Hoppa till innehåll

Den eviga problematiken - läckande vadare


leopardbotten

Recommended Posts

På ‎2017‎-‎02‎-‎14 at 18:47 leopardbotten sa:

En ännu enklare sammanfattning av kunskapsläget är att det är dags för marknaden att tillverka något som håller för ändamålet. Ungefär i stil med att en golfklubba håller längre än två säsonger om man brukar den rätt.

Det kan jag ju hålla med om, men där har jag inga kreativa ideer om hur vi kan nå fram... samtidigt kan det vara möjligt att om vi lyckas få våra brallor att hålla längre resulterar det i färre nyköp och därmed blir kvalitet ännu mer intressant som konkurrensmedel för producenterna...

Länkar för den intresserade

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel

https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När andasvadarna kom i mitten på 90-talet, testades en hel drös med märken i en amerikansk tidskrift. Tror att det var i Fly Rod& Reel och de allra flesta höll inte ens 100 timmar av vad jag kommer ihåg. Så en del har trots hänt kvalitetsmässigt även om man skulle önska sig betydligt bättre hållbarhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Simms kör ju med goretex som ska ge bästa andning och komfort. Men livslängden på vadarna är väl ingen större skillnad mot andra märken.

Vision vadare tillverkas i sydkorea vilket för mig är i princip samma som Japan. Högsta kvalite till ett rimligt pris.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett par Simms G3 Guide som kommer starta sin sjunde säsong till våren utan några märkbara läckage! Ser inga tecken på att dom håller på att ge upp. Hyffsad tur känns det som... Gjorde en kontroll av membranet förra året med såndär alkohol som visar "pinnholes", och jag hittade kanske 3 microhål som var så små att det inte var nått jag hade känt i praktiken. Annat var det när jag sprayade mina gamla simms guide (dom utan fasta gravelguards). Då hittade jag typ 70 pinnholes.

Fiskar kanske 15-30 fiskedagar per säsong och det är laxfiske i västerbotten 90% av tiden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har själv kört med Simms G4 Pro i 6-7 år nu, inget att klaga på förutom att tejpet på ena sockan släppte lite förra året men det gick bra att laga med liquisole.

Jag har VERKLIGEN misshandlat dessa vadarna å det grövsta, men dom är oerhört robusta.

Har provat allt möjligt innan men inget har någonsin hållt längre än ett par månader, ett år förbrukade jag TRE par på en månad, därefter tröttnade jag och köpte nuvarande Simms.

Har hört att det förekommer problem med nyare Simms, kan det vara så att man sparat in något i produktionen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Ålandsfilip sa:

Har ju tänkt köpa Simms G3, men nu funderar jag om inte ett par Vision Kura skulle vara ett bättre val? Vad säger expertisen?

Kura är riktiga slitvargar till bra pris. Jag har haft mina i drygt tre år utan anmärkning och ingen av de Kura-ägare jag pratat med har något negativt att säga om dem. 

Då de har färre lager än ex. Simms G4 blir de inte lika varma under sommarfiske. De är dessutom jäkligt lätta och bekväma att ha på sig.

Jag har för mig att jag läste att Vision hade extremt få reklamationer på just Kura också. 

Redigerad med Jonas_P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Ulf W sa:

Har hört att det förekommer problem med nyare Simms, kan det vara så att man sparat in något i produktionen?

Detta misstänker jag också. Hade en liten dust med ett gäng bekanta som haft sina i 15 respektive 10 år och sa att det inte finns någonting bättre. Edge är inte ensamma om att såga ner på Simms på senare åren.

Min tanke är att Simms varit oslagbara och de flesta har köpt dem, men med dagens synlighet i media har flera märken börjat ta över och därför måste Simms tänka om och lever på gamla meriter.

Edit: Jag ser inte Vision som något kvalitetsmärke utan mer som "någonting däremellan", men det låter onekligen som att deras vadare kan klå ut det mesta på marknaden utifrån vad jag läst mig till.

Redigerad med Ålandsfilip
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, nu har jag spenderat 2 dagar åt att försöka läsa mig till någonting och jag måste prova själv. Jag tänker köpa ett par Simms G3 i Large. Jag är medium och hoppas kunna justera dem så dem passar någorlunda, men ändå har så mycket slack att dem håller längre.

Jag återkommer med recension, förhoppningsvis om några år och inte om 15 pass.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är en rätt bra tråd. Slog till på ett par simms G3 guidepant midjevadare med simms läderkängor i våras. En kombo för styvt 10000kr. 

