Hoppa till innehåll

Lax och fågeldöden


kockin

Recommended Posts

Som allmänheten känner till finns det stora kunskapsbrister om den död vi ser där ute! SVA statens veterinär anstalt förnekar de faktum som 21 av dom ledande forskarna från den norra hemisfären slagit fast med källfakta som är granskade av ett antal oberoende forskare, dvs forskning med resultat som visar på den massiva döden vi bevittnar runt om oss. 

De vi kan göra är att samla de krafter som finns där ute och sluta förneka de fakta som föreligger, de gör vi bäst genom att aktivt gå med i save och hjälpa till att sprida budskapet. 

Många arter tillhörande olika djurklasser uppvisar sedan en tid brist på ett livsnödvändigt vitamin, nämligen vitamin B1 eller tiamin som det också kallas. Att många arter tillhörande dessa djurklasser har brist på detta vitamin råder det ingen vetenskaplig tveksamhet runt, alla forskare som har erfarenhet av att arbeta med tiamin och tiaminbrist har lätt att inse att den här bristen påverkar många arter negativt på olika sätt (ex. påverkad reproduktion, tillväxt, immunsystem, nervfunktioner, sinnen, m.m. ) och att i dess slutstadier leder det till att djuren dör. Givetvis finns där möjligheter för er att stödja vår strävan genom att bli medlem i vår förening. 

Vad kan vi göra?

Vilka krafter finns det här att åberopa?

Vill folket ha fisk i våra vatten?

Skulle en föreläsning via edgeforum vara berikande? anmäl ert intresse så kan vi samordna en live föreläsning. Förslagsvis Söndag kvällarna.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Balk var inplanerad som föreläsare på mässan! dock hade han möte med Ices på Island samma vecka, gällande medlemsraggning så råder det inga tvivel om att det behövs folk som kan vara behjälpliga. Men dialogen är av vikt och föra ut kunskapen om den brist som råder där ute, måste ut till den stora allmänheten, Sva går ut med rena rama slagfälten i deras undersökningar vid våra vatten. Tar dom prover på 5 laxar så har laxen dött av 5 orsaker, finns inte den kemiska utb bakom som gör att dom förstår tiaminbristen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Hur kan det komma sig att naturfolk är så tysta?

Finns det tveksamhet?

21 av världens ledande forskare har gjort gemensamt statement.

Sportfiskare av norden verkar inte bry sig ett skvatt...skrämmande

 

https://savethebaltic.wordpress.com/2017/09/20/den-sjatte-utrotningen-har-redan-pagatt-i-43-ar/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 miljoners frågan, de man nu gör är att man sammanställer är utbredning och hur många arter som är drabbade. Idag vet man inte på vilket sätt och vart störningen kommer ifrån, man har arbetshypoteser som man jobbar med. Men det är första gången man stör på cellnivå, och SVA har inte adekvat utb för att förstå tiaminbristens baksidor, där erfordras kemiskt utbildning som man tagit bort från dagens utb. Detta gör att man missar de som är bakomliggande,  såsom nedsatt immunförsvar, desorienterade, hjärnskador. Etc typ djur som normalt häckar långt ute till havs är inne i storstäder och häckar för att dom mist normalt beteende, eller så är det vitaminberikade brödet folket ger dom,,Vad vet man...vetemjölet har man berikat ända sen 60 talet. Beriberi är ett kännt fenomen från Asien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Beriberi

Redigerad med kockin
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hade jag haft mer tid, så hade jag inte hållt med<_<

Har egentligen ingen åsikt om just trappan, fiskar inte i Kalixälv.

Imorrn blir det att lägga nät!!!

Ska nämligen fiska löja i en sjö i närheten. Fisken är kanongod och kan inte jämföras med löja från kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago kockin sa:

10 miljoners frågan, de man nu gör är att man sammanställer är utbredning och hur många arter som är drabbade. Idag vet man inte på vilket sätt och vart störningen kommer ifrån, man har arbetshypoteser som man jobbar med. Men det är första gången man stör på cellnivå, och SVA har inte adekvat utb för att förstå tiaminbristens baksidor, där erfordras kemiskt utbildning som man tagit bort från dagens utb. Detta gör att man missar de som är bakomliggande,  såsom nedsatt immunförsvar, desorienterade, hjärnskador. Etc typ djur som normalt häckar långt ute till havs är inne i storstäder och häckar för att dom mist normalt beteende, eller så är det vitaminberikade brödet folket ger dom,,Vad vet man...vetemjölet har man berikat ända sen 60 talet. Beriberi är ett kännt fenomen från Asien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Beriberi

Sätter en slant på övergödning.Gammal artikel men kan ligga nått bakom det.

http://www.natursidan.se/nyheter/plankton-orsak-till-fageldod-i-ostersjon/

En färsk som tror på nån slags miljögift.

http://fof.se/tidning/2017/7/artikel/vitaminbrist-som-dodar

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Meritaimen sa:

Sätter en slant på övergödning.Gammal artikel men kan ligga nått bakom det.

http://www.natursidan.se/nyheter/plankton-orsak-till-fageldod-i-ostersjon/

En färsk som tror på nån slags miljögift.

http://fof.se/tidning/2017/7/artikel/vitaminbrist-som-dodar

 

Ja du har nog en poäng, en störning är nog mer rätt  detta stadiet. Om inte det gröna minskat i produktion likt det som vi ser i våra näringsfattiga åkrar. Teorierna är många och sanningen ligger dolt kvar som ett omen,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ismo sa:

& ?? ..låt det ta sin tid...har tagit tid att förgöra den...tar lika lång tid att få den tillbaka..låt Naturen ha sin gång...då får vi dom starkaste generna.

