Hoppa till innehåll

C&R eller bonka?


hector

Recommended Posts

Alltså jag ska börja med att säga att jag tillhör skaran som tycker att det är helt okej att ta en matfisk då och då, fisk ska man ju äta och en av de bättre fiskarna man kan käka är ju egenfångad. Jag förstår dock de som bara har det som sport och C&R allt. Men jag försöker ta matfiskar som exempelvis sitter djupt och dåligt och ändå skulle ha svårt att klara sig. Likaså tycker jag att det är bra att många ställen här uppe i Norrland har ett fönstermått snarare är minimimått för matfisk.

 

Vad tycker du? Är köttfiske najs? Är C&R straight edge det enda rätta? Vilka fiskarter bonkar du och käkar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flera förutsättningar påverkar mina beslut. Artens mångfald och välmående, typ av krokning mm.

- Fönstermått är absolut de bästa, låt de minsta vara, låt de största leva.

- C&R med rätt hantering (utan handskar och onödiga lyft) är ju bara positivt.

Tyvärr tycker jag nog C&R bidrar med det värsta likaså, bara för att man tänker släppa tillbaka den kan man ju inte behandla den hur som helst mellan krokning och release. Tyvärr alldeles för många dåliga exempel även om du är hundra procent säker på överlevnad behöver man inte dansa vals med den.

-Matfisk: Absolut, är man inom ramarna så, ja varför inte. Sen tycker jag att diverse förvaltare för fiskevatten skall ha en aktiv roll för artens bästa. De sätter ju regler efter fiskens välmående "förhoppningsvis".

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket beroende på beståndet skulle jag säga.

Tycker till en början att det känns sisådär att fiska på svaga/känsliga bestånd (även om man avser att släppa tillbaka fisken, några tar alltid skada). Då låter jag hellre det beståndet återhämta sig. 

Är det ett välmående bestånd tar jag gärna upp en matfisk när jag har sådan tur. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man ser vissa videos på youtube osv så tycker jag att vissa fiskare inte alltid behandlar fisken så fint. Visst det är "tv" och de är stressade för tävlingar osv, men exempelvis abborre kastas fram och tillbaka utan en tanke. 

 

Ja, jag är medveten om att fiskar kan få sig en syre"chock" och klara sig bättre om man ger dom en skjuts med huvudet före ner i vattnet, men det är tiden från landning tills isättning jag tycker att det kan se lite ifrågasättningsbart ut ibland.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ett förnuft bör styra. Ät några, sätt tillbaka några. Dock ser jag ofta fiskefilmer på Youtube och på andra ställen att många beter sig rent av dumt under C/R då de lyfter och drar i fisk och sliter ut krokar med hulling, det ger ju ingen vacker bild av C/R då fisken äventyras. 

Som sagt förnuft. Och hellre lite vildlax på tallriken än odlad lax som är ett hot mot vildlaxen:D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi brukar säga att vi skall bonka en matfisk, jag och min polare, när vi är på den årliga fjällturen. Tomma ord och vi vet bägge om det. Vi kommer alltid tillbaka tomhänta men med bra fiskehistorier. Förra året fick vi halstrad röding, polarens lillebrorsa är inte lika hjärntvättad. För mig är det c/r när det sitter ett flugspö i handen och har så varit i 30+ år. Hullinglöst (alt nedklämd) undantagslöst sista 10 åren, mer sporadiskt och situationsbundet innan dess.

Makrill och plattfisk i havet på sommaren tas hem i begränsade mängder. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-02-08 at 23:14 meek sa:

ja, bara för att fisken simmar iväg så är det inte säkert att den är vid liv 6 timmar senare :)
men fiskaren tror att dennes C&R metod funkar fint.
och vid varmt vatten bör vi nog avstå fiske helt,

Så är det. Men det är väldigt stor chans och bra odds att den faktiskt överlever mer eller mindre opåverkad, även när en klåpare utför c/r. Från vatten med hyfsat högt fisketryck har jag sett ett antal ordentligt stukade fiskar som både överlevt och frodas och från mina hemmavatten en hel del veteranöringar som gått både en och tre ronder med mink och häger utan att kasta in handduken. 

Sannolikt fungerar alla c/r fiskares metoder bättre än att bonka fisken och de flestas väldigt, väldigt mycket bättre. Har läst nånstans att bonkad fisk har nära 100% dödlighet. 

Det finns ju väldigt lite underlag i studier på överlevnad från (simulerad) väl utförd c/r men sannolikt är påverkan av krokning och avkrokning då försumbar och det är som du antyder en fråga om vattentemperatur och hur slutkörd fisken blir under fighten. Att avstå från att fiska när vattentemperaturen är hög är vettigt.

