Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Efter ett par år med riktigt bra trollingfiske efter abborre så misslyckades jag helt i år. Bytte taktik i september och skaffade jiggar, två misslyckade försök innan jag kom på att söka dem på frivatten där jag trollade bra åren innan. Fick bl.a 6 borrar på en eftermiddag mellan 40-47 cm plus några andra riktigt fina fisketurer. De flesta låg faktiskt från 40 cm och uppåt. Det sjuka är att jag får flera över än under 40 cm.

I år är planen att ta dem på fluga, har införskaffat en Rio sjunk 7 ( det lär räcka för att fiska på bottnar mellan 8-10 meter). Kommer att köra med ekolod och sköna gamla waypoints som finns på ekolodet!

Blir inte mindre hoppfull efter att ha sett team Visions framgångar under de 2 första dagarna i Perch Pro 2017 tävlingen som ni hittar på youtube.

Längtar till Juli-Septemper med varmt vatten!

IMG_20170113_170303.jpg

Edited by tårta
  • Like 4
Posted

Låter skoj! Får nog ta och skaffa ett lite tyngre spö och testa någon gång.. Tills dess får jag hålla mig till strandkanten. :-)

Vilka flugor brukar fungera?

Posted

Har ju inte flugfiskat borre tidigare men band upp de här igår 7 och 10-12 cm plus ett par upponervända med tunga hantelögon och marabou för bottenjiggning. Har siklöja i sjön, därför tror jag hårt på baitfisharna på djupet.

20170125_175520.jpg

Posted
17 minutes ago tårta sa:

Har ju inte flugfiskat borre tidigare men band upp de här igår 7 och 10-12 cm plus ett par upponervända med tunga hantelögon och marabou för bottenjiggning. Har siklöja i sjön, därför tror jag hårt på baitfisharna på djupet.

20170125_175520.jpg

Fick ett pb på pimpel i Lördags så de finns där ☝

20170121_123352.jpg

• Like 2
Posted
33 minutes ago tårta sa:

Jag kör den här sorten men jag tror att jag band dem bättre på angelhair när det begav sig??

20170125_190051.jpg

Aha, tar och testar angelhair då. :) 

Fin abborre där! Nu blev man ju inte direkt mindre fiskesugen.. 

• Like 1
Posted

Snyggt jobbat!

Jag funderar själv på att försöka få några rejäla bitar på flugspöt. Jag har lagt mycket tid på vertikalfiske sista 6-7 åren och har bra koll på ekolodsbiten och var jag hittar fisken så egentligen är det ju bara att byta utrustning. Ska kolla igenom Perch Pro filmerna och sen blir det väl att se över prylarna så man är med i matchen till sommaren.

• Like 1
Posted (edited)

Jag fiskar i en sjö med siklöja och håller mig därför på djup mellan 8-10 meter för trolling, wobblerna fiskar jag från ytan och så djupt jag kan. 2017 var värdelöst för trolling medan 2016 var fantastiskt så det är svårt att svara. 2016 gick jag i september över till jigg på djupet och lyckades bra.

Edited by tårta
Felstavat
  • Like 1
Posted
9 hours ago Jonas sa:

Snyggt jobbat!

Jag funderar själv på att försöka få några rejäla bitar på flugspöt. Jag har lagt mycket tid på vertikalfiske sista 6-7 åren och har bra koll på ekolodsbiten och var jag hittar fisken så egentligen är det ju bara att byta utrustning. Ska kolla igenom Perch Pro filmerna och sen blir det väl att se över prylarna så man är med i matchen till sommaren.

Posted
1 hour ago tårta sa:

Jag fiskar i en sjö med siklöja och håller mig därför på djup mellan 8-10 meter för trolling, wobblerna fiskar jag från ytan och så djupt jag kan. 2017 var värdelöst för trolling medan 2016 var fantastiskt så det är svårt att svara. 2016 gick jag i september över till jigg på djupet och lyckades bra.

Tackar! När börjar säsongen? Finns något rekommenderat fartintervall? Har kombilod... ;)

Posted

Har mest trollat borre under juni-augusti ochär det varmt i vattnet så liggr jag mellan 1,3- 1,6 knop. I september- oktober lugnar jag ner. 

Fick tips av en guide att köra en max en knop när det börjar bli kallt, då lär man blya för att komma ner och det kan du göra även på sommaren när eet är varmt. Men det är nog stor skillnad om man har nors/siklöja i sjön eller inte.

• Like 1
Posted

Byt wobbler ofta tills du hittar den som fångar och framförallt håller det djup abborren föredrar, det skiljer från vecka till vecka och från år till år.

Glöm inte att trolla med ABU Reflex 18 gram, i klart vatten är vit kropp med kopparsked jävligt bra jävligt ofta!

• Like 1
Posted

Lysande! Tack! Vi trollar gös i 1-1,4 knop. Låga farter vid kallare vatten, men det funkar även i oktober. Nu har man ju en anledning till att ta med ett flugspö i båten. Trolling tills man får kontakt och flugfiske därefter låter som en plan för mig. :)