Hoppa till innehåll

Rio Scandi Body


Nilsson

Recommended Posts

Har ett Loop Cross S1 9140-4 och har idag en Rio Versitip till detta som jag är riktigt nöjd med.

Vill nu komplettera med en sjunklina och funderar då på att köpa till en Rio Scandi Body Int/S3.

Kan ju då använda samma spetsar som idag och köra både S3 & S6 på spetsen.

Vad tror ni - kan detta vara ett bra alternativ eller hade ni hellre gått på någon heldragen sjunklina?

Fiskar i Ljungan för det mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går inte att säga vad som fungerar och inte fungerar utan att man står framför älven och har gått någon repa. Men den här bellyn finns ju i sj2 och sj4 också. Har man dom också så är man mer föreberred för olika förhållanden. Men det finns inte en multitip som täcker alla situationer

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns massor med trådar och massor med åsikter i frågan. Men för att göra det enkelt. Ska du fiska på vårflod och högt vatten så är det tunga sjunklinor som kan behövas. När vattnet sjunker undan så kan en multitip funka bra, där du byter spetsarna. Precis som Peter säger, så finns det ingen lina som funkar till allt. Ska du optimera ditt fiske så behövs förmodligen flera linor för att lyckas. Allt beroende på var du fiskar.

Ta kontakt med lokala fiskare som fiskar i din älv och skapa kontakt. Därifrån får du nog bäst lokala tips på vad som behövs i just din älv. Om det inte känns lockande så testa dig fram med olika linor, det är så man lär sig och då kan man bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar och tror på.

Lycka till! :)

Redigerad med Belting
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kapar tråden lite och hänger en fråga jag med här.

Ska till Ljungan för första gången om en vecka och fiska åker från Norrbotten så är rejält sugen på att fiska! ;)

Jag har ett Scott Radian 14 fot klass 9 som jag inte fiskat med ännu och är en ganska medioker kastare än så länge. Jag har kommit över ett set med tippar i klass 9 till Rios versitip system men ingen body ännu. Tänker köpa mig en eller två bodys som jag kan använda tipparna med.

Jag är inne på en Flyt och en Sjunk 2 body i klass 9, men har börjat överväga om jag bör ta en flyt i klass 10 istället för att få lite mer vikt. Med tip hamnar jag då på 41 gram istället för 38 skulle detta underlätta mitt kastande?

också undrar jag såklart eftersom jag aldrig fiskat i Ljungan, klarar man sig endast på flyt klump med spetsar ner till sjunk 8? Eller ska jag köpa en sjunk body också?

Mvh Daniel

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kmr ju säkerligen vilja ha en flytbody av månganledningar så den är ju given. Tog en 8kilos lax på flytbody och sjunk 8 tip i somras på ganska lågt vatten. Jag skulle valt 9:an i ditt läge helt klart. Samtidigt som man vill få ut grejerna så bör man inte tjuva för mkt på vikten om MAN vill bli bättre på att kasta. Tyngre grejer innebär samtidigt tyngre fiske. (Fiskar man dagar på rad så tar det ut sin rätt, slitsamt). Jag anser att man bör hålla sig inom ramarna som ett generellt tips. Linan i sig(versitipsystemet) är "ganska" lätthanterlig när man fått snurr på grejerna.

vad gäller just Ljungan i ditt läge om du nu inte kastat så mkt eller haft lite svårigheter så hade jag valt int eller sjunk2 klumpen.

ju mer sjunkgrad ju mer lina att "ta upp" och många ggr har man svårigheter med intagning och ankring därav lättare med flytande body. Men som ett kompliment så hade jag tagit int eller sjunk2. Du får ju ner hastigheten och ett djup tack vare en mer sjunkande body, vilket kan vara bra nu när det är kallt i vattnet ;)

sen kan du alltid tänka på att tipparna kmr ju till användning så köper du int eller sjunk2 så tar du och köper den andra ev en annan gång :)

