Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

G Loomis Asquith

Featured Replies

Tyckte att det varit rätt tyst om Loomis ett tag, det var ju ett tag sedan NRX kom. Såg dock på deras hemsida att de har en ny spöserie: "Loomis Asquith", designed av Steve Rajeff. På deras hemsida finns det bara enhandsspön, men på eBay finns det även tvåhandsspön, upp till 15 fot, listade. 

Mycket intressant...

Är det nån som har mer input, eller mot förmodan provat. 

Tyvärr ligger dollarn inte på strax över 6 SEK längre......

Steve Rajeff förklarar Asquith

Edited by Chrglx

Finns 2-hands på deras hemsida

Jädrigt nyfiken på detta spö. Dock klass 954. Någon som äger ett och kan uttala sig. 1000$ på ett spö man inte kan provkasta innan är lite svettigt

• Author

Kollade länken till finska edge, körde en google translate. Om jag inte gissade helt fel så var en av nackdelarna (förutom priset) att spöet var så lätt att det blev en utmaning att hitta (lätt) rulle för att balansera spöet. Intressant nackdel.....

På 2017-02-12 at 20:39 Chrglx sa:

Kollade länken till finska edge, körde en google translate. Om jag inte gissade helt fel så var en av nackdelarna (förutom priset) att spöet var så lätt att det blev en utmaning att hitta (lätt) rulle för att balansera spöet. Intressant nackdel.....

Låter inte så tilltalande för någon som vill ha en redig doning i rullfästet..

• Author

Mkt intressant

nu är det bara att vänta på trout&salmons årliga test av 14- eller 15-fotare....

6 hours ago Ixoye sa:

Intressant när de diskuterade att vissa spön gärna böjer sig på ett visst ställe och istället för att ha en mer jämn böjningskurva. Har oxå märkt detta på tex GLX max, när jag testade denna, och till viss del Radian, båda 9' #5, utan att kunna sätta ord på det...

Spännande spö. Extra intressant när man säger att man egentligen bara jobbat vidare på IMX, GLX och NRX och gjort spöt lättare och bättre... blev just extremt sugen på att testa ett 9' #5.

19 minutes ago Jonas sa:

Spännande spö. Extra intressant när man säger att man egentligen bara jobbat vidare på IMX, GLX och NRX och gjort spöt lättare och bättre... blev just extremt sugen på att testa ett 9' #5.

Det är du inte ensam om... :)

Mer åsikter om 2hand:

http://flyfishusa.com/blog/Asquith-vs-X

Ni som kastar med två händer...killen i länken menar att Sage One "böjer" sig mer än NRX (gör en jämförelse mellan One/X/NRX/Asquith. Har bara kastat 1handsversionerna men jag tycker att NRX är mer soft än One men det kanske inte är samma för 2hand? Någon som "vet"? (funderar på en 14/15 fotare)

Finns det ingen som säljer dessa spön i Sverige?

Det är Normark som har agenturen.

Jag skulle vilja testa nya NRX 9' #5 så jag ska ta ett snack med dem i veckan och kan kolla vilka som är aktiva återförsäljare numera?

Spontant skulle jag kontakta All Fly i Mörrum om jag var du. Den butiken har varit ledande på Loomis i Sverige sen långt tillbaka. Tippar att det löser det här åt dig.

10 hours ago Jonas sa:

Det är Normark som har agenturen.

Jag skulle vilja testa nya NRX 9' #5 så jag ska ta ett snack med dem i veckan och kan kolla vilka som är aktiva återförsäljare numera?

Spontant skulle jag kontakta All Fly i Mörrum om jag var du. Den butiken har varit ledande på Loomis i Sverige sen långt tillbaka. Tippar att det löser det här åt dig.

Spöt är helt klart intressant, men priset avskräcker mig för mycket så jag kommer troligtvis köpa det spö som ligger mig närmast hjärtat för tillfället, nämligen Hardy Zephrus 486-4, jag läste ditt test av det spöt, du har möjligtvis inte testat det med min favoritlina Rio Trout LT #4 ? 

@Ixoye tyvärr inte men jag har svårt att tro annat än att det skulle bli en bra kombo. Zephrus 8'6'' #4 är ett mycket bra spö. Tycker det är ett av de bästa spöna i sin klass just nu.

• Author

Har nu provat Asquith #8. Första som slår mig att det känns MYCKET lättare i handen än mitt NRX #8 (i och för sig 1 fot längre). 

Aktionen kändes "softare" (har inget bättre ord) än NRX, exakt timing kändes inte lika viktig.

På 2017-07-12 at 18:39 Chrglx sa:

Har nu provat Asquith #8. Första som slår mig att det känns MYCKET lättare i handen än mitt NRX #8 (i och för sig 1 fot längre). 

Aktionen kändes "softare" (har inget bättre ord) än NRX, exakt timing kändes inte lika viktig.

På väg upp till Vindelälven Gargnäs med mitt nya Asquith #9, 14 ft och nya Danilsson 9-13 control. Skall bli sjukt spännande och känna på det hela..

/ Jensa

• Author

Återkommer med 9 #8 kommentarer efter islandstrip om någon vecka

• Author

lyfter denna tråd igen. 

Någon som testat Asquith tvåhands?

Jajamensan.  Har ett 14 ft #9. Underbart spö med en aktion som är helt outstanding. Har bland annat landat en mal på 138 cm i Em förra året utan några som helst problem. Blir förvånad varje gång i början på fisken, hur lätt det är att få ut linan.

I luv it!

Respekt/ Jensa