Jump to content

Den eviga problematiken - läckande vadare

Recommended Posts

• Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gud hör bön!! Jag var på ovannämnda butik och handlade andra varor när jag passerade servicedisken. Killen som stod där såg ut att ha tråkigt så jag gick fram och nämnde mina vadare och va´ tråkigt de

"Dyra vadare i mitt bagage  ändå blir det alltid läckage märket verkar inte spela någon roll det räcker nu, det läcker som ett soll sömmar spricker och neoprenproblem  läckage

Hej !

köpte ett par simms Frestone i april förra säsongen och dessa släppte i membranet efter ca 2 månaders kustfiske i ring. Bytte sedan upp mig efter reklamation till ett par g4 PRO å dessa höll ca 15 pass innan membranet släppte mellan lagren.

Har ej haft läckage , men ändå tråkigt att det blir så här. Funderar starkt på att testa nåt annat fast , men livstid garanti är ändå grymt att ha.

• 2 weeks later...

Återtar den här klassiska tråden om det eviga vadarproblemet. Anledningen att jag gör det är att jag nu har fiskat ett pass med mina nya Simms g3 (XL). Inget läckage än, vilket hade varit tragikomiskt nog. Men det kommer nog...

Dock en annan grej som jag är helt novis på som säkert någon annan kan förklara. Varför blir det mörkt (som om någon ritat med en krita) på vissa delar när vadarna är blöta. Membransläpp? Aldrig sett detta på något annat märke än Simms. Ser jäkligt fullt ut. Trodde jag hade satt mig i aska eller nåt vid kusten idag...

• 2 weeks later...
På 2017-01-08 at 09:40 Rönners sa:

Hej !

köpte ett par simms Frestone i april förra säsongen och dessa släppte i membranet efter ca 2 månaders kustfiske i ring. Bytte sedan upp mig efter reklamation till ett par g4 PRO å dessa höll ca 15 pass innan membranet släppte mellan lagren.

Har ej haft läckage , men ändå tråkigt att det blir så här. Funderar starkt på att testa nåt annat fast , men livstid garanti är ändå grymt att ha.

2 års garanti på simms g3 och g4 vadare. inte livstid.

På 2017-01-21 at 20:01 leopardbotten sa:

Återtar den här klassiska tråden om det eviga vadarproblemet. Anledningen att jag gör det är att jag nu har fiskat ett pass med mina nya Simms g3 (XL). Inget läckage än, vilket hade varit tragikomiskt nog. Men det kommer nog...

Dock en annan grej som jag är helt novis på som säkert någon annan kan förklara. Varför blir det mörkt (som om någon ritat med en krita) på vissa delar när vadarna är blöta. Membransläpp? Aldrig sett detta på något annat märke än Simms. Ser jäkligt fullt ut. Trodde jag hade satt mig i aska eller nåt vid kusten idag...

Det låter som att yttertyget suger vatten. G3 är ju en rätt tjock, mjuk och tålig vadare så det är nog inte så konstigt egentligen? Ett tunnare eller styvare tyg med glattare yta suger förmodligen betydligt mindre men upplevs nog inte lika skönt.

Membransläpp påverkar knappast.

känns de bra annars? Jag är lite sugen på en G3 guide byxa (midjevadaren) och antar de har samma tyg?

Precis som Jonas skriver så tar yttertyget till sig (lite) vatten. Mina billigaste vadare (Scierra) är mitt enda par som inte gör det (förutom om man verkligen skaver tyget ganska ordentligt mot nåt först), mina Redington med relativt mjukt yttertyg suger åt sig ganska snabbt och mina Patagonia ligger någonstans i mitten.

Inget av paren läcker dock så det enda som händer är att vadarna blir lite tyngre. 

På 2017-01-31 at 12:55 Jonas sa:

Det låter som att yttertyget suger vatten. G3 är ju en rätt tjock, mjuk och tålig vadare så det är nog inte så konstigt egentligen? Ett tunnare eller styvare tyg med glattare yta suger förmodligen betydligt mindre men upplevs nog inte lika skönt.

Membransläpp påverkar knappast.

känns de bra annars? Jag är lite sugen på en G3 guide byxa (midjevadaren) och antar de har samma tyg?

Än så länge känns de bra. Lite tältkänsla dock i och med att de är XL, men ville prova detta trick. Ska prova alla trick tills jag finner ett par vadare som inte börjar läcka efter en eller två säsonger.

