Hoppa till innehåll

Frågor om Fiske i Österrike. Floden Trisanna vid Kappl/Ischgl.


mipert

Recommended Posts

Det finns en del trådar om fiske i Österrike och jag undrar inte över fiskekort med mera.

Däremot över tekniker och vilken typ av fiske jag kan fövänta mig. Sträckan i Trisanna är uppenbarligen ganska grund med gott om sten och klart vatten. Vi kanske är där runt midsommar, kanske i juli. Vet inte ledigheter än...

Regnbåge och öring. Kan jag förvänta mig ett riktigt besvärligt fiske efter synlig fisk eller kommer jag kunna göra som "i Sverige", att lägga en torrfluga eller nymf längs strömkanter och bakom stenar och sakta förflytta mig uppströms. Visst, flugfiske är alltid flugfiske men för självkänslans skull vore det toppen med lite input från någon med erfarenhet av den typen av fiske.

http://www.kappl.com/en/info/information-a-z/fishing-kappl-trisanna_az76567

Redigerad med mipert
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte speciellt komplicerat, uppströms fiske med torrfluga eller nymph som du skriver. Pga av det ofta snabba vattnet i bergsbäckarna har fisken inte så mycket tid på sig. Om det in te har regnat eller kommer smältvatten från någon glaciär så rör det sig ofta om fisk som du kan se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det Isoperla. Bra att du som har erfarenhet av fiske i Österrike kan lugna mig...

Vi skall ju ta en biltur till Italien någon gång i sommar och tillbringa tre dagar i Kappl så mina döttrar kan få uppleva lite alper. Våra resor skall inte vara fiskeresor men jag tar med mig mina sjudelade spön och lite annat smått. Förr samlade man stämplar i passet, nu handlar bucketlistan om att blöta en fluga i andra länder. Det blir andra gången i Österrike men sist blev det inte lång stund tyvärr.

österrike.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande - påminner om vissa vattendrag i Slovenien. Kristallklart vatten där du fiskar på fisk du ser till 85% av tiden - man längtar ner till den här typen av strömmar! En handfull Pheasant tail i mindre storlekar, F-fly's och några kläckare så hade jag klarat mig en vecka där nere ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt skidor ett otal gånger i st. Anton som egentligen inte är alltför långt ifrån Kappl, men även vandrat i omgivningarna under sommaren ett par gånger. Där finns en bäck som heter Rosanna, när jag vandrade längs den senast såg jag fina öringar på flera ställen och led naturligtvis som en hund då jag inte hade något spö med mig. Där släpper de om de inte ändrat sig 5 kort/dag, kan vara värt att kolla upp.

Åker du till Italien så finns ju också många vatten i Südtirol eller Alto Adige som italienarna säger. Har inte heller fiskat där, men många flugfiskar i de trakterna och jag har även sett öring i både älvar och bäckar då jag vandrat i omgivningarna.

 

Redigerad med Isoperla
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

St. Anton har jag åkt skidor i en gång, måste varit typ 1984... Vi kommer bo i Kappl och tänkte först lägga friluftslivet i Anton (eftersom det är mer att göra där) men det tar ju en stund att köra runt berget...

Tack för tipset om Rosanna. Jag lägger det i min planering.

Här en liten text från Orvis om just Italienska bergen:

http://www.orvis.com/news/fly-fishing/photos-day-new-european-exotic-destination/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...