Jump to content
Sign in to follow this  
hector

Limma knutar eller inte?

Recommended Posts

Jag har kört både superlim och UV lim på knutar, men jag kör också utan lim och brukar lämna en eller två millimeter glidmån på stumpen, helit ärligt märker jag ingen praktisk skillnad. Skillnaden ligger i psykologin. Vad tycker ni, limma eller inte?

Limmar endast knutar Fluglina-backing. Skjutlina-backing..då oftast med Liquisoul lr. liknande.

Jag kör med flätlinebacking, och då brukar jag skarva med dubbel UNI några meter Dacron, för jag har inbillat mig att den är bättre mot fluglinan och inte skär igenom coatingen. Jag kör alltid Albright till fluglinan eller till skjutlinan och lägger alltid en droppe superlim på varven på albrighten och är noga med att det bara hamnar på dacronen och ingen annan stans, mer för att jag tänker att det ska hålla ihop varven mer, men det är nog bara jag som är nojig, för när jag har provdragit har ingen gått upp utan backingen alltid gått av/eller linan går av innan knuten går av oavsett lim eller inte. 

Jag har slutat limma... Provdrar man drar man ju av backingen innan knuten släpper ändå.

Minns i Jockfall engång när en visade en enkel ögle-knut(linor mot varandra, tafs material)) ..ögla-2 varv igenom...om en gav fan i att dra i stumparna som skall klippas bort...så höll knuten mycket!! mycket!!bättre..den gav tror jag..bättre glidmån.å därefter bättre.

Har kört efter det konceptet efter det.

37 minutes ago hector sa:

Jag kör med flätlinebacking, och då brukar jag skarva med dubbel UNI några meter Dacron, för jag har inbillat mig att den är bättre mot fluglinan och inte skär igenom coatingen. 

Kör samma. Ingen inbillning enligt mig, det behövs inte mycket för att dra sönder fluglinan annars :) 

Varför jag limmat fluglina-backing-skjutlina-backing....är bara för att det skall bli en smidig övergång genom spöringarna..ifall att det skulle hända att nån fisk rusar mer än nödvändigt!.. & bara för smidigheten mellan fluglina-skjutlina.