Jump to content

Bästa tubkroken för lax ? (OMRÖSTNING)

Bästa tubkroken för lax  

61 members have voted

1. 1. Bästa tubkroken för lax?

• Owner treble
      10
    • Kamasan B990 treble
      16
    • Guideline Salar treble
      3
    • Loop Black nickel dubbel
      6
    • Ken Sawada ST-serien
      16
    • Mustad TT88 treble
      1
    • Partridge Nordic treble
      3
    • Enkelkrok (Gamakatsu, Partridge Nordic tube; Guideline)
      5
    • övriga
      4

Recommended Posts

jag har alltid kört med dubbel eller trippelkrok för laxfiske. Var i B.C och där använde jag enkelkrok utan hulling. Märkligt nog så lyckades jag landa några Chinook ändå. Så frågan är har antalet krokar eller märket på kroken något med att man landar fisk att göra? Eller är det andra faktorer som spelar in som till exempel hur stark kroken är, presentation, hur man drillar, eller andra faktorer?

Vad vet jag

Vänlig som vanligt

Lars

Har hört mycket bra om Owner. Dock har jag tappat alldeles för många laxar på Owner (och Guideline dubbel) för att inte skylla på krokfabrikatet (enklast så). Efter byte till Kamasan B990 så är procenten mycket bättre. Dock är jag sugen på prova enkekrok....

13 minutes ago Marlodge sa:

De som annars rätar Kamasankrok kör fisken på tok för hårt.

Om nu utrustningen i form av spö, tafs, lina osv håller för det så kan man väl inte drilla "för hårt"? För hårt för kroken isåfall men det är väl alltid bäst att drilla så hårt som utrustningen klarar. Isåfall är ju kroken svaga länken och det går ju applicera även på en totalt värdelös krok.

Edited by Einarsson
2 hours ago Einarsson sa:

Att "drilla för hårt" speciellt i början av fighten brukar leda till att laxen blir rädd och gör onödiga långrusningar. Av de snart 2000 jag fått i vikter upp mot 20kg har kanske 50 gått ut ordentligt i backingen. Med mycket lina ute ökar risken att räta krok. Det känns alltid som ett misslyckande när de sticker.

• Like 1
53 minutes ago Marlodge sa:
3 hours ago Einarsson sa:

Att "drilla för hårt" speciellt i början av fighten brukar leda till att laxen blir rädd och gör onödiga långrusningar. Av de snart 2000 jag fått i vikter upp mot 20kg har kanske 50 gått ut ordentligt i backingen. Med mycket lina ute ökar risken att räta krok. Det känns alltid som ett misslyckande när de sticker.

Ofan. Visste jag inte. :-) Tackar vi för.

9 minutes ago lassie sa:

skönt med likasinnade som "går till botten" med utrustningsdetaljer.

Man kan dock inte berätta för någon utomstående om dessa diskussioner för då blir man idiotförklarad:)

Nja....ifjol, då jag fick hem en laddning med FOX-krok så sa jag åt frun att det här blir bra.

Säkert, sa hon.....slutdiskuterat! Men hon idiotförklarade inte mig...men sa inget mer :D

Med risk att kallas dinosaurie så älskar jag fortfarande Partridges gamla svarta "outpoint treble" till tuberna. Krokar fantastiskt jämfört med de flesta andra. Svåra att få tag i numera, tyvärr.

Som andraval är det också en gammal "antikvitet" - Kamasan b990. 

På tal om krokning och slightly offtopic men jag har en fråga.

När ni fiskar längre flugor, tex sunrays/smurai etc. Vill man att kroken ska hänga längst bak vid vingen eller längst fram vid tubeen och om det första, hur löser man det?

Vet inte hur laxen hugger men är det inte risk att den ofta hugger flugan och missar kroken om inte kroken är långt bak?

Edited by Einarsson

Jag la en röst på Owner, men har i stort sett bara använt Kamasan och Owner. Andra märken har jag provat bara tillfälligt. Men det var intressant att se min erfarenhet var precis motsatt till Chrglx erfarenhet. Körde ett tag med bara Kamasan, hade köpt på mig en bunt, men en sommar tappade jag flera laxar. Med det tappade jag också tron på Kamasan, och kör därefter med Owner med bra resultat. Tror egentligen både Owner och Kamasan är riktigt bra krokar. Har aldrig rätat ut nån iaf. Tror det är mest tillfälligheter, och lite lätt övertro i viljan att finna förklaringar. Kör nästan bara med trekrok på tuberna. Tycker dock det ser helt magiskt ut med en enkelkrok i mungipan på laxen.

• Like 1
  • 2 months later...