I övrigt så har Ljungan både djupa hålor och mindre djupa hålor :) så vill man vara redo så tipsar jag om att kunna placera flugan överallt beroende på de olika förhållanden..  vilket betyder ett urval av linor.. samtidigt som strandkanten kan vara besvärlig vid intag av sjunkbodys.. nu pratar jag av eget intresse givetvis, inga måsten här inte :) det tar tid att samla på sig 

 

alternativ nr 2

Flyt/int, int, sjunk2, sjunk4,

alla 3 kastar bra, framförallt otroligt praktiska.(versitipsystemet)

Ngt som sticker ut bland de 3 är att de alla kastar/rullar ut väldigt bra i vind kontra hel-flyt.

 

vad gäller vikt på lina så tycker JAG att det är bättre att kämpa med tekniken och försöka få till den så att tekniken laddar spöt istället för att en tyngre lina gör det åt dig... Av många anledningar men framförallt för att ju lättare utrustning ju lättare fiske/plaskar mindre/ lättare att få en högre linhastighet med mindre energi/mer skonsamt för rygg... man får helt enkelt hitta en kombination med tafslängd, tempo på intagning och ankring så kmr det smälla till med kastningen till slut.. många "ljungangubbar" använder skagitlina som skandi.. alltså de köper skagitklumpar i rek scandi vikt och kastar vanligt(skanditeknik), fördelen med just versitipsystemet är att man kan ta det luuuugnt tack vare en mer eller mindre flytande body...hybrid-skagit likaså, att man kan ta det lungt asså... smaksak med linor...

 

ngt som verkar/är oklart så fråga mer än gärna..., :)

 

 

 

 

 

 

Redigerad med Niclax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-04-08 at 22:49 Niclax sa:

Du kmr ju säkerligen vilja ha en flytbody av månganledningar så den är ju given. Tog en 8kilos lax på flytbody och sjunk 8 tip i somras på ganska lågt vatten. Jag skulle valt 9:an i ditt läge helt klart. Samtidigt som man vill få ut grejerna så bör man inte tjuva för mkt på vikten om MAN vill bli bättre på att kasta. Tyngre grejer innebär samtidigt tyngre fiske. (Fiskar man dagar på rad så tar det ut sin rätt, slitsamt). Jag anser att man bör hålla sig inom ramarna som ett generellt tips. Linan i sig(versitipsystemet) är "ganska" lätthanterlig när man fått snurr på grejerna.

vad gäller just Ljungan i ditt läge om du nu inte kastat så mkt eller haft lite svårigheter så hade jag valt int eller sjunk2 klumpen.

ju mer sjunkgrad ju mer lina att "ta upp" och många ggr har man svårigheter med intagning och ankring därav lättare med flytande body. Men som ett kompliment så hade jag tagit int eller sjunk2. Du får ju ner hastigheten och ett djup tack vare en mer sjunkande body, vilket kan vara bra nu när det är kallt i vattnet ;)

sen kan du alltid tänka på att tipparna kmr ju till användning så köper du int eller sjunk2 så tar du och köper den andra ev en annan gång :)

I övrigt så har Ljungan både djupa hålor och mindre djupa hålor :) så vill man vara redo så tipsar jag om att kunna placera flugan överallt beroende på de olika förhållanden..  vilket betyder ett urval av linor.. samtidigt som strandkanten kan vara besvärlig vid intag av sjunkbodys.. nu pratar jag av eget intresse givetvis, inga måsten här inte :) det tar tid att samla på sig 

 

alternativ nr 2

Flyt/int, int, sjunk2, sjunk4,

alla 3 kastar bra, framförallt otroligt praktiska.(versitipsystemet)

Ngt som sticker ut bland de 3 är att de alla kastar/rullar ut väldigt bra i vind kontra hel-flyt.