Jo så är det normalt där ute att evolutionen skött om detta! men i detta fall är det en störning som människan mest troligt ligger bakom, detta sker på cellnivå och detta kan inte evolutionen fixa, hade man låtit detta bara gå i USA hade dom inte kunnat fylla några vattendomar av kompensations utsättning av lax. Nu kan an det utan att veta varför. kanadensiske forskaren John D. Fitzsimons  knäckte stötestenen 1994.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det ligger en hel del skit i Östersjön, MEN detta sker världen över och detta är inte en lokal företeelse för Östersjön, det sker på land bland däggdjur fågel musslor mm, därför kan man inte koppla detta till enbart vatten. 

1 minute ago Ismo sa:

Om en tänker på Östersjön specifikt!..den renar inte en rakt av på nån månad..mesta problemet är att Östersjön är så j-vla skitigt!-En kallsup där..är nog ingen höjdare.Syre döda bottnar,algblommning m.m ..åsså vill en att inte döda ev. hon-laxar:blink: år ut å år in...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det var en del av orsaken till att vi var tvungna att göra om styrelsen och vår strävan, att enbart rädda laxen blev en omöjlighet och vi gjorde om vårt arbete till att verka för Östersjön och de arter som lever där, en omöjlig uppgift tycktes, nu idag har vi 2 av dom ledande forskarna med oss i styrelsen, Lennart Balk och Stellan Hamrin. https://www.google.se/search?q=stellan+hamrin+miljödepartementet&oq=Stellan+Hamrin+&aqs=chrome.1.69i57j0l3.9872j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.se/search?q=Lennart+Balk&oq=Lennart+Balk&gs_l=psy-ab.3...40090.43631.0.46606.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.AtaSByUyg14

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första är att sluta förneka de 21 av världens ledande forskare fastslagit Tiaminbristen.  https://www.nature.com/articles/srep38821

Sportfiskare bör nog gå med i savethebaltic för att trycka på som medlem. Vara aktiv med delningar i sociala forum mm, Sträcka ut en hjälpande hand i stället för att se vem som är bakom, vi kan  fylla vår styrelse med bättre folk men då behövs konkreta förslag till mig då jag ej är aktiv som styrelsemedlem, jag är i valberedningen. Gärna gå med i vår styrgrupp på facebook. https://savethebaltic.wordpress.com/2015/03/06/bli-medlem/

Ring mig om ni vill hjälpa till.0730425517

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Ismo sa:

Kom å tänka på vad jag fick som info. under denna sommar.

En som kämpade hela sommarn/nästan...fick en +15kg Lax...stjärten var helt demolerad pga svamp!..sen kort efter fick han en 10+ Lax...svåra skador på bukfenor..då gav han upp.

Inte bra..det handlar inte bara om Laxen! Det handlar om allt liv runt Östersjön.

Vi måste rädda Östersjön!..men hur? vad kan vi sportfiskare göra?

Vi kan börja med att Ismo blir tex blir ansvarig för edge forums sida för save.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Ismo sa:

Det gör jag så gärna,..även om jag inte är utbildad för sådant...men med andra,..vi är tusentals fiskare som kan sin sak!..nån måste lyssna på oss.

Likväl som inom jaktkretsar ...så lyssnar en i alla fall ibland på sina jägare.

Bra! vi har ett problem och det är att du inte har facebook, där har vi våran grupp som jobbar undercower. Så det vore angenämt om du kunde rega en användare där så vi kan hjälpas åt,  förslagsvis lägger jag dig som förslag till styret under årsmötet i mars nere på sportfiskemässan i Sthlm 16-18 Mars. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Kenneth,

 

De nyligen visade bilderna på vild sjuk lax från Kalixälven är verkligen skrämmande. När man ser fiskarna i nätet, och deras utseende, så undrar man om de verkligen hade energin själva att snurra in sig i nätet som syns på bilderna. Laxarnas allmäntillstånd ser förskräckligt dåligt ut, minst sagt. Det vi ser på bilderna är fiskar vars hud verkar vara i upplösning, ett sannolikt resultat av angrepp från bakterier, svamp och virus. Cellerna, ja hela vävnaden på ytan hos fisken är under lysering, dvs cellerna går sönder och deras innehåll läcker ut. Hos fiskar med ett mer eller mindre helt utslaget immunsystem så kan man förvänta sig detta utseende. Som orsak till det utslagna immunsystemet är det högst sannolikt att antaga bristen på vitaminet B1, eller tiamin som det också kallas, utgör grundorsaken, också i dessa individer.

 

Mvh

Lennart

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...