Hoppa till innehåll

Nyårslöften


Freak

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Jag är helt övertygad om att jag kommer leva tills jag dör.

Kommande år ska fortsätta som gångna år, d.v.s. jag borde träna mer under vintern, jag borde äta mer vegetariskt.

Började detta år som förra året med en skidtur, men håller det i sig?, vegetariskt jag tvivlar, men fisk kommer jag fortsätta äta i minst samma mängder (på gränsen till vegetariskt, men min dotter som är vegetarian håller inte riktigt med?)

Fiska kommer jag göra minst lika mycket, förmodligen mer. Förra sommaren målade jag stugan och lite annat smått och gott, därav mer tid till fisket.

Whiskey kommer jag också fortsätta att dricka, ett stort glas Whiskey efter ett lyckas fiske, är nästan ett måste.

Ett glas efter ett misslyckat fiske är inte heller förbjudet, men inte lika stort?.

Jag tror om jag håller dessa löften kommer det nog bli ett bra år, vad jag nu har lovat?

Det jag vet är att jag har en jävla massa snö att skotta i stugan i morgon och kommande helg.

God fortsättning på det nya Året

 

 

48D9BFA7-1B36-4D28-935A-E2B22C66301F.jpeg

EDB5074B-F314-4F4A-8346-3D19C4B2361A.jpeg

Redigerad med puoltsa19
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/31/2018 at 8:07 PM, Sahlberg said:

Optikern avklarad men 82 kg på vågen så.... 

Du är ju på rätt sida 80?! ?

Hade 90kg som träningsmålsättning för länge sedan, att uppnå alltså, inte att gå ner i vikt. Det fixade sig galant när jag skadade knät och var tvungen att vila mig i form (rund är också en form - det står så på wikipedia.)

  • Haha 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Experimentera mer med mitt kustfiske bla när det gäller spots och vindar, tex hittade jag en spot förra säsongen som bara gett mig fångst i sidvind oavsett från vilket håll. Har några spots till som jag behöver utreda osv... Lägga en sista hand vid städningen av mitt flugbindningrum så det framgår tydligare för omgivningen att jag måste tyvärr anses som relativt pedantisk. 

image.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago hö&gös sa:

Experimentera mer med mitt kustfiske bla när det gäller spots och vindar, tex hittade jag en spot förra säsongen som bara gett mig fångst i sidvind oavsett från vilket håll. Har några spots till som jag behöver utreda osv... Lägga en sista hand vid städningen av mitt flugbindningrum så det framgår tydligare för omgivningen att jag måste tyvärr anses som relativt pedantisk. 

image.jpeg

Tur att det är fler än jag som har ordning å reda?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det börjar att dra ihop sig till ett nytt år.

2021

Hoppas att det blir bättre än 2020 som har varit ett jävla skitår. Men det har haft några ljuspunkter iallafall. 

Ni har nästan ett dygn på er att funderar och hur gick det med löftet 2020?

Hls Magnus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/5/2020 at 1:17 PM, hö&gös said:

Experimentera mer med mitt kustfiske bla när det gäller spots och vindar, tex hittade jag en spot förra säsongen som bara gett mig fångst i sidvind oavsett från vilket håll. Har några spots till som jag behöver utreda osv... Lägga en sista hand vid städningen av mitt flugbindningrum så det framgår tydligare för omgivningen att jag måste tyvärr anses som relativt pedantisk. 

image.jpeg

"Ordning är för idioter

Genier härskar över kaos."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
    • Hej - jag skaffade mig för ett antal år sedan ett SAGE One switch 11'6" för just det ändamålet och jag tyckte inte det funkade alls. Det byttes därför mot ett Radian 6wt enhands... Ju längre spöt blir desto mer vindfång får man i klingan, och gårn man ner i klass 4/5 (jag velade mellan klass 4 & 5 men hamnade på en fyra med vilken jag kastade enhands med en sjua-lina och tvåhands med en Ambush-sexa) så upplever jag det som problematiskt att hantera vinden (den stökade till det och jag fick det inte att funka kastmässigt vare sig enhands eller tvåhands). Det var en snubbe här på edge som bytte till sig det, och han skulle ha det till just havsöringsfiske utanför GBG - jag har dock inte hört hur det har gått för honom med spöt. Jag hade någon idé om att kasta skagit, men jag fick det som sagtvinte att funka i blåst och skvalpigt vatten. Mitt nästa switchspö blev ett Scott L2H 11' 6wt - det har jag dock aldrig kastat enhands men fiskat det antingen med en Ambush-sjua med en SA laxtafs som väger sådär 30-40 grain, eller en OPST skagitklump. Jag skulle dock säga att det swingar ungefär som en enhandsåtta. Det är betydligt sävligare i aktionen än mitt gamla One och passar mig avsevärt bättre (men jag använder det i älv, inte på kusten - där kör jag enbart enhands). Med det sagt - till det syftet du är ute efter skulle jag välja en snabb sexa på 11 fot (möööööööööööjligen skulle jag kunna sträcka mig till 11'6"), snarare än en femma på 11'6"-12'. Kortare snabbare spö ger möjlighet att trycka mer kraft i linan, och men har mindre vindfång i klingan vid bakkast om man fiskar i medvind (vilket är ett genuint problem med ett långt, relativt, vekt spö - det flexar såpass mycket i vinden att manb tappar kraften i bakkastet). Kan du hitta ett Scott T3H är det förmodligen ett ganska bra val, den är snabbare än mitt L2H - det fanns ett par till salu här på edge förra året, kanske finns något av dem kvar. Jag tycker L2H är underbara, men det låter som du är ute efter något annat. Jag var inte nöjd med mitt One, vilket jag dessutom knäckte med ett tvåhands överhandskast på kusten - så jag skulle undvika One (jag hade två, ett switch och ett enhands - bägge levereades som fyrdelade och var bägge efter en säsong fspontant ombyggda till femdelade - ja, jag knäckte bägge på mindre än sex månader - inga bildörrar eller grenar var inblandade det skedde genom kast). -- Här finns en video på en snubbe som drillar bonefish med ett One 4wt (han kastar skagit och har linkorg):   Samma snubbe bryter en 22lbs GT med samma spö: del 1: del 2: Hans tankar om lätt switchspö i saltvatten: http://yuenmah.blogspot.com/2013/03/sage-one-4wt-switch-rod-review.html -edit- lägger in en gammal video med Ed Ward som lärde mig mycket om just switchfiske med lätta 4-6wt switchspön nångång för sisådär tusen år sedan (känns det som idag). Klart sevär även om det handlar om skagit... Lycka till.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...