Hoppa till innehåll

Loop Q Serien eller Guideline Elevate (klass 5)


Berglund90

Recommended Posts

3 hours ago maxons sa:

Mitt #7 väger 116 gram, samma som #5 skall väga enligt Fishline och Loop själva. Vägt på brevvåg

Enligt Loop och Fishline skall #7 väga 160 gram :o

Jag är lite intresserad av 7'an, hur upplever du aktionen och klassningen på spöt, jag har tänkt att använda det i mitt P&T vatten med sjunklina, streamers och boobies efter Regnbåge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Ixoye sa:

Jag är lite intresserad av 7'an, hur upplever du aktionen och klassningen på spöt, jag har tänkt att använda det i mitt P&T vatten med sjunklina, streamers och boobies efter Regnbåge.

Tror nog klassningen stämmer rätt bra. Med min #7 lina på så kommer nog spöt i sitt rätta element just för den klassen.

Känns som det har mycket kraft i klingan så klass 7 tror jag blir en bra klass för dit P&T fiske.

Kolla vad jag skrev i mitt tidigare inlägg i denna tråd.

Och detta med vikten som Loop går ut med när det gäller vikten på spöt så stämmer inte det. Tycker spöt känns lätt och välbalanserat utan att ha jämfört vikten  med andra märken i samma klass. 

Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har lite funderingar kring lin val  på q serien. Många skriver att loop spön är underklassade och att man kan gå upp en linklass. Stämmer det på alla loop spön? Har ett loop q  4wt. Men en rio gold lina 4wt.  vet inte riktigt var jag ska känna efter för att känna om linan är för lätt elr optimal. 

Jag vill säga att när jag kastar känner jag inte riktig att spöt laddas. Och har lite svårt att få linan att rulla ut ordentligt. 

Är problemet min kast stil/teknik gemtemot linan?(altså skulle jag haft en annan lina). ellr för lätt lina? Eller eller bara jag som inte kan kasta?

 

Hur skulle en för tung lina bete sig?

Har kastar klass 6 innan. Är mitt första klass4 spö. 

Redigerad med Messia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova, - om möjligt,  en WF #6 lina på ditt # 4 så får du nog en uppfattning om hur en troligen för tung lina känns att kasta med. Spöt blir troligen "slöare" (i brist på bättre uttryck). Men...jag har inga problem att kasta en # 6 med mitt CTS Affinity X# 4 men föredrar en GL Highwater evolve # 4.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt Q 490 väger 95 gram. 

 

Q-spöna är ganska potenta, inte mjuka och långsamma. Man klassar ju inte spön utan de tillverkas med rekommenderad lina i åtanke. I detta fall en kortklumpad Looplina skulle jag tro (Stream eller Stillwater alt. Evotec). De väger ju 12 g och bör funka kanon.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Messia sa:

Jag har lite funderingar kring lin val  på q serien. Många skriver att loop spön är underklassade och att man kan gå upp en linklass. Stämmer det på alla loop spön? Har ett loop q  4wt. Men en rio gold lina 4wt.  vet inte riktigt var jag ska känna efter för att känna om linan är för lätt elr optimal. 

Jag vill säga att när jag kastar känner jag inte riktig att spöt laddas. Och har lite svårt att få linan att rulla ut ordentligt. 

Är problemet min kast stil/teknik gemtemot linan?(altså skulle jag haft en annan lina). ellr för lätt lina? Eller eller bara jag som inte kan kasta?

 

Hur skulle en för tung lina bete sig?

Har kastar klass 6 innan. Är mitt första klass4 spö. 

Det är alltid lättare att kasta med tung lina på kortare avstånd; 10 m #7 väger forfarande mindre än 20 m #4. Om man inte kan kasta så långt (bra) ännu är det ofta lättare att börja med tyngre lina (eller om man vet att man kastar mkt korta kast med stora flugor). Det finns inga strikta regler, och man får ha vilke lina som helst, som man själv gillar mest att kasta/fiska med. Testa med ett av dina #6 spön så får du se...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Ixoye sa:

Matar du ut hela klumpen på Gold linan så bör du känna att spöt jobbar, klumpen på en #4 Gold ligger väl på drygt 11gram.

Du verkar ha koll på gold linan. Den färgade delen på linan (klumpen) är mycket kortare än 10 meter har jag för mig. betyder det att jag ska jobba med typ 3 meter  mer lina ute än färg skiftningen indikerar?

Låter ganska dum nu. Men söker väl lite "du tänker rätt" svar. Hehe. Eller fel. 

Själklart känns det mer i spöt ju mer lina jag har ute. Men svårt att hitta sweet spot så att säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken med en lina är i första hand att du ska använda klumpen. Sedan klarar vissa linor bättre eller sämre så kallat överhäng, dvs det utöver klumpen som du har utanför spötoppen. Alla linor klarar att användas med mindre än hela klumpen utanför toppen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klumplängden på en #4 Gold är 14 meter och väger drygt 11 gram och moderna spön brukar inte ha några problem med att hantera hela klumplängden på Goldlinan i samma klass som spöt.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 7 months later...
2 hours ago Messia sa:

Jag skulle alla dagar i veckan säga loop framför guideline.

När ni hittat till loop kommer ni aldrig gå ifrån loop. ? 

Stay in the Loop!??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/18/2017 at 7:41 AM, maxons said:

Mitt #7 väger 116 gram, samma som #5 skall väga enligt Fishline och Loop själva. Vägt på brevvåg

Enligt Loop och Fishline skall #7 väga 160 gram :o

Märkligt att Loop har fel info påmsin sida?

Jag gick på Elevate pga vikten men även reapriset. Jag har ett 9,6' #7 som på vågen väger 113,3g. Spöt är välbyggt och jag har trivts med det de 2-3 ggr jag hittills nyttjat det. Känns som ett mycket prisvärt spö. Jag gav 1500kr.

Som någon nämnt så finns det väl knappt något dåligt spö idag på marknaden men många olika "smaker".

Hade gärna köpt Loop men när jag kikade var det 1000-1100 kr dyrare och jag fick budget över till en Danielsson?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...