Jump to content
Sign in to follow this  
Ingemar Jäg

Modelljärnväg HOe. Feldbahn

Recommended Posts

Jag samlar på och bygger modelljärnväg i flera olika skalor, HO  HOe samt N. Mest förtjust är jag i Decauvillebanor , eller Feldbahnen, eller industri - och gruvspår.

På en behagligt liten yta kan modellvärlden få sjuda av liv och gestalta en forntida historisk utveckling. Dessutom med ytterst gulliga små modeller. Större modeller är som ni vet oftast mycket dyra i drift...

Härtill kommer allt landskapsbyggande och målande... Vadå långt till havsöringssäsongen?:D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago Ingemar sa:

Kommer senare. Just nu är källarens banor rivna i väntan på nytt golv.

Heter det inte räls?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske det. En räl är en skena. Rälsen brukar vara benämningen på två räl. På räls kan alltså ett tåg färdas.

Ett eller flera system av räls kan utgöra en bana, t ex (en) Västkustbanan. Som upplagt för förvirring.

I alla fall hade jag ett systen av olika banor i min källare. De utgjordes av räls i olika skalor och kunde då avbilda huvudlinjer, bibanor och små smalspåriga industri- och gruvbanor. De utgjorde ett system som tog upp blygsamma 4x 3 meter och som även sträckte sig upp i bergen byggda mot väggarna. Ovan där hade jag utfört bakgrundsmålningar av passande landskap och stadssilhuetter.Det var kul. Testa väggmålning!!

Nu skall källaren piffas upp. Rälsbitarna är isärtagna och allt är packat inför nya öden och äventyr. Emellanåt går jag ner och sågar sönder en bit av det intrikata skivsystemet som rubbet byggts på. Tragiskt. Men det blir nog bra till sommaren...

Allt var bättre förr och blir bättre sen. Carpe Diem :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roligt att det finns nån lokförare här inne! Många år sedan nu men har jobbat med försäljning av modelljärnväg, alla skalor men H0 är ju och har alltid varit populärast i sverige :) själv pillade jag lite med N-skala när det begavs sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har förhandlingarna med min hyresvärdinna och ekonomichef, tilllika hustru sedan förra millenniet slutförts med total seger.

Mot en blygsam brutalröjning av ett källarrum får jag det till ädel hobby, inklusive ett par modelljärnvägar. HA .Plötsligt händer det. :rolleyes:.

Jag förlorar dock den själklara rätten att under flera dagar i sträck fylla köksbordet med föremål såsom lok, hundskinn, små Hardysar och annat nyttigt. Men dessa nödvändigheter kommer snart glidande tillbaka igen :D. Naturen eftersträvar jämnvikt...

Hmm, får nog firas med flaggning

@ptr Nskalan är underbar. Återuppta bygget på den banan. Det är en Lisa för själen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har repat Lok i nu 33:e året som följer...HATAR Lok!!!!!!! .. IORE,DM3,DM2,DA,UD,RC m.m...m,m...osv.En borde vara rätt störd att gilla dom:blink:

Å 2:a sidan!...så dom som är Lokofiler!..kan fan oftast!..inte ens lossa en skruv=..nått men gängor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj igen Ismo, Har du nån bra bild på IORE? Ytterst coolt namn, en kombination av Nalle Puh´s kompis IOR (dystopins mästare) och malm.

Du skulle sett loken i Panamakanalens slussar. Jag jobbade på ett containerfartyg som gick den vägen. Vilka enormt starka kreatur. Det var däcksförbud när dragvajrarna var kopplade. Våra huvuden fick inte kapas av brustna kringflygande vajrar. Det jobbet fick Panamännerna fixa.Inte lika dyra huvuden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago Ingemar sa:

Halloj igen Ismo, Har du nån bra bild på IORE? Ytterst coolt namn, en kombination av Nalle Puh´s kompis IOR (dystopins mästare) och malm.

