Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

God afton! 

Finns det någon som försökt färga material, då främst hår, med sådan kallvattensfärg man använder vid färgning av ull? Biter det öht på annat material och om så är fallet, kan man få klara och fina färger?

Edit: En viktig faktor för att detta ska vara intressant är givetvis också hur färgningen påverkar skinnet! Då min förhoppning är att kunna färga skinn till zonkers!

Edited by moredots
Posted

Ifall någon mer råkar vara intresserad av detta så beställde jag hem en flaska med färg igår. Gör ett försök under kommande vecka, fortsättning följer! 

• Like 3
Posted

Nu har den rosa färgen anlänt. Beskrivningen säger att låta materialet ligga i en lufttät påse i rumstemperatur under 24-48h. Har gjort i ordning två identiska påsar med en bit kritvit kanin och en lika vit oidentifierad fjäder i vardera. Har först tvättat ur bitarna med vanligt diskmedel för att få bort fetterna. Men skulle man fortsätta färga på detta vis så finns en fixeringsvätska som eliminerar behov av förtvätt.

Första påsen vittjar jag imorgon och den andra på lördag. Nu håller vi tummarna :ph34r:

IMG_2965.JPG

IMG_2966.JPG

Posted (edited)

Tror att vi är en succé på spåren! Tagit ur första styckena för någon timme sedan, balsamerat och hårfönat. Färgerna har bitit kanonbra, skinnet på kaninbiten har inte torkat helt så än ska vi nog inte ropa hej! Men på kanterna som börjat torka litegrann känns det som att kvalitén är oförändrad. Kunde varit lite mer frikostig med färg då enda felet jag kan se skulle vara att färgen blivit aningen ojämn på kaninen.  

Nu återstår att se om något ser annorlunda ut imorgon kväll! 

Edit: Imorse hade skinnbiten torkat,och den är inte försämrad på något vis. Har ungefär fått samma kvalite som zonkerskinn jag köpt.

IMG_2989.JPG

Edited by moredots
  • Like 3
Posted

Fortsätter min monolog med nästa påses innehåll.

Förmodligen därför färgmängden var ungefär densamma i båda påsarna har inte tiden gjort någon synlig skillnad! Åker till fjällen en vecka så nu färgas ingenting mer på ett tag.

Men finns intresse att se när jag provar andra material och färger framöver så säg gärna till, så jag inte sitter här och skriver i fortsättningen utan att någon vill ta det till sig! :rolleyes: 

IMG_3005.JPG

• Like 1
Posted
26 minutes ago Ismo sa:

Vart har du köpt färgen? ..kan du pröva färga endast håret på/med en vit zonkers bit?..i alla fall 50% av håret..så spetsarna blir svarta t ex. Om du har svart så att säga.

Färgen heter Earth palette och säljs normalt i kristallform som man själv får lösa i vatten och eventuell fixeringsvätska.  Jag hittade dock färdigblandad hos en gårdsbutik som heter Hallagården. Saken är att earth palette inte har oändligt antal färger på samma sätt som de varmfärgerna vi normalt använder(men finns många fler än de som säljs på hallagården). Fördelen med dessa är istället att dessa ska vara lätta att blanda med varandra och man kan egentligen på en gång se exakt vilken färg man kommer få. Köpte bara rosa denna gång som ett första pilottest, men tanken är nu att köpa fler färger och testa mer.

Har funderat själv kring att göra någon typ tip-dye bara i spetsarna... tycker inte det ska vara omöjligt om än kanske lite krångligt att förvara skinnet på ett sätt som håller tätt och inte tillåter pigmentet att dras in i övriga håret. Men gissar att nyckeln till det kan ligga i att använda sparsamt med pigment! Men jag lovar att nästa test kommer innefatta en tip-dye ;)

• Like 1
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Slänger in en ursäkt, mycket annat som har krävt min uppmärksamhet sista tiden! Detta tillsammans med att sista leveransen kom i pulverform har gjort att jag inte hunnit få till något nytt test! Jobbar till imorgon sen följer en ledigvecka där jag ska göra allt för att färga vidare! 

• Like 1
Posted (edited)
På 2017-04-22 at 12:39 Ismo sa:

Jobba på du! ..hoppas jag inte hinner dö innan du lyckats till 100%..:)

Hoppas du lever Ismo! Har blandat ihop färgerna idag, och till min förvåning blev mina inte alls lika trögflytande som de jag köpt färdiga. Ska ringa och höra mig för vad som kan ha orsakat detta! Har också försökt att gör någon variant på en tip-dye genom att hänga spetsarna på biten över kanten på en behållare med färg. men både pga färgens "konsistens" och hårets förmåga att suga åt sig så blev istället hela biten svart.:mellow: Men vi får istället se det som ett test av hur svart denna färg blir! 

Jag tar tacksamt emot idéer på hur jag ska lyckas med tip-dyeing rent praktiskt. På något vis måste jag få den nedre halvan av biten att inte komma i kontakt med färgen, kanske någon form av upphängning där spetsarna hänger neråt i ett färgbad? Kanske montera någon typ av klämmor som håller skinnremsan horisontell?

Återigen, fortsättning följer!

Edited by moredots