Hoppa till innehåll

Vilka flugrullar drömde ni om?


VAK

Recommended Posts

Vilka rullar drömde ni om att äga som nyblivna flugfiskare och förverkligade ni dem?

Jag hade fem rullar jag trånade efter och i vuxen ålder när ekonomin blev mer stabil införskaffade jag dem en efter en. Överst på min lista var utan tvekan en loop hitec 1. Det är lustigt hur mycket symbolvärde dessa rullar har för mig, tror nog aldrig jag kommer sälja någon.

Vore kul och veta hur gamla ni är på ett ungefär, är själv född på tidigt åttiotal. Kan tänka mig att denna lista varierar rätt mycket beroendes på när man är född.

tmp_12014-IMG_20170128_200026-1464622870.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag anno tidigt åttio och med näsan i loop-katalogerna kring millenieskiftet präglades även jag, även om pengarna inte fanns då. Speciellt har en bild på en Dryfly på ett Sage SP etsat sig in i minnet. 

För stunden fick jag nöja mig med en Loop Graphite och SP-t var inte heller direkt inom räckhåll. 

Efter det första lite mer seriösa sommarjobbet blev jag med en Danielsson LW 4seven som jag fortfarande använder regelbundet. 

Nu när kvalitetsgrejerna från tiden dykt upp i andra hand har jag lyckats skaffa mig "drömgrejorna". Därtill får jag säga att jag trivs väldigt bra med att använda dem, det är långt ifrån bara nostalgi :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, vad roligt köpte också en Loop graphite laddad med en long distance lina i brist på pengar att köpa en "äkta" dry fly, dry fly´n borde kanske också varit med på listan. Minns speciellt en bild i loop katalogen med en fiskare som stod på armarna utsträckta åt sidorna med ett spö och en hitec 1 i ena handen :)  Är det någon som har kvar den katalogen med den bilden??  

Redigerad med VAK
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Graphiten var inte dum, såg ut som the real thing på lite håll, var väldigt lätt (82 g) och tålig. 

På min satt det en Aircel istället för loops lina. För övrigt den första linan jag kände mig riktigt tillfreds med efter att ha kämpat med telefonsladdar och ett klumpsystem av en klippt DT (som antagligen hade funkat många gånger bättre om jag haft vetskapen om att den långa spetsen på linan medvfördel hade kunnat kortas ned något).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande kvar min, riktigt bra rulle om du frågar mig. Fick dock för mig att smälta ner vax i hålet som fanns i rullfoten vilket resulterade i att alla rullfästen blev nervaxade, smart..

Man har genomgått någon sorts bakvänd renässans när det gäller utrustning. Tror knappt jag har nått spö från sent 2000-tal, sålt de flesta.. Vi börjar bli gamla Mikael :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd. Inte för prylpratet, men väl för att ni delar gamla drömmar. Jag har aldrig varit bortskämd med de  bästa grejerna. Höll mig till ett Daiwa i klass 7 de första 10 åren. En gammal RimFly och hemmabundna flugor. Till det norra Europas sämsta harrvatten, Voxnan.

Jag hade inga direkta drömmar om utrustning, men massor av drömfiskevatten.

I vuxen ålder har drömmarna mer handlat om mål, färdigheter och skills. Saker som inga pengar i världen kan köpa. Mål som endast kan nås genom långvarig och hård träning. 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är klok du Staffan, håller med dig till fullo! Förstår att jag framstår som en fullblodad prylgalning med tanke på mina poster här på Edge men faktum är att jag inte alls tycker att prylarna ska stå i centrum för det vi gör. Speciellt med tanke på att det kan vara exkluderande eller avskräcka folk att flugfiska.

Man hamnar lite i limbo här i sthlm långt från fjäll och forsar, då är det lätt att man tar fram en rulle eller ett spö och drömmer sig bort. Träffar du mig ute vid något vatten är det sista jag vill att vi ska prata om vilka prylar vi har. 

Tight lines!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag började med laxflugfiske på allvar i slutet av 90-talet var drömmen (nästa ouppnåelig) en Loop Traditional 4 (Loop Hitec var ju helt ouppnåelig, totalt orealistisk, så därför ingen drömrulle). 

Fick tag på en traditional 4 begagnad, i mycket(!) slitet skick till ett pris som var hanterbart. Åkte ut till loop i Åkersberga för att köpa nya lager och sprintar för att få den att funka. 

På frågan "vad kostar det?", blev svaret :"nej fan, det bjuder vi på".