På ‎2017‎-‎02‎-‎02 at 15:11 leopardbotten sa:

Ja, nästa gång blir det nog den billiga vägen, exempelvis verkar ju många prata varmt om Vision numera.

Vision har jag nu...är glatt överaskad! ..över kvaliten,..billiga å haft dom i 3 år..dock inte alls lika mycket fiske som tidigare..exakt vilken modell det är..har jag inte brytt mig om, bara dom funkar. Dock köper jag aldrig mera dyra modeller/märken..

4 hours ago Ismo sa:

Vision har jag nu...är glatt överaskad! ..över kvaliten,..billiga å haft dom i 3 år..dock inte alls lika mycket fiske som tidigare..exakt vilken modell det är..har jag inte brytt mig om, bara dom funkar. Dock köper jag aldrig mera dyra modeller/märken..

Precis. I slutänden är det ju bara MÄRKET man betalar för. Den utlovade kvalitén är ju bara nonsens...

• Like 1
14 minutes ago leopardbotten sa:

Precis. I slutänden är det ju bara MÄRKET man betalar för. Den utlovade kvalitén är ju bara nonsens...

PRECIS! ..betala 3000-6000:- för nått som inte håller bättre att knata i ris/vide m.m en sommar..än en billigare variant köper jag aldrig mera. Och jag vill gå med mina vadare minst 4-5km.

Enda syftet i mina ögon är att dom skall hålla mig torr....övriga finesser bryr jag mig inte om..

Edited by Ismo
  • Like 1
1 minute ago Natas sa:

Intressant diskussion ! Själv sitter jag o funderar på om man skall köpa lite dyrare vadare... men tänker juh genast om när jag läser vad ni skriver

Tänk efter före! ..inte efter..ta god tid på/med dig..finns pengar att tjäna/spara..å lägga på annat.

Edited by Ismo

Det kan kännas lätt att köpa dyrt med det ena å det andra..bara för att bli en i "gänget" ..sånt har jag aldrig själv brytt mig om. Klart jag  har köpt dyrt många ggr....& ångrat mig..inte verkligen tänkt efter före..utan efter.:blush:

Nångång borde en väl lära sig...dom flesta är inte gjorda av pengar...pengar borde ses med respekt!

Just now leopardbotten sa:

Vill man ha brudar rekommenderar jag Simms,Orvis och de dyrare grejerna!

...+ en jävla stor strl. för att ha dom i dom..:D

• Like 1

Kikar en på dyra resp. billigare vadare..å dess limningar...ser knappt en skillnad på varken bredd lr annat i limningarna...samma skit överallt...finare design på dyrare ja!..men inget annat,..en kan tro att samma fabrik gjort allt.

Köpte Simms engång...nästan 5000:- pix la jag ut...dom höll tills jag vadade ut!(skrivit om det tidigare)..bråkade över ett år med handlarn i Kiruna-..fick lånevadare ..under sommarn...som höll fantastiskt BRA..å billiga..

Dom hittade 17st!!!!!!...17st!!!..hål i vadarna, vart anklagad att gåt genom ris?:D:blink:...Herregud!..skall jag knata på en åker?

Naturligtvis så var det inte problemet,..efter hjälp med mail till USA..så fick jag nya efter 2v....men dom var lika dåliga.:P

En reparation av mina förra vadare..dom började läcka i neoprene-fötterna efter..varje dm jag klev ut....så gav jag upp.

Så endast billiga varianter för mig hädan efter +...enklare att reklamera.

Edited by Ismo
3 minutes ago Ismo sa:

Köpte Simms engång...nästan 5000:- pix la jag ut...dom höll tills jag vadade ut!(skrivit om det tidigare)..bråkade över ett år med handlarn i Kiruna-..fick lånevadare ..under sommarn...som höll fantastiskt BRA..å billiga..

Dom hittade 17st!!!!!!...17st!!!..hål i vadarna, vart anklagad att gåt genom ris?:D:blink:...Herregud!..skall jag knata på en åker?

Naturligtvis så var det inte problemet,..efter hjälp med mail till USA..så fick jag nya efter 2v....men dom var lika dåliga.:P

En reparation av mina förra vadare..dom började läcka i neoprene-fötterna efter..varje dm jag klev ut....så gav jag upp.

Så endast billiga varianter för mig hädan efter +...enklare att reklamera.

Jag kommer köra Guideline på nästa, eftersom jag bor på västkusten är det enkelt att åka in till Guideline och byta dem om de pajjar.

• Like 1