Hoppa till innehåll

Kasta Scandi med Skagitlina


Chrglx

Recommended Posts

provade Skagit efter Chinook 2014. Till skillnad mot mina fiskekompisar fick jag aldrig till Skagit-kasten, blev nån form av Scandit (Scandiswing med Skagitlina). Kommer ev få ny chans nästa år, men kommer nog inte att försöka lära mig Skagit. 

Om jag nu skall fortsätta fuska med Scandiswing med Skagitlina, finns det nån vits med att gå ned något i linvikt?

Körde 720 grains Rio Skagit på mitt NRX 15 fot. Spöet är klassat som 700grains för Skagit och 650 grains Scandi. 

Alla tips (utom "Skagit är jätteenkelt du borde försöka lära dig") är välkomna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Chrglx sa:

provade Skagit efter Chinook 2014. Till skillnad mot mina fiskekompisar fick jag aldrig till Skagit-kasten, blev nån form av Scandit (Scandiswing med Skagitlina). Kommer ev få ny chans nästa år, men kommer nog inte att försöka lära mig Skagit. 

Om jag nu skall fortsätta fuska med Scandiswing med Skagitlina, finns det nån vits med att gå ned något i linvikt?

Körde 720 grains Rio Skagit på mitt NRX 15 fot. Spöet är klassat som 700grains för Skagit och 650 grains Scandi. 

Alla tips (utom "Skagit är jätteenkelt du borde försöka lära dig") är välkomna

Du kan gå ner i linvikt så att skagitklump + spets väger som lämplig scandiklump. Jag fiskar skagitklump, scandistyle, med runt 500gr på ett Cross S1 15'. Det bär ut allt i spetsväg upp till 15' i a f. Fungerar perfekt som scandi multitiplina i stil med t ex Rio Scandi vt.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör 560 på 16 fotarn. 520 på 14'6an och 400 på 14 fotarn.

har för mig det är 270 eller nåt sånt till de lättare spöna.

spetsarna är långa, 5-7 meter och antingen från speylinor med utbytbara spetsar eller avklippta lätta gamla skandiklumpar.

Det kastar mjukt, fint och långt och täcker det mesta fisket ner till motsvarande GL sjunk 4-5 ungefär. Behövs djupare blir det grainlina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago jakobj sa:

Jag kör 560 på 16 fotarn. 520 på 14'6an och 400 på 14 fotarn.

har för mig det är 270 eller nåt sånt till de lättare spöna.

spetsarna är långa, 5-7 meter och antingen från speylinor med utbytbara spetsar eller avklippta lätta gamla skandiklumpar.

Det kastar mjukt, fint och långt och täcker det mesta fisket ner till motsvarande GL sjunk 4-5 ungefär. Behövs djupare blir det grainlina.

Spot on vad gäller vikterna men fiskar hellre GL 3D för det lite djupare fisket (innan jag går på grainlinorna).

Har kört SA 280gr till 12'6" 7/8 men där kör jag nu Rio ssvt #7.

Redigerad med Tuben
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...