(blev både en, två och tre hitec senare...)

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började flugfiska med en billig Hardy kopia på 80 talet, men köpte ganska omgående en äkta Hardy Featherweight när jag blev ordentligt fast i flugfisketräsket, för att sedan gå över till Loop Traditional och dagens Danielsson original.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en spikrak flugfiskebana. Fiskade mycket i unga år i PT-dammarna här i södern. Sen kom annat emellan: flytt, sambo, fru, barn, alla fiskegrejor blev stulna :(. Minns dock tydligt att en av de äldre profilerna en dag stod med en urläcker rulle vid vattnet. Det var en Loop Opti. Skitsnygg! Tog för en tio år sen åter upp mitt flugfiskande, mkt bra beslut btw, och har successivt köpt på mig utrustning. Och visst Ett par Opti har det blivit. Inget konstigt med dem, tillverkas ju fortfarande, men de är fortfarande skitsnygga enligt mig. Har också nyligen köpt lite äldre Shimanospön  (Freestone) och en Freestone 3 rulle, läcker! Nu är jag sugen på en sån där Ross San Miguel rulle. Den är fin...

Redigerad med Foam
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker fortfarande Loop Opti är den snyggaste rullen. Och det här skriver jag inte för att jag är part i målet, det är bara planlöst tyckande.

Jag kan tillägga, att jag saknar tiden då man drömde om och suktade efter bättre grejer (i den begränsade mån jag suktade). Det finns ett värde i att vilja ha, och att drömma om :)

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drömmar ska man inte underskatta. Tänker på alla de gånger man suktat våldsamt efter olika saker i livet. Allt från Motorcyklar, bilar, skidor, surfingbrädor, resor, boende etc (och flugfiskeutrustning). Man har bläddrat i kataloger och magasin och tänkt att "en dag så". Det konstiga är att när man förverkligat det men drömt om så tappar det snabbt sin glans. Man suktar efter något annat istället. Jävligt märkligt beteende och synnerligen onödigt. O andra sidan är det väl tur att vi människor har en strävan efter förbättring, även om det som här bara rör sig om materiella tillgångar. VAK hur mkt vill du ha för din Ross? ;)

Redigerad med Foam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag började flugfiska i slutet av 70-talet tyckte jag alla flugrullar såg ungefär likadana ut, så jag köpte en ABU Diplomat 178 eftersom jag var van vid ABU-rullar från spinnfisket. Det är en utmärkt rulle, den och en japansk rulle som jag köpte för 25:- på överskottslagret i Valbo utgjorde min rullarsenal fram till 2003. Jag har dem fortfarande kvar och använder Diplomaten då och då. Senare började jag sukta efter en Pfleuger Medalist, vilken jag inte trodde fanns längre tills jag upptäckte Ebay. Nu har jag tre stycken och är mycket nöjd med dem. Sen började jag sukta efter en Mörner, men vet att jag aldrig kommer ha råd med en riktig, så jag har skaffat tre stycken billiga Mörnerkopior; Intrepid Gear Fly. De saknar Mörners bromssystem men har utväxlingen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hardy smuggler deluxe 7-del  8'1/2 #5/6 med lädertuben samt Hardy Sovereign 3/4/5 guldrulle. Magiskt snyggt kombo med otrolig känsla. Såg det i hardykatalogen när vi fick prislistan från Normark till butiken i Öje och blev störtförälskad. Spara järnet några månader och sen slog jag till nån gång under sommaren. Hade det som mitt no:1 strömfiskespö i säkert 6-7 år :) 

osäker på när jag köpte spöt men runt -94 tippar jag. Sålde spöt till en polare innan en kaitimtur 2001 och ångrar det fortfarande. Enda spöt jag ägt som jag skulle kunna tänka mig att rama in och sätta upp på väggen hemma :)

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktiskt drömde jag aldrig om någon flugrulle, däremot om ett Hardy-spö. Mötte en äldre fiskare vid en å på danske Jylland som fiskade med Hardy-gjejer ( 1970 t. jag var 16 ) och det fastnade. Ont om pengar så det fick vänta med Hardys grejer. Köpte på rea kring år 2000 ett Hardy Sovereign spö, fann därefter en rulle till spöt, begagnat på nätet, en Hardy Golden Sovereign 3/4/5, en mycket bra rulle men aningen liten för mitt fiske då, så jag hittade en storlek större i Tyskland och sedan var jag fast i "Hardy-träsket"både för fiske och samling. // Steen

The golden sovereign 345.jpg

spol golden sovereign.jpg

sovereign 910 no 900 inside.jpg

Sovereign 1112 side no 900.jpg

sovereign 345 - 658.jpg

golden sovereign frams.jpg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där smugglerspöt noterade jag också. Minns att jag var fascinerad av det höga priset. Hur kan en grafitpinne kosta så mycket... tänkte jag. Idag har jag slutat fascineras och/eller förvånas.