Du skulle sett loken i Panamakanalens slussar. Jag jobbade på ett containerfartyg som gick den vägen. Vilka enormt starka kreatur. Det var däcksförbud när dragvajrarna var kopplade. Våra huvuden fick inte kapas av brustna kringflygande vajrar. Det jobbet fick Panamännerna fixa.Inte lika dyra huvuden...

SÖK!!!..google.

 

Finns en på jobbet som vill följa malmen fr. brytning till hamn..för LKAB:s "500" ing..att besöka m.m

Vi tänkte slå ihjäl människan.:mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

S41700-1_12444.jpgå här ska det se ut22706413-origpic-d85712.jpg_0_0_100_100_300_217_75.jpg               Stieg-Helmer for President241017254_fe7bbc76-089b-4343-a70e-b8fcbfdf4a9b.jpg

Edited by Ingemar
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan igen. Lever ännu.

Källare hyfsat röjd och ompackad. Märklin H0 skrotat ( det mesta :P).

Kvar är massa smalspårsprylar :D och likströms-H0 . Terrängbygget skissas nu. Grundfärger appliceras. Dessutom har jag alldeles för mycket N-skala kvar.

Mitt intresse för nya spön och små kryp till dessa är dessvärre synnerligen lågt. Jag tror jag har flugor så jag klarar startsträckan vid havet i allafall. Försöker jag övertyga mig själv;)

Jag har förstått att det finns minst en "Ingemar" till på forumet vilket kan vara förvirrande. Någon glad mod får gärna skjuta honom eller byta namn på mig till IngemarJ efter den ädle konstnären/boxaren. No hard feelingar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Röjningen i källaren framskrider raskt. I sommar kan det bli banbygge. Men just nu är det kustöring i havet och bäcköring i en liten helig bäck som gäller.

Sparar H0 Likström samt H0e ( 9mm). Gör mig succesivt , och under svår vånda av med skala N samt Märklins växelströmsbana.

Varje försök att rensa helt hejdas hårdhänt av helige nostalgianden. Så därför skall jag "bara spara litet" av varje utsorterat system...Vojne vojne. Detta är en svår balansgång. Nu skall jag försöka få tag på en kille som ska sälja ett kustspö. Inte helt enkelt.

Stieg Helmer som staty på Götaplatsen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog en tid innan jag fattade vad jag såg..:o:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig rundsmörjning och i rätt skala.:) Och nästan rätt tidsepok.

Järnvägshobbyn rymmer många olika områden för specialisering. Sådana här glada par finnes i olika ställningar. Med olika tillbehör och ljud!!! StigHelmer skull rodna.

Apropos rundsmörjning så sitter jag faktiskt och putsar på ett gammalt Sameo Classic som jag reparerat litet blygsamt. Det får nog följa med ut i skogen i morgon. Skall testa om handtaget skall spacklas och slipas eller bara få ett par varv eltape. Eltape är väldigt skönt.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till alla undrande kan jag meddela att läget är lugnt. Spårläggning återupptas efter jul direkt efter min sextiofemårsdag då jag hoppas fått stopp på värk o darrningar i vä arm mm.

Tur att jag har gamla grejer att joxa med. Mj-prylar har blivit snuskigt dyra, precis som allt annat som är värt att engagera sig i. Men ack så vackra och fantasieggande de äro!

Sameospöet framskrider helt enligt plan:). Den planen är mer fastställd än vår nuvarande regering. Så det kommer att hända.

Tuff tuff, ha d gött

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Största kostnaderna tror jag varje bolag har!..HJUL-slitage!..kostar multum för alla. Kross-sår,linjära skador kring hjulbasen..en balansgång mellan hårdare hjul, rätt profil.. & räl...m.m.   Fel bromsblock ger det ena lr. det andra..alla vill tjäna .

Den som  löser detta problem..blir miljonär..

Våran Ingen som gör en..kliar sig flint.

Edited by Ismo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte inte på det.

Anade  att JUL-slitaget främst drabbade hemlösa, sjuk o ensamma människor. Men du har ju rätt. Även tågen får ju sin släng av sleven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.





















