Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Små Våtflugenackar

Recommended Posts

Var/vart hittar en sådana numer?...nästan övergett tubfluge pesarerna till nackar. Vill tebaks till krok strl. nackar...fina mjuka saddel liknande sådana..

Måste en besöka en väl sorterad butik för att hitta?

Vet inte exakt vad du är ute efter men jag köpte lite olika från Lakeland i höstas, det kanske kan hjälpa lite:

http://www.lakelandflytying.com/1518/products/whiting-herbert-miner-hen-cape.aspx
Har ganska smala fjädrar som är mjuka, tydligen mjukare än vanliga Whiting. Fibrerna separerar sig ganska lätt vilket jag gillar.
P2110104.thumb.JPG.c28275569f3b484d7712d3a8d447882e.JPG

http://www.lakelandflytying.com/3084/products/lakeland-grizzly-hen-capes.aspx
Generellt större fjädrar med mjuka fibrer, separerar sig ganska lätt men inte lika lätt som den ovan.
P2110103.thumb.JPG.2d895e5ab3fddf3518a0c73e8f2f3b04.JPG

http://www.lakelandflytying.com/1522/products/whiting-brahma-hen-cape.aspx
Snygga mönster och jag använder den ganska ofta istället för rapphöna eftersom fjädrarna håller bättre.
P2110102.thumb.JPG.acc1760de066cf16e5967d6061cd5ac7.JPG

Jämförelse av fjädrarna på nackarna, alla tagna mitt på nacken.
P2110105.thumb.JPG.93a96f419c719bd0ad73c04fd2ac4177.JPG

Edited by Sahlberg
  • Like 1

Helt rätt ute!:) ..dock vill jag ha både naturliga & färgade sådana..ge mig mera. Skall funka att binda till strl. 12 till strl. 6

Just now meek sa:

jag har Ismo!

jag har en vårflugenacke som har stooora fjädrar.
om jag klipper till den så det blir flera smånackar kan du få köpa dom billigt :)

kompispris ;)

Du har mig? + en vårfluge nacke?..vad dricker du? Att ingen redan skjutit dig är en gåta..:(

Just now meek sa:

jag har Ismo!

jag har en vårflugenacke som har stooora fjädrar.
om jag klipper till den så det blir flera smånackar kan du få köpa dom billigt :)

kompispris ;)

Du har mig? + en vårfluge nacke?..vad dricker du? Att ingen redan skjutit dig är en gåta..:(

Det där är egentligen de enda hönsnackarna jag har så jag har dålig koll på andra sorter.

Av de som jag fotade tycker jag att nog att den första funkar bäst för storlekarna 8 och mindre.
Grizzlynacken har som du ser mer större fjädrar.

Edited by Sahlberg

Söker speciellt Tupp.saddel..! ..Höns-nackar har oftast ingen avsmalande spetsar i stråna. Det blir som att måla med en spackel-spade.

Whiting har ju sina Bugger packs, då får man två nackbitar (inte sadel tyvärr, en bit med små och en bit med lite större fjädrar) som passar för t.ex. Wolly buggers. Jag köpte ett par men tycker att de är lite väl stela i fibrerna för att funka som bra våtflugefjädrar, iaf för stilla vatten. För strömmande vatten funkar de de nog rätt bra.

Bugger packs är svindyra i Sverige men i England är det ungefär halva priset.

• Like 1

När jag började min flugbindnings era..så var nackarna oftast små..Kinesiska oftast..stora flugor den tiden existerade ej! Dock var inte dessa nackar optimala( I efterhand)...stammen på hacklena var hårda som krupp-stål..svårt att få det snyggt.

Kan en inte svara här!...så kan en låta bli.:blink:

2 minutes ago meek sa:

funderade en liten stund men kom fram till att det där kan jag inte svara på :) 

en förtyngd ismopuppa med liesenring lift då?

Du stavade fel!:P

https://www.google.se/search?q=leisenring+lift&sa=X&biw=1422&bih=713&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiKvZDfiYjSAhVHBSwKHWs4C4UQsAQIKg

Nämen...detta är ett Flugfiske forum! ..är jag en sån relik att ingen annan kan detta?

27 minutes ago Ismo sa:

Nämen...detta är ett Flugfiske forum! ..är jag en sån relik att ingen annan kan detta?

:D Om du kan varför frågar du ?:rolleyes:

14 minutes ago Foam sa:

:D Om du kan varför frågar du ?:rolleyes:

Trodde att flugbindningen gick FRAMÅÅÅT!! ..så efterkommande kunde allt.:rolleyes:

• Like 1

50 minutes ago meek sa:

hur många fruntimmer idag kan sy i en knapp, virka, sticka, brodera m.m?
och mannen lagar maten nu! :o

vart är världen på väg??

Min fixar det mesta, hon skruvar gipsskivor i taket på övervåningen nu å jag ska fixa maten. Det gäller att forma dom:P

Är det ingen som binder "krokflugor" längre?:blink: ..lr. har ni runkat in er på Tuber?

Whiting 4b är fina! Annars borde det ju gå att använda nån halvratig tupp från annat land än USA... 

Vart du ska hitta dom vete tusan däremot. Kanske typ Taimen, Bogdangawlik.pl 

På ‎2017‎-‎02‎-‎16 at 15:50 meek sa:

rapphöna då? ;)

Rapphöna är bra! funkar bra till silver grey flugor å liknande ..men det måste väl finnas liknande i flera färger?:)

Finns det verkligen inte andra flugbindare som fixar små krok flugor i detta land.

Flyhookfiller har Margrete Thomsens hela lager av indiska tupp- och hönsnackar. EmTe i Vessigebro var det ställe en tidigare generation handlade ifrån. Vad EmTe står för kan du säkert gissa. Där finns hinkvis med nackar och saddle i färger Tom Whiting bara sett på vykort...

(Det är snart februari igen...).