Hoppa till innehåll

Hur kort kan man gå? - WFlina.


Snöhäst

Recommended Posts

Som titlen spoilar, hur kort kan man gå med klumpen på WF-lina? Är inte direkt nybörjare på flugfisket överlag, har fiskat i knappt 2 år i havet efter havsöring med vadare och där är de ju inte direkt problem med utrymmet bakåt... Vilket jag märkte de är vid ån där jag tänkte börja fiska. Min WF-lina med 12.5meter klump å tafs på de hade ingen chans mot träden där jag fiskade elr ja försökte.

Så jag hade tänkt å skaffa en Vision vibe 85 bara för klumpen är kort... Men sen kom jag å tänka på, hur kort kan man göra klumpen innan de blir riktigt ostabilt? Har väl inga direkt 50meter jag vill uppnå då jag inte ens har 15meter bakom mig, oftast bara 5-10meter... Och ån är 50-60meter som bredast på vissa ställen.
Men jag kan nöja mig med runt 20meter ut elr ännu bättre 30meter, just nu kommer jag inte ens 10 meter för jag inte kan få ut hela klumpen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äger redan OPST commandohead, men blir fan inte sams med den linan... Övar å övar... Ändå blir de inget skjut i grejorna, kör med klass 7 och ett commandohead som e en klass högre.

Jo har stått å viftat med vattenkast å snakerolls å allt va de heter, problemet är bara att jag oftast fiskar från flytbryggor. Då kanterna går från gräs till stup i vattnet... Så vada går bara på vissa ställen å där de går kännar du inget på de då du kommer 4-5meter längre ut med flyttbryggan 10meter antingen uppströms elr nerströms.

Att den tar mö plats på rullen gör väl inge? Snurrar oftast på 80meter backing sen fluglinan på de, är inte ens i närheten av å nå toppen på några av mina rullar... Med några av mina linor.

Förstår mig inte på de här med å svara hit å dit, så detta får duga haha

Kanske ska kasta in att jag tänkte köra #5 å de är havsöring jag tänkt köra, har #7 men de känns för klumpigt där... Har man "oturen" kan ju någon lax också hoppa på, men de får man ta då... Då jag fiskat där i snart 15år utan å lyckats få en av dem av misstag när jag fiskar havsöring. (Så man får nog riktigt försöka gå efter lax för å fånga dem med andra ord)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej fattar inte riktigt problemet. Har en rätt nyinköpt vibe 85 som är bra. Vattenkast funkar som en dans och man kastar bra både kort och långt med linan. Nackdelen är att klumpen är plaskig, inget för lätta presentationer mao. Använder den som en "alltiallo" lina när jag inte riktigt vet vad jag ska fiska. Funkar hyfsat med torrt och kanon med tung nymf och streamer. Nu har jag ju andra linor med och känner inte igen dina problem att få ut lina med lite längre klump. Om du tänker att du ska kasta 30m med endast 8,5m klump ute, dvs skjuta 21,5m tror jag att du har något att bita i. Linan är mkt bra i trånga lägen men du kommer inte att uppnå de kastlängder du vill med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-17 at 14:00 Snöhäst sa:

Så jag hade tänkt å skaffa en Vision vibe 85 bara för klumpen är kort...

Jag har provat Vibe85:an och trivs inte med den. Känns som en lågbudget-lina för mig. Högst personlig uppfattning dock!

Varför inte prova Loop Opti Creek om de nu finns till din klass. #2 och #3... Annars Loop Optistream, ganska lik Vibe i designen men en riktig kvalitetslina som presterar mycket bra!

Som sagt - bara min personliga uppfattning:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Snöhästen. Det finns många linor som skulle funka utmärkt. Flera har redan nämnts, och ingen sätter några begränsningar. Det du ska lära dig är att kasta, dels med linorna men framförallt där du ska fiska. Lasses erbjudande var ju lysande.  Det du kan göra nu är att antingen försöka själv (tar oftast tid men är roligt) eller söka upp någon som kan hjälpa dig. Det senare är lika roligt men går oftast mycket snabbare, brukar kosta en slant att gå en kurs eller hyra en instruktör dock. Mitt budskap är att man sällan kan "köpa" sig ur en situation genom att byta grejer.

