Jump to content

Den eviga problematiken - läckande vadare

Recommended Posts

Att hålla på med havsöringsfiske längs kusten är ingen dans på rosor och det blir inte bättre av att aldrig kunna hitta några vadare som rent ut sagt håller tätt - på riktigt. I genomsnitt har mina vadare inte hållt längre än högst två säsonger trots att jag har gått upp i prislapp rejält. Kan inte ens påstå att jag märker någon större skillnad mellan olika fabrikat och prisklasser. Tycker det är löjligt att ett plagg för tusentals kronor inte håller längre och inte förmår att hålla vattnet borta vilket borde vara huvudsyftet med vadare. Alltifrån läckande neoprensockor, läckage i skrevet till sömmar som brister. Antar att detta är marknadens knep för att få oss att ständigt konsumera nya. Vad säger ni andra? Någon som har hittat drömmen i vadarbranschen kan ju vänligen höra av sig!

• Like 2
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gud hör bön!! Jag var på ovannämnda butik och handlade andra varor när jag passerade servicedisken. Killen som stod där såg ut att ha tråkigt så jag gick fram och nämnde mina vadare och va´ tråkigt de

"Dyra vadare i mitt bagage  ändå blir det alltid läckage märket verkar inte spela någon roll det räcker nu, det läcker som ett soll sömmar spricker och neoprenproblem  läckage

Har ett par gamla Simms Classic Guide tror jag de heter,använder de bara tidigast på säsongen när vattnet är som kallast numera men de är 11-12 år gamla. Har åkt på arslet på berghällar o utför slänter men de håller tätt. En riktig slitvarg,har flera vänner som har dessa med och ingen har köpt nya pga läckage.

Jag upplever samma problem med vadare, alltid bara en tidsfråga innan dom börjar läcka. Att gå upp i prisklass spelar tydligen ingen roll. Patagonia Rio Gallegos eller Simms G3, svindyra grejer som båda fick läckande neoprenesockor bl.a. Vision Extreme Zip är dom som har hållt längst i min ägo. Tycker det är märkligt att man inte kan säkra upp kvaliteten på en produkt vars huvuduppgift är att hålla vatten borta. Dyraste plagget man köper men håller kortast tid. Totalt orimligt. 

• Like 1
24 minutes ago salmo prutta sa:

En fundering utanför boxen som antagligen inte fungerar men... kan man inte köpa ett dykarplagg och skära av överdelen och sätta dit hängslen?

Rickard.

Ha - en till som har haft samma tanke. Under en längre bilresa med sonen, så nämnde jag min ide om dykardräkt som vadarbyxor. Sonen tyckte att det var en bra ide - fast han tyckte inte att överdelen skulle klippas bort. Du pappa badar ju så ofta så en dykardräkt istället för vadare passar dig bättre. 

Sen dess får jag höra iden om dykardräkt lite då och då.... 

• Like 3

Har börjat förlika mig med tanken att vadare är förbrukningsmaterial om än en tråkig utgift. Med tanke på hur mycket man går/klättrar/kanar i dem är inte hållbarheten så tokig, även om den såklart gärna fick vara bättre. Då räknar jag på att en tusenlapp ger en säsong på ett ungefär. 

För min del är det sömmarna i grenen som behöver få lite liquisole/aquasure först. Försöker införskaffa vadare när det är erbjudanden, de kommer behövas förr eller senare. Har några par gamla Simms Guide i garderoben som jag tänkt gå över med elektronikspray å fixa pinholes på nån gång i vinter :) 

Har också samma erfarenheter av andasvadare.

Under vårfisket på kusten använder jag neopren. Håller bättre. Mina favoritvadare är aquaz vadare med neopren ben.

Sen är det många som köper för små vadare. Oavsett vilket andasmaterial som används så är materialet helt stumt. Köp vadare som är minst storleken större än vad du har tänkt dig. Jag som är mellan L och XL köper andasvadare som är xxl.  Det blir en aning bylsigt och man ser inte exakt ut som bilderna i Simms katalogen. Men vadarna håller.

Alternativet är att alltid ha minst två svindyra vadare med bra garanti och där en av vadarna alltid är på lagning.

Jag använder alltid neoprensocka för att skydda vadarnas sockor.