Värt att notera är att det fortfarande är jäkligt kul med flugfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago jlindengren sa:

När jag började flugfiska i slutet av 70-talet tyckte jag alla flugrullar såg ungefär likadana ut, så jag köpte en ABU Diplomat 178 eftersom jag var van vid ABU-rullar från spinnfisket. Det är en utmärkt rulle, den och en japansk rulle som jag köpte för 25:- på överskottslagret i Valbo utgjorde min rullarsenal fram till 2003. Jag har dem fortfarande kvar och använder Diplomaten då och då. Senare började jag sukta efter en Pfleuger Medalist, vilken jag inte trodde fanns längre tills jag upptäckte Ebay. Nu har jag tre stycken och är mycket nöjd med dem. Sen började jag sukta efter en Mörner, men vet att jag aldrig kommer ha råd med en riktig, så jag har skaffat tre stycken billiga Mörnerkopior; Intrepid Gear Fly. De saknar Mörners bromssystem men har utväxlingen.

Hade chans att köpa en Mörner lax till ett riktigt bra pris för 10 år sen (2000:-)....Gjorde inte det. Svider fortfarande.

(Har kvar mina Diplomat 156 och 178)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den första, till en början ouppnåeliga, drömmen var en ABU Ambassadeur. Ingen flugrulle, men det första jag tänker på när ämnet kommer upp. 1977 köpte jag min första 5000C för 330 kronor och den använder jag fortfarande. Kvalitet lönar sig alltid.

Jag byggde mitt första flugspö runt 1980. Jag visste knappt vad flugfiske var, men tyckte det verkade coolt. Det blev ett Fibatube från Fiske och Fiskar i Malmö. Eftersom jag gillade UL-fiske köpte jag en byggsats till ett riktigt lätt flugspö: ett 9' #6...
Till det en Diplomat 178 av samma anledning som Joakim beskriver - ABU var det som gällde på den tiden.

Jag flugfiskade abborre, mört och löja på små röda Cardinal, men förstod inte riktigt tjusningen. Tacka visste jag en rejäl gädda på spinnspöet (och Ambassadeuren)!

Sedan träffade jag min blivande fru och med på köpet fick jag en flugfiskande svärfar. Det var här det började på allvar. Tack Kjell! :)

Första drömrullen var en Bringsén Trout. Enligt Berne den bästa rulle som, troligtvis, någonsin tillverkats. Efter lite sparande kunde jag äntligen köpa denna gåva till den flugfiskande mänskligheten. Jag tog med mig rulle, Bernespö och svärfar och åkte på min första flugfiskeresa - till Rostujaure. Det var sommar och året var 1987 och på vintern innan hade Rolf Smedman drillat röding "alaskahårt" i TV och minst halva flugfiskesverige styrde kosan till den norrländska vattendelaren. Vi stannade dock på svenska sidan och märkte inte så mycket av hysterin vid Rostaelva i Norge. Där bildades det tydligen tältbyar och man nästan slogs om de bästa ställena...

Rullen, ja. Vilken skitrulle det var! Jag skrev ett tre sidor långt brev till Berne när jag kom hem där jag beskrev hur illa min nya rulle hade fungerat under min resa. Gensvaret från tillverkaren var svalt, så det var bara att bita ihop och gå vidare. Tydligen tyckte inte alla som jag om rullen, för jag lyckades sälja den. Sällan har en skilsmässa varit lyckligare!

Under de här åren under sent 80-tal lanserades Looprullen och delade oss flugfiskare i två läger, för och mot. Jag var definitivt för och hade därmed upptäckt en ny drömrulle. Jag lyckade jobba ihop tillräckligt för att ha råd att köpa en Loop 1,5 och sedan dess har jag faktiskt inte fiskat med någon annan rulle. Idag har jag en hög med Loop/Danielsson-rullar och ser ingen anledning att byta till något annat.

Det betyder inte att jag inte sneglat på andra märken. Abel hade och har en hög "vill-ha-faktor", så en sådan ligger också i rullväskan tillsammans med Medalist-, Hardy-, Orvis- och Dutchrullar m.fl. 

 

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...