 

vad gäller vikt på lina så tycker JAG att det är bättre att kämpa med tekniken och försöka få till den så att tekniken laddar spöt istället för att en tyngre lina gör det åt dig... Av många anledningar men framförallt för att ju lättare utrustning ju lättare fiske/plaskar mindre/ lättare att få en högre linhastighet med mindre energi/mer skonsamt för rygg... man får helt enkelt hitta en kombination med tafslängd, tempo på intagning och ankring så kmr det smälla till med kastningen till slut.. många "ljungangubbar" använder skagitlina som skandi.. alltså de köper skagitklumpar i rek scandi vikt och kastar vanligt(skanditeknik), fördelen med just versitipsystemet är att man kan ta det luuuugnt tack vare en mer eller mindre flytande body...hybrid-skagit likaså, att man kan ta det lungt asså... smaksak med linor...

 

ngt som verkar/är oklart så fråga mer än gärna..., :)

 

 

 

 

 

 

Tack så mycket för ett utförligt svar! :)

Det blev två bodys i klass 9 en flyt/intermediate och en intermediate/sjunk 3 

Jag har en del tubflugor redan vilka mönster är det som gäller nu på våren, ljusa flugor i starka färger? 

Om man aldrig varit där förut och ska på i stuga på allsta camping var bör vi fiska? 

Mvh Daniel

Redigerad med Denho486
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-23 at 08:15 Nilsson sa:

Okej tack!

 

Antar att ex köra på Scandi Body Intermediate och sedan med olika spetsar inte kommer vara tillräckligt när det går mer vatten?

Det går aldeles utmärkt, tänk på att scndi bodyn även kan dundra iväg & vända över allt från T8-T18 om så behövs

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plats och tillgänglighet/åtkomlighet hör ihop med vattenföringen givetvis.

Men du har ju fiske "gångavstånd" från campingen.

- Allstaforsen, allstaöarna rättsläng... utanför campingen. Om du skall ut till "grusörat"/allstaöarna så tar du gångstig förbi stugorna "följ" orange målad färg. 

- Klaras, rättsläng.. uppströms allstaforsen/campingen. Lugnt/väldigt lugnt stryk men det plockas fisk. 

- persnacken, rättsläng.. ligger uppströms Klaras.

 

sen når ni ju allt annat med bil :)

- krokforsen, rättsläng.. fiska förbi slogboden ner till båtarna..

- Grimman, felsläng... är ju alltid trevlig, nås vid "liten skymd" parkering på andra sidan vägen om mekonomen.. alldeles intill kyrkogården... mkt mysigt ställe...

- bordet/grenforsen .. föredrar felsläng....är ju en personlig favorit men lite stökig att ta sig till utan båt, går att köra runt men lite stökigt beroende på grusvägens skick.

 

- flugor som går i brun, gul, svart...

- brung, orange, svart..

oliv fiskas mkt, kanske mer på hösten .. men i regel ganska naturliga färger..

Även Thunder&lightning fiskas

Men Ljungan går som i de flesta östkustälvar i  phatagorvas färger ;)

Prova även ljusa flugor :) man vet liksom aldrig :)

 IMG_0485.thumb.PNG.55b343137693e4dc1509c2659d3c5749.PNG

 

 

 

Redigerad med Niclax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-04-13 at 09:56 Niclax sa:

Plats och tillgänglighet/åtkomlighet hör ihop med vattenföringen givetvis.

Men du har ju fiske "gångavstånd" från campingen.

- Allstaforsen, allstaöarna rättsläng... utanför campingen. Om du skall ut till "grusörat"/allstaöarna så tar du gångstig förbi stugorna "följ" orange målad färg. 

- Klaras, rättsläng.. uppströms allstaforsen/campingen. Lugnt/väldigt lugnt stryk men det plockas fisk. 

- persnacken, rättsläng.. ligger uppströms Klaras.

 

sen når ni ju allt annat med bil :)

- krokforsen, rättsläng.. fiska förbi slogboden ner till båtarna..

- Grimman, felsläng... är ju alltid trevlig, nås vid "liten skymd" parkering på andra sidan vägen om mekonomen.. alldeles intill kyrkogården... mkt mysigt ställe...

