Jump to content

Söker: Statistik/fakta om C&R, särskilt gällande vandrande öring

Recommended Posts

Hej, vill lobba till en FVOF att de bör uppmuntra till C&R. Detta gäller en å där öringen vandrar så information jag kan använda för att övertyga att det inte bara är väldigt bra för återväxten utan även turismen. En del av problemet varför jag misstänker att det kommer bli svårt att sälja in är att antalet öring som migrerar & återväxten på yngel är all time high i princip. Jag menar dock att för turistnäringen och för att det är bättre något medan man kan än att ångra sig senare så bör C&R uppmuntras. Med anledning av detta tar jag gärna del av information och statistik rörande C&R. 

Edited by Mendel

Finns ett avsnitt med Fiske med William (finns nog på TV4 Play) när han är i Norge och fiskar i någon älv (minns ej vilken). Men där hade dom gjort studier på detta som visade på väldigt bra resultat gällande C&R.

• Like 1
  • 1 month later...

Kan tänka mig att Karlstad universitet kan sitta inne på den informationen. De har ett långtgående forskningsprojekt om rinnande vatten. Vet dock inte om de har tittat på C&R men de borde iaf kunde ge dig information om vart du kan hitta det. http://www.nrrv.seLarry Greenberg Professor i biologi, tel 054 700 1543

När dem gpsmarkerat fisken har dem sett att den dör av c&r längs med kusten. Ta med en vågsäck och ha fisken i den i 10-15min så är den död sen, trots att den vilat i stående läge. Dem simmar ner på botten och dör annars även om dem verkar hur pigga som helst. Lax i älv har man också hört historier om när kompisarna fiskat en bit ner i älven och mitt i allt kommer en död lax. Konstigt nog har polarna längre upp just fotat och releasat den.

Nu är det ju inte alltid så, men blank fisk är väldigt känslig. Hur många blankingar har ni fått med sår från skarv eller så? Jag har kanske fått två öringar som klarat något sånt, men säkert hälften av gäddorna har bett eller rivmärken på sig.

Orsaken till det här är för att öringen inte är en trött gädda utan öringen kör tills den dör, och såklart hjälper man dem på vägen när man drillar dem med lätt utrustning, som vi alltid gör. Fjällen lossar lätt och skinnet är inte av läder så dem får lätt infektioner också.

Det enda som är bra med ädelfisk är att dem klarar av att ha en krok i munnen för deras kött trycker ut kroken. Det gör inte en gädda på samma sätt utan den kan bli med kroken en längre tid och om den sitter dåligt är det kört.

Det här är en lite större genomgång. Studien är bakom en betalvägg men du kan ju läsa abstract i alla fall. 

Bartholomew, Aaron, and James A. Bohnsack. "A review of catch-and-release angling mortality with implications for no-take reserves." Reviews in Fish Biology and Fisheries 15.1-2 (2005): 129-154. https://link.springer.com/article/10.1007/s11160-005-2175-1

Hej igen Meritaimen.

Tror att artikeln är för ny för att vara åtkomlig på nätet, sälja nummer du vet...

Här kommer en länk som föregår den artikel jag talar om, denna handlar mer om etik.

https://www.njff.no/tema/jaktogfiske/Sider/Fang-og-slipp--rusa-pa-gode-intensjoner.aspx

Edited by Laxarnas prins
  • Like 1

Hei folkens, det er massevis av viktig forskning på C&R, mye nytt har kommet de siste årene. Ala artikkelen fra Bartholemew & Bonshak nevnt over. Ett nytt nr av Fisheries Research er nettopp ute med kun C&R forskning:

http://www.sciencedirect.com/science/journal/01657836/186/supp/P3

EN god del av disse artiklene er åpne for alle/kan lastes ned. Referanselistene for artiklene viser videre til en rekke andre arbeider. www.scholar.google.com er også et godt tips... Ellers holder jeg med om MArtin Ståhlhammar, gjorde en spennende Phd på C&R på gjedde for noen få år siden! 

Utan att ha läst den fullständiga artikeln så tyckte jag att "The efficacy of assisted ventilation techniques for facilitating the recovery of fish that are exhausted from simulated angling stress" verkade mycket läsvärd.

Även om syftet var att testa återhämtningstekniker så noterar jag föjande:

"Fish were captured by angling with rod and reel, and subsequently air exposed until equilibrium was lost."

-en av få undersökningar som inte simulerar "fiskestress" på ett hitte-på sätt, (som tex att jaga och röra fisken med handen i en hink under 10min som genomfördes i en undersökning som ofta förekommer i c/r debatter). Exponeringstid i luft verkar kanske lite väl tilltagen, men inte rent drakonisk. (tider på minuter i luft har också förekommit i tidigare studier.)

"...trout often spent extended periods resting on the bottom"

-stämmer väl överens med observationer av riktigt trött fisk, eller ofördelaktig vattentemperatur, från eget fiske.

"...all fish survived a 24-h holding period"

-en viss skillnad från "de dör allihop ändå, du märker det bara inte" argumentet som jag hört till leda.

Jag väntar dock fortfarande på undersökningen "Interactive effects of angler behaviour and mortality rates of bonkad seatrout". 

• Like 1
4 hours ago Laxarnas prins sa:

Hej igen Meritaimen.

Tror att artikeln är för ny för att vara åtkomlig på nätet, sälja nummer du vet...

Här kommer en länk som föregår den artikel jag talar om, denna handlar mer om etik.

https://www.njff.no/tema/jaktogfiske/Sider/Fang-og-slipp--rusa-pa-gode-intensjoner.aspx

Är det svenska tidskriften Jakt och Fiske ?,Skall köpa den isåfall