Hoppa till innehåll

Nån som känner till byggaren Evald?


Recommended Posts

Hej, hade ett inlägg nyss om ett splitcane spö jag har fått.  Fick reda på namn på han som byggde det, han hette Evald lorentz från Mörrum, är det någon som känner till honom?  Mvh Mattias Andersson, PS, en spöögla är av, går det att löda? 

DSC_0768.JPG

DSC_0770.JPG

DSC_0767.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det går att löda, det borde vara det bästa alternativet. Bäst resultat blir det om du löder fast en ny ring i "hållaren" istället för att försöka löda linföraren jämnt. Om du har ojämnheter i linföraren påverkar det hur spöt kastar och i värsta fall skadas fluglinan. Mät den nuvarande ringens ytterdiameter och leta på nätet efter lämplig ersättning. Jag vet inte hur bra materielet i linföraren på ditt spö leder värme, var lite försiktig när du jobbar, du vill inte att linförarens ben blir för varma så att lindningen påverkas. (det värsta som kan hända är bara att du får lacka om eller linda om, vilket du ändå måste göra bägge om lödningen inte funkar)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Vill du "pimpa" spöt lite beställer du en grön agatlinförare av Joe - skriv att du bara vill ha ringen med agaten - lämna exakt mått i mm mätt med skjutmått - och be samtidigt om råd för lödningen. Han svarar garanterat och har gjort proceduren många gånger.

http://jearguello.com/agate-stripping-guides/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Mattias Andersson sa:

Hej, hade ett inlägg nyss om ett splitcane spö jag har fått.  Fick reda på namn på han som byggde det, han hette Evald lorentz från Mörrum, är det någon som känner till honom?  Mvh Mattias Andersson, PS, en spöögla är av, går det att löda? 

DSC_0768.JPG

DSC_0770.JPG

DSC_0767.JPG

Ring till Berne Bringsén på Bringsens sportfiske i Mörrum. Han har haft sin firma i Mörrum sen slutet av 80-talet och borde väl känna till lokala spöbyggare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej Mattias!

Ewalds lägenhet invid sjh i Karlshamn var en upplevelse för sig!

Bara fiskegrrjor överallt och det enda han intresserade sig för var fiske. Han flyttade sedan  t Kristianstad, där han dog för ett bra tag sedan.

Spöna han byggde var gjorda av Partridge of Redditch, mkt bra kvalité! Bernes  splitcanespö tillv oxå av PoR!

Lycka till m ditt spö!

Hans

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
På 2017-01-10 at 22:32 Mattias Andersson sa:

Hej, hade ett inlägg nyss om ett splitcane spö jag har fått.  Fick reda på namn på han som byggde det, han hette Evald lorentz från Mörrum, är det någon som känner till honom?  Mvh Mattias Andersson, PS, en spöögla är av, går det att löda? 

DSC_0768.JPG

DSC_0770.JPG

DSC_0767.JPG

Evald var min morfar?

Har du frågor om spöet, kan min storebror svara på det, då han och morfar fiskade mycket ihop. Kontakta mig isf.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...