- bordet/grenforsen .. föredrar felsläng....är ju en personlig favorit men lite stökig att ta sig till utan båt, går att köra runt men lite stökigt beroende på grusvägens skick.

 

- flugor som går i brun, gul, svart...

- brung, orange, svart..

oliv fiskas mkt, kanske mer på hösten .. men i regel ganska naturliga färger..

Även Thunder&lightning fiskas

Men Ljungan går som i de flesta östkustälvar i  phatagorvas färger ;)

Prova även ljusa flugor :) man vet liksom aldrig :)

 IMG_0485.thumb.PNG.55b343137693e4dc1509c2659d3c5749.PNG

 

 

Härligt misstänker att vi börjar måndagen efter att ha kört hela dagen med att fiska uti campingen det som är kvar av kvällen. Tittar man på fångstrapport verkar västbo vara hett? 

Vad menar du med rättsläng och felsläng? :) är som sagt ny på tvåhandsfisket. 

Går det att fånga nystigen öring nu eller är det alldeles för tidigt?

Mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen handlar det om man är höger eller vänsterhänt eller snarare hur man håller spöt.

rättsläng = om du håller vänster hand längst ner på spöt och vattnet rinner åt vänster om du tittar ut mot vattnet så står du rättsläng.

håller du höger hand längst ner och vattnet rinner höger är likaså rättsläng.

felsläng är då tvärtom, står du mot vattnet med vänster hand längst ner på spöt och vattnet rinner åt höger så står du felsläng. Eller höger hand längst ner och vattnet rinner åt vänster.

 

Det bästa är ju att lära sig kasta på alla vis(med både vänster och höger hand på "butten") men om jag får dra en generell statistik över detta så föredrar de flesta rättsläng för det "anses" vara den enklaste sidan om älven att fiska från vad gäller "kastandet".

Hade egentligen kunnat skriva norra eller södra sidan istället.

norra sidan har jag nämt i detta fall som rättsläng och södra sidan som felsläng.

Västbo = absolut, jättefint ställe.. är alltid folk där så undviker det stället eftersom jag upplever att jag sällan får plats... men åk och kika ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har säkert helt rätt men jag förstår ingenting av det du skrev.

Definiera gärna exempelvis högerspey så kanske jag kan förstå?

felsläng och rättsläng är i min mening ett enkelt sätt att förklara exempelvis vilken sida av älven "jag" står i förhållande till älvens flödesriktning, jag antar att dina ord har en mer grundlig med en djupare historia bakom sig som en liknande "förklaring" vid utsaga om var man exempelvis befinner sig?

felsläng/rättsläng är ju inte det bästa sättet att beskriva vilken sida av älven då det är personligt. Lika bra att använda höger/vänsterspey istället, det kan ju aldrig bli ngt tvivel.. singel?

Redigerad med Niclax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Niclax sa:

Du har säkert helt rätt men jag förstår ingenting av det du skrev.

Definiera gärna exempelvis högerspey så kanske jag kan förstå?

felsläng och rättsläng är i min mening ett enkelt sätt att förklara exempelvis vilken sida av älven "jag" står i förhållande till älvens flödesriktning, jag antar att dina ord har en mer grundlig med en djupare historia bakom sig som en liknande "förklaring" vid utsaga om var man exempelvis befinner sig?

felsläng/rättsläng är ju inte det bästa sättet att beskriva vilken sida av älven då det är personligt. Lika bra att använda höger/vänsterspey istället, det kan ju aldrig bli ngt tvivel.. singel?

Jag förstår håller gärna högerhand på butten och är vänsterhänt. 

Så i din mening ska jag stå på den södra sidan för att ha rättsläng, förstår jag rätt då? :)

Finns det gott om platser att korsa älven på för att hamna på "rätt" sida? :)

Mvh Daniel

Redigerad med Denho486
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att förklara "höger" konta "vänster" på så sätt att "rättsläng" kan betyda olika för olika människor. Beroende på vilken sida som man kastar bäst ifrån och vilket som är ens naturliga sida som man föredrar. Svårare än så är det inte. 