Att fisk drar på sig mjölksyra under en fight som senare kan skada dem är fakta, jag upplever dock att risken/chansen gärna överdrivs och används som ett argument att bonka fisken. Så stor risk är det inte. Bättre att bestämma sig för att bonka för att man vill äta fisken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

C&R i all ära, jag tillämpar det oftast, men ibland är begreppet "måttfullhet" bättre. Krasst betyder det att när fisket är väl enkelt, och du har fått dina firrar... och kanske ytterligare en...ja då måste du själv avgöra om glädjen över nästa fisk verkligen är värd risken att fisken krokas illa eller fighten sliter för hårt i värmen. Måttfullhet handlar alltså om hållbarhet, och i fallet ovan handlar det inte om att avstå, utan att lägga av när det är som bäst (marginalglädjen på efterkommande fiskar är ändå så pass låg)

 

Trevlig helg

Staffan

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Staffan Dahlbom sa:

C&R i all ära, jag tillämpar det oftast, men ibland är begreppet "måttfullhet" bättre. Krasst betyder det att när fisket är väl enkelt, och du har fått dina firrar... och kanske ytterligare en...ja då måste du själv avgöra om glädjen över nästa fisk verkligen är värd risken att fisken krokas illa eller fighten sliter för hårt i värmen. Måttfullhet handlar alltså om hållbarhet, och i fallet ovan handlar det inte om att avstå, utan att lägga av när det är som bäst (marginalglädjen på efterkommande fiskar är ändå så pass låg)

 

Trevlig helg

Staffan

Om man själv äter fisk, så är det väl vettigare att ta med sig fisk hem ifrån fisket och äta, än att köpa den i affären från dåliga odlingar och annat. Så att alltid släppa tillbaka allting för att sedan gå till Icas frysdisk är nog inte en speciellt bra lösning det heller om man ser till helheten, eller tänker jag fel? :) Jag tror med andra ord på din måttlighet, ta upp så mycket du ändå hade "förbrukat" på tallriken och om det är väldigt stora mängder kasnke man ska överväga att äta mindre av fisken helt och hållet om man vill våverka miljön mindre.

Redigerad med Einarsson
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Einarsson sa:

Om man själv äter fisk, så är det väl vettigare att ta med sig fisk hem ifrån fisket och äta, än att köpa den i affären från dåliga odlingar och annat. Så att alltid släppa tillbaka allting för att sedan gå till Icas frysdisk är nog inte en speciellt bra lösning det heller om man ser till helheten, eller tänker jag fel? :) Jag tror med andra ord på din måttlighet, ta upp så mycket du ändå hade "förbrukat" på tallriken och om det är väldigt stora mängder kasnke man ska överväga att äta mindre av fisken helt och hållet om man vill våverka miljön mindre.

Det håller möjligen i ett globalt perspektiv. I en fin liten å med bra öringbestånd skulle det resonemanget vara förödande. Vi måste ju tänka att alla resonerar så, och inte bara  några få.

Fjällsjöar/jokkar är ett bra exempel på extremt oligotrofa vatten där biomassatillväxten är väldigt låg. Om endast ett fåtal fiskare tar upp och äter sin fisk - varje dag under några sommarveckor - så kommer nettouttaget överskrida tillväxten. Det betyder att vi inte lever på räntan,  utan på kapitalet. Måttfullhet gäller givetvis också när man handlar. Ytterst handlar det om hållbarhet i sitt konsumtionsmönster. Jag vet att flugfiskare generellt är måttfulla, det är en av anledningarna till att jag gärna styr in folk på just den här hobbyn.

 

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Staffan Dahlbom sa:

Det håller möjligen i ett globalt perspektiv. I en fin liten å med bra öringbestånd skulle det resonemanget vara förödande. Vi måste ju tänka att alla resonerar så, och inte bara  några få.

Ja du har givetvis rätt, jag tänkte mest på typ havsöringsfisket etc som jag bedriver. Men får ju givetvis inte ta upp all sin fisk på samma ställe i en pytteliten å eller något isåfall. Som du säger var nog min tanker mer global. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att om man ska utföra en bra c&r så innefattar det även en håv med skonsamt nät.

Dra in fesken Alaska-hårt, å låt den vila under vattnet i håven.

Har sett alltför många som drillar utan att använda håv som inte lyckas greppa fisken, och att det slutar med att de klämmer fisken mot sina vadare eller jackan innan de släpper tillbaka fisken.

En bra håv är lika självklar som krok utan hulling vid en skonsam c&r.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, speciellt om man vill undvika att slänga ur sig planlösa påståenden i stil med...

 

P1 - Hej, fint väder idag.. solen skiner

P2 - Är du dum i huvudet,  solkraft är mycket sämre än vindkraft

Hackan gärna på mig Ismo, men bara om du på saklig grund kan framföra din kritik. Om du anser att du inte behöver läsa det som skrivits så besvara då inte mina poster.

"Nej!:mellow:"

Det var det dummaste jag hört på länge.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Vad då inga kvoter? Det påståendet får du stå för.  Mitt påstående är att havet tål fler fiskare än en "fin liten å". Det ändrar jag inte på.

Tyvärr så har vi inge KustTorsk kvar längre så det är en minne som några få av oss har kvar.Men själv klart några pölar är viktigare än hela västkusten som gav mat för kustbefolkningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meritaimen,  jag har några frågor till dig eftersom jag inte fattar något av dina poster just nu...

 

Varför skriver du det här till mig? eller...vad har min post med torsk och kvoteringar att göra?

Och varför tycker du att några "pölar" är viktigare än västkusten? 

Och vad menas med pölar?

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Varför skriver du det här till mig? eller...vad har min post med torsk och kvoteringar att göra?

Staffan - kustbefolkningen svälter, visa lite empati.

Meritaimen - Vi diskuterar c/r kontra bonka (senast definierat som måttfullt uttag och att avstå mer fiske när man fått sin fångst) ur ett generellt perspektiv. Ingen i tråden förespråkar att västkusten måste bottentrålas för att vatten i inlandet är viktigare.

Jag är för övrigt också från västkusten och minns när det fanns torsk. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...