 

Vh

Staffan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trånga skogssjöar där man inte kan vada och det är träd överallt så måste man ju nästan ha en väldigt kort klump. Blir ju nästan hopplöst annars. Jag kör med 4cast-linan men även den är för lång ofta tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Einarsson sa:

Trånga skogssjöar där man inte kan vada och det är träd överallt så måste man ju nästan ha en väldigt kort klump. Blir ju nästan hopplöst annars. Jag kör med 4cast-linan men även den är för lång ofta tycker jag.

I de lägena väljer jag hellre en lina som lämpar sig bra för kast som startar från vattnet, typ switchkast. Ofta smyger fisken nära stranden och långa kast är inte alldeles nödvändigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Bigsalmon sa:

I de lägena väljer jag hellre en lina som lämpar sig bra för kast som startar från vattnet, typ switchkast. Ofta smyger fisken nära stranden och långa kast är inte alldeles nödvändigt.

Agreed! 4cast tycker jag är ganska bra för underhandskast dock, tycker jag, men som sagt är den ibland lite för lång. Intressant dock med det du säger att fisken ofta är nära kanten och det är så jag försöker jobba i de fallen.

Jag står precis i kanten och kastar längs med kanten, då blir inte träden lika stort problem som när man vill kasta rakt ut i sjön. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det betyder att om det är Vibe 85 eller Loop Evotc 85 spelar ingen roll. Kastar du inte ut till fisken med en lina gör du det inte med den andra heller :D

Ett annat sätt att uttrycka sig är att påstå att tekniken är betydligt viktigare än utrustningen, förutsatt att man väljer en hyggligt adekvat sådan förstås.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig lite frikostigt också. Något jag lärt mig är att det sällan är någon stor skillnad i just avstånd. För mig handlar det nästan uteslutande om hur lätt det går att kasta med en speciell utrustning. Det i sin tur kan ju kopplas till glädjen i att använda en viss utrustning. Men om man kan kasta tar man sig ut.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Staffan Dahlbom sa:

Jag kanske uttryckte mig lite frikostigt också. Något jag lärt mig är att det sällan är någon stor skillnad i just avstånd. För mig handlar det nästan uteslutande om hur lätt det går att kasta med en speciell utrustning. Det i sin tur kan ju kopplas till glädjen i att använda en viss utrustning. Men om man kan kasta tar man sig ut.

Av nyfikenhet, vad hade du valt för lina(och kanske spö?) vid en sjö omringad av tjock skog med klassisk sunkbotten där du i princip inte kan ta mer än 1 eller två kliv ut i vattnet, typ som det brukar vara i stora delar av sydligare sverige?

Dessutom kanske det finns en gräns när man i princip bör köra flytring, men i mina hemmavatten får man inte det.

Redigerad med Einarsson
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Staffan Dahlbom sa:

Hur kag skulle kasta är en bättre fråga. Jag skulle använda rollkastet.

Den bästa (enklaste) lina jag testat för ändamålet är Loop Opti Stream.

Spöt är inte så viktigt, ett inte alltför styvt. 

Tittar på denna; men vill bara veta så jag förstår begreppen. Vad skiljer "rollkast" ifrån vanligt enhands-speykast? Eller är det samma sak?

 

 

Redigerad med Einarsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Einarsson sa:

Tittar på denna; men vill bara veta så jag förstår begreppen. Vad skiljer "rollkast" ifrån vanligt enhands-speykast? Eller är det samma sak?

 

 

Rollkastet är statiskt, dvs det finns ett tydligt stopp mellan BK och FK . Mindre D-loop, mindre utrymme bakåt,  kortare kast.

Switchkastet är dynamiskt, dvs allt görs i en kontinuerlig rörelse. Större D-loop. Längre kast.

Single Spey, samma som switchkastet men med en riktningsförändring.

Glöm dubbeldraget i bakkastet, jag beundrar Carls filmer men håller inte med om att ett dubbeldrag i bakkastet hjälper. Kolla noggrant så ser du att det han dubbeldrar i bakkastet, förlorar han i kaströrelse i framkastet. Varför ;)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...