Se det enkelt så, att du och jag fiskar samma pool och ställe men för mig blir det rättsläng och för dig felsläng kontra på vilken sida man har som dominant/naturlig. Vi fiskar fortfarande samma ställe och sida av älven.

Därför så beskrivs kastet oftast med höger eller vänster spey. 

Det är inte för att vara petig eller grinig men för många kan det röra till det brutalt mycket när man beskriver det som "rätt kontra felsläng". Framförallt om man inte har fiskat/kastat länge.

Gällande singel spey så är det ett vanligt kast från höger eller vänster. Det vanligaste kastet. Givetvis annorlunda mot Dubbel spey. Lättast är att du kollar instruktionsvideo på nätet, förslagsvis Youtube eller liknande. Svårt att förklara bra i skrift. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis :) härligt att vi når varann i denna fråga...

Går ej att korsa ngnstans i dagsläget utan simtur.

roddbåtar används av "vissa"...

 

Synd att mina förslag med hängbroar invid uppenbara fiskeplatser inte blir av för att nyttja och utöka fisket längs södra sidan:) .... stora delar av södra sidan har ju en markant sluttning, vilket gör det lite vanskligt...

Hela norra sidan har ju bilväg.

Södra sidan får man attackera från två håll.

- Från väster når södra vägen till och med "Klaras/Allstaforsen" MEN "bordet" skulle jag säga är den sista vettiga sträcka att fiska från denna väg. Man åker med bil uppströms vattenkraftverket och tar sig över bron, sen vänster på grusvägen som sträcker sig längs älven.

- Från öster når södra vägen fram till prästholmarna om jag nu inte har fel. Det går några grusvägar/skogsvägar i området från östra sidan som sprider sig i just nämnda området, kan vara så att man når längre om man vill kila ner till höken osv men inget jag lagt ngn tid på.. 

Södra vägen från öster når man via Njurunda eller E4:an.

 

Det finns alltså hinder som gör det omöjligt att köra längs älven hela vägen från vattenkraftverket till havet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä jag håller med dig, rättsläng blir ju personligt. Då finns det ju en felmarginal :)

vänster och högerspey är ju 100%.

youtube behövs inte. Dina enkla ord gjorde susen.

vänsterspey är ju vänsterspey där spöt kastas på vänster sida om ens huvud :)

 

Dubbelspey är ju som du säger ett av de 3tusen andra kastsätt som finns.. aldrig funderat över att man benämner kastet med "singel" som vänster singel Spey men det blir ju glasklart, man kan ju sällan vara för tydlig ;) tack belting :)

Redigerad med Niclax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar! :)

Vi håller nog oss till norra sidan då i alla fall om den är lättare tillgänglig. Jag har aldrig funderat över vilken sida av älven det är lättast att kasta från utan brukar bara kasta. Brukar få ut linan vissa kast blir ju snyggare än andra men men bara öva :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ngt jag aldrig ångrat......

Jag tog chansen när en vän frågade mig om att gå på Drugges kastkurs.

En dag med tips, kaffe och gött häng

Sanslöst bra förebild.

Överlägsen vad gäller kastteknik! Finns ingen som kastar med sån lätthet, energisnål. Jag kanske är Druggefierad men samtidigt så har jag fått så mkt glädje tack vare hans passion för hans utveckling av kastteknik. Ergonomisk och hållbar teknik oavsett utrustning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största misstaget jag gjort i min fiskekarriär var att inte gå en kastkurs direkt jag började med tvåhands. Jag harvade istället på själv i tre år och la mig till med massa olater som är svåra att bli av med... 

Även om inte kastningen är allt blir fisket så mycket roligare om man har en bra grundteknik.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man chansen att kasta med Drugge så ta den gott folk!!!

Bästa jag gjort. Helt klart överlägsen i kastteknik. Men självklart finns det många andra. Men håller med föregående talare. Det skall vara kul att kasta :)

Man skall ju orka hålla på till 80års åldern :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...