är väl spö väldigt personligt men jet är för mig lättkastat och i fin kvalitet. 

Viktigast är nog att inte göra samma fel som jag gjort...flera gånger. Köp billigt av okända fabrikat, har nästan alltid lett till försäljning och nyköp.

 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, köpa okänt och för billigt är jag allergisk mot, så det misstaget räknar jag med att inte göra. Låter fint att du trivs med ditt Jet. Det lutar åt att köpa ett sådant. Jag var mest nyfiken om folks åsikter om dem.

Tack för tipset! Rulle har jag redan och de nedsatta Loop-spöna var lite i kraftigaste laget för mitt behov just nu.

Redigerad med JensH
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Smaken är ofta delad vad gäller spön har haft en heldel dyrare spön men dom spöna som jag verkligen tycker har varit bra för mig är Guideline lxi och Guideline Lecie..... Har kastat med sage one men jag kom alldrig överens med det..... 

Skulle jag varit dig skulle jag köpt ett sådant,  men be o få prova spöt (Hardy jet) kan ju vara kärlek vid första ögon kastet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag fiskar med Palm CA-serien och palm ferd 5 14,6  och har nu beställt ett ppcustom  s- glass 12ft #8 spö och ser framemot att få fiska med Spöt.  

Rekommenderar både CA - serien och ppcustom spöna , Suveräna spön  .

Pepeflyfishing.com

IMG_20180505_115559_299.jpg

Redigerad med jocke_möller_88
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...