Jump to content

Mycket skräp

Recommended Posts

Likt varje år när det stormat och haft sig, blåser det upp mycket skit på land, från havet. Var nere idag på en sträcka(varberg) som jag brukar fiska på ett par gånger per år och samlade ihop två säckar med enbart plast. Sträckan är runt 1 kilometer och anses väl av gemene man vara för strävig att promenera på så det är ofta skiten blir liggandes. Antagligen hade jag kunnat få med typ 4-5 säckar till, en 20 tums tjock-tv, ett 220 liters plastfat och säkert 50 kilo i gamla spritflaskor.

Det värsta är att går jag direkt norr om den här sträckan så är det precis lika mycket att plocka och så fortsätter det, å det är likadant varje år. 

Vet att det är många andra fiskare som plockar mycket skit runt om i landet, på de ställena de använder sig av, men vill väl komma med en uppmaning till de som inte gör det. Speciellt nu när det till och med är på nyheterna, att det år 2050 är mer plast än fisk i havet. För jag anser att plocka skräp längst kusten borde ses som lika bra som vilken fiskevårdsåtgärd som helst. Så kör hårt å tillsammans gör vi skillnad, eller i alla fall försöker. 

Å kudos till er som håller igång forumet istället för i diverse grupper på facebook. Jag är glad för det arkiv av trådar som finns samlade här på edge, speciellt nu vintertid. Tänk på dom som ska försöka leta efter information på facebook, jo tack tjeena.

Fridens 

• Like 21
9 minutes ago perholla sa:

Vem ska tömma?

Kommunerna också såklart, som med alla andra kommunala soptunnor, lägg lite mer budget på renhållningen. Och/eller vid de soptunnor som finns kanske tillhandahålla plastpåsar som folk kan ta för att samla lite skräp och skit i. Vad vet jag, men lite incitament för lata idioter att faktiskt hålla rent efter sig kanske funkar?

Edited by Einarsson
  • Like 2
27 minutes ago Henko sa:

Bra jobbat Manatee . Det är så man blir tårögd.

Förstår det, låt det komma bara det går över snart. 

15 hours ago meek sa:

vad står det på flasketiketterna då?
är det svenskar, danskar polacker... ?

i vart fall jävligt svagt av folk :(

Vetefan tror inte det är härifrån iaf. Dom flesta är ju bra på å ta med sig sin skit hem nu för tiden. 

14 hours ago Einarsson sa:

Kommunerna också såklart, som med alla andra kommunala soptunnor, lägg lite mer budget på renhållningen. Och/eller vid de soptunnor som finns kanske tillhandahålla plastpåsar som folk kan ta för att samla lite skräp och skit i. Vad vet jag, men lite incitament för lata idioter att faktiskt hålla rent efter sig kanske funkar?

Ja kommunen borde stå för det. En skulle haft lite mer organisationsförmåga å styrt upp det på något sätt. Där det rör sig människor här nere funkar det bra redan tycker jag, det är de här mer otillgängliga platserna och ute på öarna det är som mest. 

Heder åt dig manatee som gör detta. Jag har länge tänkt föreslå min förening att vi just ska ägna oss åt detta ibland. Nästa möte är på tisdag, håll tummarna! ;)

Edited by hö&gös
11 minutes ago hö&gös sa:

Heder åt dig manatee som gör detta. Jag har länge tänkt föreslå min förening att vi just ska ägna oss åt detta ibland. Nästa möte är på tisdag, håll tummarna! ;)

Nice! Skriv här då så kanske fler hakar på! :) 

• Like 2

Kommer ni ihåg skräpsamlartävlingen vi körde för massa år sen? Tror Sasse vann?

oavsett skulle vi kunna köra en vända till.

låt säga att vi samlar så mycket skräp vi kan från idag till nästa söndag och så fotar vi grejerna vi slänger och lägger ut i en tråd.

sen lottar vi ut lite priser till alla som deltagit + enhederstitel till den vi ansåg samlade bäst (åretsskräpsamlare 2017)

har en ny highwater WF5F och en ny opti flow WF5F till prisbordet.

Låter det som en bra idé eller? Idag är det underbart väder för en strandpromenad med en plastsäck här på västkusten :)

12 minutes ago Jonas sa:

Kommer ni ihåg skräpsamlartävlingen vi körde för massa år sen? Tror Sasse vann?

oavsett skulle vi kunna köra en vända till.

låt säga att vi samlar så mycket skräp vi kan från idag till nästa söndag och så fotar vi grejerna vi slänger och lägger ut i en tråd.

sen lottar vi ut lite priser till alla som deltagit + enhederstitel till den vi ansåg samlade bäst (åretsskräpsamlare 2017)

har en ny highwater WF5F och en ny opti flow WF5F till prisbordet.

Låter det som en bra idé eller? Idag är det underbart väder för en strandpromenad med en plastsäck här på västkusten :)

fixat