Jump to content
Sign in to follow this  
Fjällbjörken

Rulle till splitcane

Recommended Posts

Har precis byggt klart mitt första splitcane spö. Så nu har jag börjat leta efter en rulle till överkomligt pris. Snyggast är ju såklart en med s-vev men då stiger oxå priset! Finns det billigare varianter på dessa eller är det på sajter såsom Tradera och eBay man ska leta på? :P

Jag har en s vev. Förmodligen den från hi level iallafall ser de likadana ut som  Coho Flugrulle Specia. Övervarvningsskruven har jag fått limma då gängan blivet för stor.

350 med frakt.

Hör av dig via pm om det är nått sånt du söker.

Edited by Christian1971

Zyz 3" Classic 5/6

Säljs av tillverkaren på ebay med gratis frakt vartsomhelst.

Goda rekommendationer från de jag vet som har en (till och med från folk som äger dyra S-vevar också).

Edited by Troutman

S-vev är skit. Trasslar in skjutlinan om du kör WF. Satsa på en billig medalist eller en Orvis CFO om du vill ligga högre. Båda är underbara till cane.

Hardy rullar finns det oxå gott om.

Jag är praktisk fiskare. Fattar därför inte S-vevs hysterin.

M

• Like 3

Jag fiskar bara med splitcane. Till dom lättare klasserna, 2-6, kör jag med Ingvar Nilsson Raised Pillar och till dom tyngre klasserna, 6-10, kör jag gamla hederliga Medalister

20160729_155640.jpg

20160916_181457.jpg

20161230_121534.jpg

Edited by Wickhams fancy

Eller denna variant av The Perfect, Hardy The Bouglé 1903 replica. Kom på marknaden 1998. Levererades i en handsydd läderask. Mycket flugrulle för pengarna och värdet kommer att öka. Du hittar nog enklast på Ebay, ok. så var  det med priset kring kr. 5000,- får du nog räkna med, men du får något unikt. 1000 individuellt numrerade tillverkades för England och 1000 för USA ( är också stämplade USA inuti ). Tillverkningen är gjort så nära som möjligt efter 1903 års model.  God Jakt !  Steen

Ps. En original Bouglé blir nog svår att hitta, om så vill den troligtvis var ganska sliten och priset - + 30.000 kanske.

bouglé rep. front.jpg

bouglé 1903 rep. usa front.jpg

Bouglé 1903 replica usa, backs..jpg

Edited by Sovereign

11 minutes ago Olastefan sa:

Väcker liv i tråden.

Är på jakt efter en medalist 5/6 och undrar om någon av er vet om dom säljs i sverige

De tillverkas inte längre. Leta en begagnat 1494 till WF-lina, eller 1495 till DT.

Jag föreslår denna : En Hardy Golden Sovereign i minsta storleken 3/4/5, 27/8" vikt 128 gr. tyst eller klick broms, höger eller vänstervev, super broms. Jag tycker att detta är den bästa flugrullen Hardy någonsin gjort, då 1991-1997, var det Hardys "top of the line" flug-rulle, troligtvis lades produktionen ned p.g.a. att den var för kostsam att tillverka. Jag har fiskat med Hardy The Golden Sovereign i 16 år, i olika storlekar. De är tåliga och smidiga rullar att använda, så lätt att få upp löslina, rullen är kullagrat. Denna på bilden kommer jag att lägga ut till försäljning på Tradera om en vecka eller så, behöver inte fler, en räcker för min livstids fiske.

P1120661.jpg

P1120659.jpg

P1120662.jpg

P1120660.jpg

P1120663.jpg

Edited by Sovereign

7 hours ago roger96 sa:

De tillverkas inte längre. Leta en begagnat 1494 till WF-lina, eller 1495 till DT.

Har funnits på hyllorna ett tag, men magert med återförsäljare i europa eller UK. Har för mig att jag sett den på ebutik i Norge. Brukar dock gå att hitta till reducerat pris på nätet eller ebay, i stort blir det ungefär break-even med återförsäljarpriser i Sverige efter moms, tull och frakt.

4DFD9FC7-483C-49F6-983E-4C7FCEFE58E0.jpeg

På 2018-02-18 at 11:24 Sovereign sa:

Jag föreslår denna : En Hardy Golden Sovereign i minsta storleken 3/4/5, 27/8" vikt 128 gr. tyst eller klick broms, höger eller vänstervev, super broms. Jag tycker att detta är den bästa flugrullen Hardy någonsin gjort, då 1991-1997, var det Hardys "top of the line" flug-rulle, troligtvis lades produktionen ned p.g.a. att den var för kostsam att tillverka. Jag har fiskat med Hardy The Golden Sovereign i 16 år, i olika storlekar. De är tåliga och smidiga rullar att använda, så lätt att få upp löslina, rullen är kullagrat. Denna på bilden kommer jag att lägga ut till försäljning på Tradera om en vecka eller så, behöver inte fler, en räcker för min livstids fiske.

P1120661.jpg

P1120659.jpg

P1120662.jpg

P1120660.jpg

P1120663.jpg

Den var läcker men för liten.

Ola