• Like 1

Det får också konsekvenser för själva fisket och effektiviteten. Jag har ett antal fläckar och grundpartier som ligger längre ut från land. Ett tag struntade jag i att det läckte in vatten i skrevet men numera har jag ingen lust att frysa pungen av mig under vinterfisket. För mig är havsöringsfiskets tjusning att gå från land så flytring är inget alternativ. Det funkar under våren och hösten när det är varmare i vattnet men men...

Edited by leopardbotten
16 hours ago julius sa:

Har också samma erfarenheter av andasvadare.

Under vårfisket på kusten använder jag neopren. Håller bättre. Mina favoritvadare är aquaz vadare med neopren ben.

Sen är det många som köper för små vadare. Oavsett vilket andasmaterial som används så är materialet helt stumt. Köp vadare som är minst storleken större än vad du har tänkt dig. Jag som är mellan L och XL köper andasvadare som är xxl.  Det blir en aning bylsigt och man ser inte exakt ut som bilderna i Simms katalogen. Men vadarna håller.

Alternativet är att alltid ha minst två svindyra vadare med bra garanti och där en av vadarna alltid är på lagning.

Jag använder alltid neoprensocka för att skydda vadarnas sockor.

Fiffigt med extra neoprensockar! Finns det några du kan rekommendera?

1 hour ago hö&gös sa:

Använder också alltid extra neoprenesocka.

För tillfället är det Vision på märket men det är totalt ointressant. Enda undantaget är Simms - den är lite krånglig att få på...

2 hours ago hö&gös sa:

Tycker som håkanviskanfors - märket på neoprensockarna har ingen betydelse. Har orvis och vision. Man kan ju också klippa av sockarna på gamla uttjänta vadare.

11 minutes ago julius sa:

Tycker som håkanviskanfors - märket på neoprensockarna har ingen betydelse. Har orvis och vision. Man kan ju också klippa av sockarna på gamla uttjänta vadare.

Det är som du säger men Visions håller bra, är lätta att få på och inte alltför dyra så dom kan rekommenderas!  :)

2 minutes ago Pering sa:

Extra neoprenesockor utanpå ordinarie=köp av större vadarsko. Tycker det skulle finnas någon extra förstärkning på vadarnas neoprenesockor, typ sockiplast. 

Det fina med lösa extrasockar är just att de är lösa, blir de slitna innan det är dags att skrota vadarna så är det enkelt att byta! 

2 hours ago meek sa:

fiskade jag efter kusten så höll nog vadarna mkt längre ;)
och vid endast sånt fiske så skulle jag nog satsa på Simms.

vinter = neopren = billigt = en extra med i bilen :)

Har vänner som har Simms vid fiske på kusten. Ofta med samma strul som jag. Neoprenvadare vill jag inte ha. Det är inte kylan som är problemet utan att de läcker.

Har inte Simms någon sorts service att de alltid lagar vadarna ganska billigt? Är det inte det som är hela poängen med att köpa Simms? Inga vadare håller ju i evighet så. Isåfall finns det ju sällan nån mening att betala 4x mer för ett bättre märke.

4 minutes ago leopardbotten sa:

Har vänner som har Simms vid fiske på kusten. Ofta med samma strul som jag. Neoprenvadare vill jag inte ha. Det är inte kylan som är problemet utan att de läcker.

Om sömmarna går sitter dom kanske för tight?

Jag har kört med Vision ett par säsonger, har ingen riktig koll men 100-150 pass å de har hållt tätt så det verkar ok så långt. De är ju en del billigare än Simms så det känns inte lika tungt när det blir dags för byte heller.

3 minutes ago Gillholm sa:

Om sömmarna går sitter dom kanske för tight?

Jag har kört med Vision ett par säsonger, har ingen riktig koll men 100-150 pass å de har hållt tätt så det verkar ok så långt. De är ju en del billigare än Simms så det känns inte lika tungt när det blir dags för byte heller.

Jag har Orvis silver sonic i en storlek större. Sitter inte för tight.

Min tes är enkel. Vadare är ungefär lika viktigt för flugfiskaren som spöt, rullen och flugorna. En högst väsentlig och viktig del i utrustningen. Ifall spötillverkarna tänkte likadant som vadartillverkarna skulle de skapas med principen att de skulle gå av efter två säsonger. Men ett spö kan man ha hur länge som helst om man sköter det rätt. Vadare kan man inte ha hur länge som helst, inte ens om man sköter de rätt med allt det innebär som avsköljning, impregnering, vända ut och in osv...