Jump to content
Sign in to follow this  
Ingemar Jäg

Modelljärnväg HOe. Feldbahn

Recommended Posts

Jag samlar på och bygger modelljärnväg i flera olika skalor, HO  HOe samt N. Mest förtjust är jag i Decauvillebanor , eller Feldbahnen, eller industri - och gruvspår.

På en behagligt liten yta kan modellvärlden få sjuda av liv och gestalta en forntida historisk utveckling. Dessutom med ytterst gulliga små modeller. Större modeller är som ni vet oftast mycket dyra i drift...

Härtill kommer allt landskapsbyggande och målande... Vadå långt till havsöringssäsongen?:D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago Ingemar sa:

Kommer senare. Just nu är källarens banor rivna i väntan på nytt golv.

Heter det inte räls?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske det. En räl är en skena. Rälsen brukar vara benämningen på två räl. På räls kan alltså ett tåg färdas.

Ett eller flera system av räls kan utgöra en bana, t ex (en) Västkustbanan. Som upplagt för förvirring.

I alla fall hade jag ett systen av olika banor i min källare. De utgjordes av räls i olika skalor och kunde då avbilda huvudlinjer, bibanor och små smalspåriga industri- och gruvbanor. De utgjorde ett system som tog upp blygsamma 4x 3 meter och som även sträckte sig upp i bergen byggda mot väggarna. Ovan där hade jag utfört bakgrundsmålningar av passande landskap och stadssilhuetter.Det var kul. Testa väggmålning!!

Nu skall källaren piffas upp. Rälsbitarna är isärtagna och allt är packat inför nya öden och äventyr. Emellanåt går jag ner och sågar sönder en bit av det intrikata skivsystemet som rubbet byggts på. Tragiskt. Men det blir nog bra till sommaren...

Allt var bättre förr och blir bättre sen. Carpe Diem :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roligt att det finns nån lokförare här inne! Många år sedan nu men har jobbat med försäljning av modelljärnväg, alla skalor men H0 är ju och har alltid varit populärast i sverige :) själv pillade jag lite med N-skala när det begavs sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har förhandlingarna med min hyresvärdinna och ekonomichef, tilllika hustru sedan förra millenniet slutförts med total seger.

Mot en blygsam brutalröjning av ett källarrum får jag det till ädel hobby, inklusive ett par modelljärnvägar. HA .Plötsligt händer det. :rolleyes:.

Jag förlorar dock den själklara rätten att under flera dagar i sträck fylla köksbordet med föremål såsom lok, hundskinn, små Hardysar och annat nyttigt. Men dessa nödvändigheter kommer snart glidande tillbaka igen :D. Naturen eftersträvar jämnvikt...

Hmm, får nog firas med flaggning

@ptr Nskalan är underbar. Återuppta bygget på den banan. Det är en Lisa för själen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har repat Lok i nu 33:e året som följer...HATAR Lok!!!!!!! .. IORE,DM3,DM2,DA,UD,RC m.m...m,m...osv.En borde vara rätt störd att gilla dom:blink:

Å 2:a sidan!...så dom som är Lokofiler!..kan fan oftast!..inte ens lossa en skruv=..nått men gängor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj igen Ismo, Har du nån bra bild på IORE? Ytterst coolt namn, en kombination av Nalle Puh´s kompis IOR (dystopins mästare) och malm.

Du skulle sett loken i Panamakanalens slussar. Jag jobbade på ett containerfartyg som gick den vägen. Vilka enormt starka kreatur. Det var däcksförbud när dragvajrarna var kopplade. Våra huvuden fick inte kapas av brustna kringflygande vajrar. Det jobbet fick Panamännerna fixa.Inte lika dyra huvuden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago Ingemar sa:

Halloj igen Ismo, Har du nån bra bild på IORE? Ytterst coolt namn, en kombination av Nalle Puh´s kompis IOR (dystopins mästare) och malm.

