Hoppa till innehåll

Er favorit allroundlina?


hector

Recommended Posts

7 minutes ago hector sa:

Jo men de har ett mediokert utbud. Den enda linan jag vet som har tunnare skjutlina än vibe 85 är 4cast då jag har testat en sådan. Men å andra sidan är det förmodligen inte så svårt att ha tunnare skjutlina än vibe 85 hehe

http://www.fishline.se/rio-intouch-outbound-short-flyt-fluglina/product_details.php/products_id/2857

Har den tunnaste skjutlina jag träffat på men är inget för finlir med torrisar.

Sen är det en nackdel med tunna skjutlinor, de håller inte lika länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Gillholm sa:

http://www.fishline.se/rio-intouch-outbound-short-flyt-fluglina/product_details.php/products_id/2857

Har den tunnaste skjutlina jag träffat på men är inget för finlir med torrisar.

Sen är det en nackdel med tunna skjutlinor, de håller inte lika länge.

Jag känner att det jag kanske egentligen borde göra är att köra en större rulle istället.  Har ju inget emot vibe 85 förutom att den är så tjock. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now hector sa:

Jag känner att det jag kanske egentligen borde göra är att köra en större rulle istället.  Har ju inget emot vibe 85 förutom att den är så tjock. 

Å vad är det som stör med det, att den platsar dåligt på rullen?

Isf är nog ett rullbyte det bästa.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Gillholm sa:

Å vad är det som stör med det, att den platsar dåligt på rullen?

Isf är nog ett rullbyte det bästa.  :)

Det som stör är att jag får på så lite backing. 50 meter 0.18 flätlinebacking och vibe 85an så är rullen i princip full. Jag gillar att ha lite marginal för en slarvigt invevad lina under drill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now hector sa:

Det som stör är att jag får på så lite backing. 50 meter 0.18 flätlinebacking och vibe 85an så är rullen i princip full. Jag gillar att ha lite marginal för en slarvigt invevad lina under drill.

Får du ut alla 27 meter när du kastar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Gillholm sa:

Får du ut alla 27 meter när du kastar?

Japp. Inte alltid men oftast när det är sjöfiske i alla fall. 

JagsJagskulle nog behöva gå upp till typ 6/7 eller till och med 7/8 rulle för att få plats med 100m 0.18 flätlinebacking och linan med marginaler för slarvig invevning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas_P sa:

Vad har du för rulle hector? 

En liquid 2. Men eftersom jag får hem min nya l5w 6nine i veckan så gjorde jag en rokad, körde vibe 85 wf5an på min guru 3a, gott om plats kan jag säga. Får köra min sjunk 3 klass 8 på 6nine :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många fina linalternativ i den här tråden. Blir tyvärr många bra allroundlinor som faller bort om klumpen ska vara 10m. 

Enda linan jag kommer på som jag tycker känns någorlunda allround med de specarna är Arctic silver WF5F. Det är å andra sidan en ruggigt bra lina jag gärna rekommenderar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Säljer ett ovanligt, mycket eftertraktat flugbindningsstäd designat av den legendariska Lawrence Waldron som främst gjort sig känd för sitt LAW-vise. Det här städet designade han åt Snowbee och resultatet är mycket lyckat! Städet är i gott använt skick (se bilder), förvaringsväska och papper medföljer.  Se länk för en review av städet: https://discover.hubpages.com/sports/Product-Review-Snowbee-Waldron-Fly-Tying-Vise Kan tänka mig byte mot ett C&F Marco Polo CTF1000.   Pris: 3800:-
    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...