  • Inlägg

    • EXAKT! fr  mig.  Förstår du?
    • Har min kära Mamma kvar i livet...November fyller hon 85!!! Hon har inte haft det lätt i sin uppväxt..levt verkligen FATTIGT. ...i en stor familj. Så denna generation...så förstår jag VERKLIGEN!!!!..att man/en tog tillvara allt naturen kunde ge. MEN!! Varken min Pappa(Död) ..lr min Mamma...har skitat ned i Naturen..som dagens Finnar???? Varför???  
    • Tillagd: Airflo Miracle Braid 25lb 23m stum/nonstretch skjutlina Bra grepp, ökänt bra för det kallare höstfisket!
    • Själv tycker jag att antalet svenskar som verkar vara dumma i huvudet bara verkar öka de senaste åren. Förnuft är en ny bristvara.
    • Finns en förklarning som en Finsk författare sa en gång kommer inte ihåg vem det va.Kanske Erno Paasilinna. Skillnaden mellan Svenskar och Finnar är är att Finnar är så dumma i huvet och Svenskar så förnuftiga. Kan va en förklarning
    • Återkom gärna närdu testat bromsen!
    • Jag har, genom att ha haft många finska arbetskamrater och genom att läsa en hel del finsk historia, fått en uppfattning att Finland var ett land präglat av nöd och fattigdom mycket längre än t.ex. Sverige. De hårda krigsskadestånden Finland tvingades betala till Sovjetunionen efter andra världskriget förstärkte detta. Det innebar bland annat att man lärde sig att ta vara på allt som gick att äta. Allt. Jag har pratat med människor som överlevde som barn genom att äta råttor och grävlingar och allt man fick tag på. Växter som vi idag inte ens skulle ge till djuren. När man växte upp under sådana villkor blev man präglad av den moralen. Att sätta tillbaka fisk var för dessa arbetskamrater ett hån mot den egna svälten och andra som hade svultit - vissa till döds. Man skulle fylla frysen med allt som gick att äta för ingen vet vad som händer i morgon. Man skulle skava till sig vartenda öre som gick för fattigdomen kan återkomma närsomhelst. Att bryta ett sådant mönster kan ta tid. Efter några decennier gick det i alla fall att prata om det och vissa kunde hålla med om att det ställde till skada. Ändå satt moralen djupt och det är kanske senare generationer som kan bryta mönstret. Själv tycker jag också att det är ett svinigt beteende, nedskräpningen inte minst, men jag har också fått en större insikt i förhållanden som vi aldrig pratade om i vare sig skolan eller i det svenska samhället i övrigt. När vi i Sverige byggde 'vårt' välstånd efter kriget  gick resultatet av de finska ansträngningarna till de redan välbeställda i Finland och till krigsskadestånd.. Det blev inte mycket över till de som arbetade ihop dessa värden. Det finns säkert andra förklaringar också än de som jag berör här.
    • Vill ha er feedback gällande Sameo´s (Flugor.se) sjunklina Payload Sinking, 4 tum/sek klumplängd 12,8 m inkl tip,frontdel klump, bak taxering. Tacksam om någon vill svara, kanske via IM!! Att fråga om sjunklinor på denna sida verkar inte vara riktigt "rumsrent" då ingen har svarat på min önskan om feedback! Gör ett nytt försök att få in lite förslag: Jag fiskar i princip bara uppe i Hökensås en till två ggr/året och vill ibland ta till med sjukliga för fiske med streamers, wooly buggers, kanske även med boogie flugor. Är ute efter en lina där klumpen inte väger mer än max ca 15 gram. Utöver Sameo´s lina som jag skriver om ovan har jag även kollat på Cortland 444 Sink 3 klass 7. Klumpen är på 9,9 m där ca 9 m är viktad till ca 12 gram, vilket innebär att hela klumpen väger ca 13 gram. Vision Vibe 85 sink 3, klass 5/6 där väger klumpen på 8,5 m 12 gram, klass 6/7 väger motsvarande 15 gram. Ni som ev. fiskar med dessa, upplevs dessa inte som en vanlig "shooting head" variant med en tunn skjutlina bakom??
  • Ämnen

  • Images

×
×
  • Create New...