Pratar vi passform och allmän känsla i plaget och skorna är det utan tvekan en klass för sig. Andningen funkar klockrent och materialvalet ger mig en extremt välklädd känsla. Plagget sitter även betydligt snyggare än något annat jag provat och snittet är perfekt

Tror jag att plagget kommer hålla längre än mina gamla vision midjevadare med loikkaskor som höll i fem år... nej det tror jag inte. Simmsskornas sula har börjat släppa i framkant och byxorna är minst lika slitna som andra vadare efter samma tid.

tycker jag det dubbla priset motiverar simms? Har man pengar över så absolut. Helhetskänslan är överlägsen. Ska man däremot bara ha en bra vadare med bra funktion är visions midjevadare och loikkasko ett fullgott alternativ.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade upp vadarna. Måste slå ett slag för fiskarboden på Åland. Är helt oberoende annat än att vi blivit bra bekanta genom butiken. Det är alltid klockren kundservice och Lukas har verkligen sina saker på grej.

Passar på att fåga hur det går att använda andra kängor än vadarkängor? Nöter det mer på något sätt?

/Filip

Redigerad med Ålandsfilip
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Rönners sa:

Har du råd att köpa g3 så har du väl råd med ett par billiga vadarskor?:lol:

Haha, jäkligt sant :) Jag beställde faktiskt ett par, har storlek 45 och han hade storlek 44 hemma. Men tänkte köra i helgen och dem hinner inte komma. Provade ett par gamla kängor hemma. Kör igenom dem med dammsugaren och tvättmaskinen så jag är säker på att det inte nöter extra.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej här kommer en länk längst ner som jag fann intressant kring vadarmaterial och handhavande.

http://www.flyfisherman.com/gear-accessories/breathable-waders/

Regelbunden tvätt utan mjukmedel, tork/ vrängning och återimpregnering med värme aktiverar membranet och är a och o  man måste också ha rätt material på underställ då fukt i form av kondens alltid kommer att finnas, rätt storlek är också viktig, varken för stor eller liten.

Eventuella Större svarta "fuktfält" på insidan av andasvadare när dom  är använda är S.k wet-out, dom suger vatten från in och utsida, läcker dock  inte i membran men materialets DWR- impregnering är dags att återimpregnera och man känner en fuktighetskänsla.(Vanligt runt midjan där vadarbältet sitter och trycker)

Den gamla typen av DWR impregneringen är numera förbjuden för alla tillverkare, den var mycket bättre men skadlig för fiskar och miljö, den nya är sämre men är biologisk nedbrytbar.

PS ( Simms har stumt membran, Patagonia ett stretchigt självläkande membran när det kommer till Pinholes. Kanske en fördel ) toppenservice från Simms i övrigt och det är livstids garanti på produktens livslängd för Simms modeller med Goretex, det är så med alla produkter som har goretex ( Guaranteed to keep you dry säger dom )

Övriga Simmsmodeller med Toraymembran enligt konsumentköpslagen.

Köpte mina Simms Freestone Toray i Österrike på AoS, dom läckte som ett såll i grenen efter 5! Turer, bytte in dom på ELGE sportfiske och fick nya från Simms som jag bytte mot Simms Headwaters med pengar emellan så nu har jag livstids garanti. Passade på att handla Paragonias senaste uppdaterade Rio Gallegos som verkligen genomgått massa uppdateringar, Patagonia har en helt ny fabrik och helt nya kvalitetsprocesser nu så låt oss se...

 

 

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra kommentar, Bratteus! Jag tror som dig att man måste sköta om grejerna. Vet av mig från jaktkläder att salt/bräckvatten i sömmar och limningar är förödande och därför är det bra att skölja av med färskvatten ibland. Tar inte många minuter.

Det gäller ju förstås alla sorters kläder. Jag har en känsla av att jag kommer bli nöjd med mina simmsvadare just p g a deras service. Har man rätt tillvägagångssätt brukar de flesta kundservicear kunna ge dig någonting tillgodo även om du själv slitit ut produkten.

Redigerad med Ålandsfilip
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Får revidera min tidigare hyllning av Visions billiga vadare.

Hade först ett par Vision Extreme som höll tätt i 5år. Tätade lite och lagade neoprensockan så höll de tätt ett år till.
Självklart så köpte jag ett nytt par Extreme vadare, denna gång en förbättrad variant med dragkedja. Helt ok de höll tätt i ungefär 3år, och med diverse lagningar ett år till.

Men nu till de vadare jag köpte ifjol. Vision Ikon( den "förbättrade" ersättaren av Extreme), de började läka bara ett drygt år efter inköp. Läckte i hela sömmen nedre delen med dubbelt tyg. Provade först täta inuti längs tejpen men ingen skillnad. Tätade sen utanpå, då vart de täta.

Det var bättre förr brukar man säga och så verkar vara fallet med Visions vadare. Tillverkat i SydKorea eller Kina verkar vara mer en politisk fråga än kvaliten på prylarna numera!

 

Nyligen fick jag se att Naturkompaniet har fiskerea. Köpte mig ett par Simms Headwaters vadare och Korkers vadarskor.

Stabila skor Korkers, lite för tunga egentligen för en fjällvandrare som tänker bära långt. Och lite små i storleken, Korkers rekomenderar själva ett nummer större än vanliga skor. Då ryms både neoprensockan och en yllesocka ledigt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...