Hoppa till innehåll

Ny tävlingsutrustning i Edge Casting Cup 2017


Recommended Posts

Ursäkta sent svar. Jag har nu testat kombon (Loop Evotec Cast Fast 9' #5 med Vision XO WF5F) och den är kanonfin. Jag tror vi kommer kunna genomföra tävlingen på ett bra vis med XO linan och det här spöt trots begränsat utrymme. Det är ett härligt skjut i linan även med lite lina ute och jag tycker att spöt är perfekt till ändamålet. Jag tror att många av er kommer att gilla den här utrustningen skarpt. Det här är utan tvekan en spö/linkombo som håller absolut toppklass och den är extremt lättkastad.

Det ska bli kul att se vad ni tycker efter att ni kastat på mässan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att vi kastar ut hela linan i Switchcast och nu är XO 30 meter jämfört med Highwaterns 27 meter så nu skulle jag kalla det för en rejäl skräll om någon lyckas kasta ut hela linan.

Finalresultat:

 

2016

Ronny Landin 25,14

Mattias Lilleheim 24,25

Björn Knutslid 23,87  

Loa Andersson 23,77

Lasse Karlsson 23,46

Stener Skogmo 22,85

Staffan Dahlbom 22,56

Jon Hansson22,39

Magnus Hammarström 22,05

Mathias Lasu 21,27

 

 

2015

1 Magnus Hammarström 26.19

2 Ronny Landin 25.67

3 Staffan Dahlbom 25.50

4 Normann Kotzurek 25.10

5 Cato Vivelid 24.79

6 Jonas Nordigårds 22.62

7 Robert Hansson 22.32

8 Marcus Hermansson-Thorvald 21.30

9 Nicklaus Bauer 21.09

10 Victor Gustavsson Deltog ej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Distance kastat, er INTE det samma som lina kastat. 

Experience linan som vi brugte siste år var oplyst til 30 meter, och der var backing knuten i spil...

Har du målt XO linan? Villa væra skoj om den har den längd som oplyst....

Nuvel, korte kast kan ochså væra skoj :D

 

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker på om jag förstår riktigt vad du menar Lasse?

2016 körde vi med Loop Opti Flow och 2015 körde vi med Guideline Highwater.

I år har vi en kastbana som begränsar tävlingens bakkast i One Shot och Trout Distance. Det borde rimligt begränsa kastlängderna för de allra bästa kastarna. Jag tror däremot att det kommer ha liten betydelse för den breda massan. I praktiken kommer det nog innebära att fler har möjlighet att vara med och utmana i toppen. Det blir väldigt intressant och se om det är de gamla vanliga som tar topplatserna eller om vi får en större spridning i år? 

I switchcast tror jag inte längderna kommer bli begränsade då vi kommer kunna ha samma möjlighet till bakkast som vi brukar. Jag tycker Evotec Cast fast/XO är en riktigt skön och kompetent utrustning och jag tror vi får se ett längre vinnarkast i år än 2015 & 2016.

Jag tycker att vi har har hittat en väldigt bra utrustning som jag tror att de flesta kommer gilla och som kommer fungera väl till ändamålet. Det är upp till alla att spekulera och det återstår att se vad vi får för vinnande kastlängder i de olika disciplinerna med den här setupen.

Jag har med spöna till mässan på torsdag förmiddag och vi kommer mäta upp lämpliga kastplatser mm under dagen, vill du vara med och hjälpa till är det bara att komma förbi. Jag får de nya XO linorna vi ska ha på tävlingen på mässan. Vi brukar kolla upp linlängden så de är lika mellan de olika tävlingsspöna när vi tejpat upp måttbanden och det gör vi även i år. Jag har inget minne av att vi haft problem med att linorna skulle varit olika långa eller att de inte stämt överrens med angiven längd vid något tidigare tillfälle?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Jonas sa:

Jag är osäker på om jag förstår riktigt vad du menar Lasse?

2016 körde vi med Loop Opti Flow och 2015 körde vi med Guideline Highwater.

I år har vi en kastbana som begränsar tävlingens bakkast i One Shot och Trout Distance. Det borde rimligt begränsa kastlängderna för de allra bästa kastarna. Jag tror däremot att det kommer ha liten betydelse för den breda massan. I praktiken kommer det nog innebära att fler har möjlighet att vara med och utmana i toppen. Det blir väldigt intressant och se om det är de gamla vanliga som tar topplatserna eller om vi får en större spridning i år? 

I switchcast tror jag inte längderna kommer bli begränsade då vi kommer kunna ha samma möjlighet till bakkast som vi brukar. Jag tycker Evotec Cast fast/XO är en riktigt skön och kompetent utrustning och jag tror vi får se ett längre vinnarkast i år än 2015 & 2016.

Jag tycker att vi har har hittat en väldigt bra utrustning som jag tror att de flesta kommer gilla och som kommer fungera väl till ändamålet. Det är upp till alla att spekulera och det återstår att se vad vi får för vinnande kastlängder i de olika disciplinerna med den här setupen.

Jag har med spöna till mässan på torsdag förmiddag och vi kommer mäta upp lämpliga kastplatser mm under dagen, vill du vara med och hjälpa till är det bara att komma förbi. Jag får de nya XO linorna vi ska ha på tävlingen på mässan. Vi brukar kolla upp linlängden så de är lika mellan de olika tävlingsspöna när vi tejpat upp måttbanden och det gör vi även i år. Jag har inget minne av att vi haft problem med att linorna skulle varit olika långa eller att de inte stämt överrens med angiven längd vid något tidigare tillfälle?

Hej Jonas

Holder på med at vi nok kommer at se et bredt felt av kastare gjøre det bra, når nu der er begränsninger i utrymmet på overhåndskastane. Tænker der kommer blive et par diskninger i ETD med linan over plexiglasset :D

I switchkast kommer linan at sætte begrænsningen, vekten i fremra delan av klumpen er inte bra for rigtig lange switchkast, ren fysik. Om vi kommer at kaste længra end med loop opti flow och guidleine experience (edit, forlåt, havde inte fået med at I skiftede tilbake til highwateren i 2015!) tror jeg inte, men optiflow linan var som at kaste med sandpapir, så kan væra, tror inte vi kommer bara i nærheten av Jarle's 28,6 och Ronny's 28,1 med highwater linan, den lina var mycket bättra end dom sista två. Och XO er inte ens i närheten av den, båda med den motsatta tapering, men ochså med runninglinan, ridge teknologien kan inte helt ändra på det.

 

Villa hemsk gerne kunne komme tidligt Torsdag, men skal arbejde, så kommer først om aftenen.

Likevel, det skal bliva skoj och kasta!

 

Mvh

Lasse

Redigerad med Karlsson
blevet klogere :-)
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett glädjande besked från Norge idag. Stener Skogmo kommer till mässan och han kommer att assistera Robin med tävlingarna. Jag misstänker att han är med och tävlar också i vanlig ordning.

Mellan tävlingarna hänger han med oss i edgemontern. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...