Du skulle sett loken i Panamakanalens slussar. Jag jobbade på ett containerfartyg som gick den vägen. Vilka enormt starka kreatur. Det var däcksförbud när dragvajrarna var kopplade. Våra huvuden fick inte kapas av brustna kringflygande vajrar. Det jobbet fick Panamännerna fixa.Inte lika dyra huvuden...

SÖK!!!..google.

 

Finns en på jobbet som vill följa malmen fr. brytning till hamn..för LKAB:s "500" ing..att besöka m.m

Vi tänkte slå ihjäl människan.:mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

S41700-1_12444.jpgå här ska det se ut22706413-origpic-d85712.jpg_0_0_100_100_300_217_75.jpg               Stieg-Helmer for President241017254_fe7bbc76-089b-4343-a70e-b8fcbfdf4a9b.jpg

Edited by Ingemar
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan igen. Lever ännu.

Källare hyfsat röjd och ompackad. Märklin H0 skrotat ( det mesta :P).

Kvar är massa smalspårsprylar :D och likströms-H0 . Terrängbygget skissas nu. Grundfärger appliceras. Dessutom har jag alldeles för mycket N-skala kvar.

Mitt intresse för nya spön och små kryp till dessa är dessvärre synnerligen lågt. Jag tror jag har flugor så jag klarar startsträckan vid havet i allafall. Försöker jag övertyga mig själv;)

Jag har förstått att det finns minst en "Ingemar" till på forumet vilket kan vara förvirrande. Någon glad mod får gärna skjuta honom eller byta namn på mig till IngemarJ efter den ädle konstnären/boxaren. No hard feelingar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Röjningen i källaren framskrider raskt. I sommar kan det bli banbygge. Men just nu är det kustöring i havet och bäcköring i en liten helig bäck som gäller.

Sparar H0 Likström samt H0e ( 9mm). Gör mig succesivt , och under svår vånda av med skala N samt Märklins växelströmsbana.

Varje försök att rensa helt hejdas hårdhänt av helige nostalgianden. Så därför skall jag "bara spara litet" av varje utsorterat system...Vojne vojne. Detta är en svår balansgång. Nu skall jag försöka få tag på en kille som ska sälja ett kustspö. Inte helt enkelt.

Stieg Helmer som staty på Götaplatsen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog en tid innan jag fattade vad jag såg..:o:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig rundsmörjning och i rätt skala.:) Och nästan rätt tidsepok.

Järnvägshobbyn rymmer många olika områden för specialisering. Sådana här glada par finnes i olika ställningar. Med olika tillbehör och ljud!!! StigHelmer skull rodna.

Apropos rundsmörjning så sitter jag faktiskt och putsar på ett gammalt Sameo Classic som jag reparerat litet blygsamt. Det får nog följa med ut i skogen i morgon. Skall testa om handtaget skall spacklas och slipas eller bara få ett par varv eltape. Eltape är väldigt skönt.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till alla undrande kan jag meddela att läget är lugnt. Spårläggning återupptas efter jul direkt efter min sextiofemårsdag då jag hoppas fått stopp på värk o darrningar i vä arm mm.

Tur att jag har gamla grejer att joxa med. Mj-prylar har blivit snuskigt dyra, precis som allt annat som är värt att engagera sig i. Men ack så vackra och fantasieggande de äro!

Sameospöet framskrider helt enligt plan:). Den planen är mer fastställd än vår nuvarande regering. Så det kommer att hända.

Tuff tuff, ha d gött

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Största kostnaderna tror jag varje bolag har!..HJUL-slitage!..kostar multum för alla. Kross-sår,linjära skador kring hjulbasen..en balansgång mellan hårdare hjul, rätt profil.. & räl...m.m.   Fel bromsblock ger det ena lr. det andra..alla vill tjäna .

Den som  löser detta problem..blir miljonär..

Våran Ingen som gör en..kliar sig flint.

Edited by Ismo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte inte på det.

Anade  att JUL-slitaget främst drabbade hemlösa, sjuk o ensamma människor. Men du har ju rätt. Även tågen får ju sin släng av sleven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.





















×
×
  • Create New...