Jump to content
Sign in to follow this  
hö&gös

Fiske i medvind i januari/februari? Erfarenheter?

Recommended Posts

Är sugen på ett varv på kusten till helgen. Tänkte åka ner till det vackra Skåne.

Men.

Det ska bli frånlandsvind. Det är februari i helgen...(och några dagar till har jag hört...)

Har läst någonstans att danskarna gärna fiskar i frånlandsvind, men tacksam för synpunkter. Tänkte mig isf till Höganäskusten.

Ett alternativ är ju förstås Kivik, men det blir en bit att åka. Då får vi pålandsvind.

En grundregel..frånlandsvind = Spinn...Pålandsvind = fluga.

Det är som.."Grundregeln..rimfrost = rattmuff på!..tjällossning = rattmuff av"..

• Like 1

När det är riktigt kallt kan det vara vettigt att fiska i frånlandsvind.... då blåser det (svin)kalla ytvattnet ut och "varmt" bottenvatten drar in vilket kan sätta lite fart på öringen om du har tur :)

• Like 2

Sydost till helgen enl SMHI, rättsläng o lite drag längs land på den sidan då.

Annars kan jag säga att de flesta jag fått i år har varit i väldigt lugna förhållanden, en märla inne mellan strandstenarna har funkat bra.

Fisken står grunt och ganska still när det är så pass kallt som det varit nu ett tag och att smyga omkring o finfiska inne vid land är både skoj och givande!    Så har det varit i öster iaf.  :)

• Like 1

Tack pôjkar! Tyvärr ska det helt plötsligt friska i säger smhi nu på em. Attans. Orkar inte det i dessa lufttemperaturer. Eller så får vi se. ;)

4 minutes ago hö&gös sa:

Tack pôjkar! Tyvärr ska det helt plötsligt friska i säger smhi nu på em. Attans. Orkar inte det i dessa lufttemperaturer. Eller så får vi se. ;)

Det är långt till helgen så den prognosen kan hinna ändras några gånger innan det är dags!

Dagen före är ofta bästa tiden för ett beslut!

Jag vet inte var du kollar väder men DMI är den som klart bäst visar hur vindarna kommer bli lokalt, kolla den här fr.o.m torsdag så vet du bättre.

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#nord_oresund

Edited by Gillholm
  • Like 1

10 minutes ago Gillholm sa:

Häftig sida!    Hur tillförlitlig brukar den vara när det gäller längre prognoser?

Åtminstone lika bra som övriga usla vädersidor. :-) De har nog ingen egen datasamling utan bygger nog på redan existerande källor så som yr osv.

• Like 1

18 hours ago Gillholm sa:

Det är långt till helgen så den prognosen kan hinna ändras några gånger innan det är dags!

Dagen före är ofta bästa tiden för ett beslut!

Jag vet inte var du kollar väder men DMI är den som klart bäst visar hur vindarna kommer bli lokalt, kolla den här fr.o.m torsdag så vet du bättre.

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#nord_oresund

Håller med om allt. Briljant länk! Har letat nyligen just efter sådana data, el eg prognoser på ström och salinitet. Lysande! Tack! :)

• Like 1

13 minutes ago hö&gös sa:

Fin länk Einarsson och tack! Kan man få siffror displayade i fönstret?

Kan klicka på kartan så kommer det upp en punkt för just den platsen, vindhastighet och sådär. Man ska kunna ändra någon inställning någonstans med så man får meter per sekund.

• Like 1

Nere till vänster vid all info med b la temperatur, vind vindbyar osv kan man trycka på vindtexten så får man fram olika hastigheter på vinden. Där b la kan man välja meter/sekund

Såg även att den fanns som app, i alla fall till android. Snygg och enkel att förstå. Sedan är det ju en annan sak om den stämmer :P

Men man tackar! Nu ser jag hur bra denna var! Sort bytes genom att klicka på sort. Klicka på plats och en gång till på rutan som kommer upp ger detaljerad prognos med byvindar. Lysande. Man får la plocka fram sin vindmätare och utvärdera... :)

Haha! Först ska jag orka mäta öht... Sedan, som gammal fältskytt i kikarklass är man ju väl medveten om att vind eg mäts 10 m ovanför marken dvs av meteorologerna förstås... ;)

Från Windytys sida:

In November 2015 Windytv team grew to few more programmers: Milan and Tomas. We use GFS and NEMS as main forecast models

Vet inte vad det betyder. Men vet inte vad för källa de har för sin väderdata. Någon som är insatt kanske kan förklara vad GFS och NEMS är för någolt.

2 hours ago perholla sa:

Nu kostar ju windyappen pengar, det gjorde den inte för några år sedan. 

Utgår man från Yr får man lägga på 5 m/sek, så var det iaf för några år sen också. 

Nu när man är gammal och vis hänger man ut snorren genom köksfönstret på kvällen innan fisket och utgår från känslan man får.

Kan man göra, men min räcker inte till Skåne ;) Btw du sysslar inte med vinterfiske?

På 2017-01-31 at 15:55 Einarsson sa:

Återkom med resultat. :D

SMHI o DMI säger SO i morrn, Windytv NO, på söndag vill svensken å dansken ha frisk östan, Windy säger NV vridande till svag V.....     får se hur det blir!  

Här är mer info om Windytv.

https://community.windytv.com/topic/12/what-source-of-weather-data-windytv-use

https://community.windytv.com/topic/3397/what-is-forecast-model

Man kan välja olika källor och forecast-modeller och jämföra.

1 hour ago perholla sa:

Jaha. Då skulle jag hängt ut den. Säkraste källan. 

Nä, DMI har rätt som vanligt!  Så är det här iaf, det slår mkt sällan fel.

Idag har windy ändrat sin prognos så den stämmer ngt bättre med verkligheten.