Hoppa till innehåll

Havsöringsfiske och fiskevård på Åland mm.


Ålandsfilip

Recommended Posts

Bra där @Ålandsfilip det finns alltid flera sidor att beakta. Jag och @Norlén ska fiska på Åland tors-fre nästa vecka. Ser fram emot en riktigt trevlig tur och förhoppningsvis får vi riktigt bra gädd och abborrfiske. Här kommer lite läsning från föregående år om ni missat det.

http://www.edgesportfishing.se/sportfiske/reportage/item/59-stora-gaddor

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det drar ihop sig... http://xn--landssilvret-scb.com/2017/october/oringstider-pa-aland.html

Ett inlägg om fiske och en snabb titt på en av våra finaste bäckar. Också ett erbjudande om att få komma hit och fiska med mig eller bara ta del av vad jag lärt mig om fisket här.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nästa gång blir det öringsfiske. Har väntat länge, men nu har det börjat trilla in rapporter om mycket och stora öringar samt att man börjat se dem leka i bäckarna. Det har också kommit upp två stycken riktigt skapliga gäddor här den senaste veckan.

Vill passa på att tacka för att jag har fått respons av bloggen! Flera som har hört av sig från både den finska och den svenska sidan. Vissa vill komma hit, vissa är nyfikna på fisket och vissa vill bara prata fiskevård.

Jag tycker det är roligt! Mitt mål var ju att öppna upp ögonen för det fantastiskt okända öringfisket på Åland, men att folk bara hör av sig ger en också möjligheter att dela kunskap och delad kunskap är den bästa kunskapen. Jag pratar gärna om fiskevården och fisket här på Åland och delar med mig av precis allt jag har lärt mig. Om du så är limnolog eller knappt vet att en öring lägger rom så hör av dig om du vill prata fiske.

Bjuder på en bild från bloggen på en 71cm hona och en liten hane som fått bidra med romkorn till framtida öringsprojekt. 

/Filip

FFC84B67-B7F3-4E3D-BBEA-D0E1564CAADD.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snubblade över en artikel från 2006 där en av grundstenarna i Ålands vilda öringbestånd fastnat på bild. En fin hona från själsöån som har lekt för femte gången i sitt liv.

Passar på att tacka gotlandsborna om någon skulle råka läsa. http://www.fiskelandgotland.se/spalten/061123x.htm

/Filip

0D958496-4593-4767-AA35-C7E5C1D35255.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2 minutes ago Ismo sa:

Nu vet jag att fiskevård bedrivs uppströms Kalixälv med åar/bäckar å dylikt...en har sett att ju naturligare stenbotten dessto bättre lek, m a o. Hur pass naturlig stenbotten anlägger ni? lr. dom

Du råkade nog citera något i misstag :) Vi har väldigt blandat grus med mer grus åt det grövre hållet för att delvis svara på din fråga.

Det jag har läst mig till säger att vi borde göra fler förändringar eftersom vi i flera bäckar har enligt mig för hårt strömmande vatten över bäddarna som nog förstör mer än det gör nytta. En nacke ska vara avsmalnande med stor sten som grund och några större stenar framför för att skapa virvlar. 0,3m/s och uppåt desto större fisk.

Tills vidare får man nöja sig med läget och försöka påvisa mera fakta. Jag har redan reagerat på att trots stora fina lekbäddar på strömnackar väljer öringen att leka där det finns pyttelite naturligt grus i lugnare vatten. Ger indikationer på att vi gjort fel eftersom flera lekbäddar lämnas orörda.

Så det du säger stämmer bra överens med också vår situation :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Blir inget blogginlägg än då jag utlovat fiske där och det har det inte blivit. Fiskevård rakt igenom. Bl a skriver jag på en kartering och en beskrivning av fiskevård jag ska försöka få in till Landskapsregeringen. Så det har blivit mycket springa i skogen och kartknarkande för att ta reda på var vi har passande bäckar på Åland.

Mitt mål är att blanda in kommunerna genom landskapsregeringen så att vi får lov på små åtgärder i alla våra små bäckar så vi kan sprida våra risker och sprida det vilda beståndet runt hela Åland. Ingen lätt uppgift, men vissa kommuner visar redan nu stort intresse.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Flugpass igår och idag. Jag har bommat, men min kompis fick sin första havsöring på fluga följt av två till på en kort stund. Alla runt kilot, men det var roligt att se hur upphetsad han blev och när adrenalinet gått ur fick han inte ut flugan, han var så tagen. Grattis till honom, vi hamrar vidare imorgon.

Skitfiske! /Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drog ihop en lista över klassiska öringslokaler som är väl kända och rekommenderas av alla. http://xn--landssilvret-scb.com/2018/april/oringsplatser-pa-aland.html

Jag hamrar på här på Åland, men det är ovanligt trögt, även för spinnfiskarna. Det kommer upp ströfiskar här och där. Har tagit några korta och några längre pass, blivit 6 st totalt varav jag bommat en fisk och kompisen hamnat på ett stim med småöring och dragit tre.

Blir ett pass idag iallafall. Solen kikar fram för en gångs skull! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bloggläsare på besök och tidig säsongsrapport!

http://xn--landssilvret-scb.com/2018/april/blogglasare-pa-besok.html

Jag kommer även erbjuda stugor och guidning framöver i samarbete med en stugby. Tänker inte annonsera något mer än nödvändigt här, men det dyker upp en liten sidonotis på bloggen så småningom.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi var ett gäng på 5 pers över för två veckor sedan men gick också bom för utom på en liten besa.

Denna gång var våren alltför sen jämfört med tidigare år.  I många vikar låg det fortfarande is o vattentempen låg fortfarande under två grader + att det var lågvatten gjorde det denna gång  för svårt men vi kommer tillbaka ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddflugfiske på bloggen plus att jag gjort om lite. Säg gärna vad ni tycker, om det var bättre tidigare eller så.

Var ut en sväng med båten och provkörde lite nya vatten. En vilding upp, en följare och ett hugg + en monster strömmingsgädda som bara följde efter till båten.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

Jag tyckte inte att havsöringsfisket räckte till att skriva om och gjorde en helt ny blogg med massor av annat istället.

https://fiskealand.com/

Självklart kommer jag ladda upp havsöringsfiske under säsong, men under tiden blir det andra fiskar och annat allmänt. Blir en ny tråd med blogginlägg under lämplig kategori här på forumet.

/Filip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan berätta lite om fisket från i höst och i somras. Havsöringsfisket i höst har varit givande för dem som varit ut. Vissa har fått 40-50 öringar i höst, så det har varit en bra fiskehöst. Fiskevården har det gått bra mycket sämre med, summering på bloggen https://fiskealand.com/2018/11/30/katastrofar-for-alands-oringlek/.

Guidningarna slutade i oktober för min del, men ett lyckat år var det väl. Många gäddor på 100cm+ och en 10kgs fast jag inte kört så många guidningar. Abborrfisket i augusti var helt otroligt bl a.

/Filip

Redigerad med Ålandsfilip
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago spawn sa:

Var på Eckerö i helgen och fick en fet båge på närmare 4 kg, min polare fick en stöpt i samma form. Fick höra av någon förbipasserande att 3,5 ton rymde för ca 4 veckor sedan pga brusten odlingskasse. Någon som har info om detta? 

Fått ett gäng. Några bekanta fick 27st på en dag, var närmare 90 ton som rymde, så han var några ton på fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...