Jump to content

Recommended Posts

• Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt klart intressant även om det känns vinklat., då det är yrkesfiskarnas artikel. Helt klart en partsinlaga. Deras fokus i saken är givetvis förslagen på att förbjuda bottentrålning och att det

Bevisat i tusentals vetenskapliga artiklar! de är nog snarare folket som inte kan ta sig till det vetenskapliga läget. Dessutom har vattenfall tagit beslut om ett innficiellt beslut om att  behandla a

Svampangrepp på lekvandrande öring har ökat på senare år även runt Vättern, framförallt i de södra delarna. Denna hösten såg jag ett fåtal öringar som inte var svampangripna. Bilden på öringen är tage

Posted Images

On 11/5/2020 at 10:14 PM, Matte said:

Sva har genom åren spridit rena falsarier om lax döden@ herpes varmt/kallt vatten svamp virus bakterier mm allt är ju sekundärt och biokemin lyser med sin närvaro! Att de inte behöver länka till någon betrodd forskning är signifikant med Sva.  Stellan sågar. 

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fiskdoden-orsakar-konflikt-mellan-myndighet-och-forskare

• Sad 1

Svampangrepp på lekvandrande öring har ökat på senare år även runt Vättern, framförallt i de södra delarna. Denna hösten såg jag ett fåtal öringar som inte var svampangripna. Bilden på öringen är tagen 10 meter från Dunkehallaåns mynning i Vättern och det är en nystigen öring. Tidigare har jag trott på argumentet att svamppåväxten beror på lekskador och skador orsakade av att öringen numera kan vandra långt upp i åarna. Ganska ironiskt att utrivna vandringshinder orsakar svampangrepp på öringen. Svaret jag får när jag kontaktar Länsstyrelsen är att det beror på att det är för varmt i vattnet! Yttemperaturen i Vättern var då 6,2 grader! När man läser tråden om tiaminbrist kan man ju börja fundera på om det inte är ett problem i hela Sverige, och varför är det inte fler som engagerar sig?

Öring 201108.JPG

• Like 2

Ett problem är väl att det inte råder enighet i den här frågan? Tiaminbrist är väl fortfarande bara en teori bland flera? Jag fiskar mycket och det är väldigt sällan jag påträffar sjuk fisk oavsett art? Hade det varit ett utbrett problem borde det ju rimligtvis synas mer sjuk fisk oavsett art och plats i Sverige? Jag kan inte säga att jag ser fler sjuka fiskar idag än för 25 år sen?

Jag kan också tycka att det är intressant att just laxen verkar drabbas så hårt... en art som vi till viss del odlat sönder och rimligtvis utarmat genetiskt under flera decennier. 

Sen är vi ju bättre på uppföljning/exponering av sjuk fisk idag än någonsin tidigare. Sjuk fisk har väl förekommit förr också? frågan är väl om de väckte någon större uppmärksamhet då?

• 3 weeks later...
On 1/8/2021 at 12:06 PM, Jonas said:

Ett problem är väl att det inte råder enighet i den här frågan? Tiaminbrist är väl fortfarande bara en teori bland flera? Jag fiskar mycket och det är väldigt sällan jag påträffar sjuk fisk oavsett art? Hade det varit ett utbrett problem borde det ju rimligtvis synas mer sjuk fisk oavsett art och plats i Sverige? Jag kan inte säga att jag ser fler sjuka fiskar idag än för 25 år sen?

Jag kan också tycka att det är intressant att just laxen verkar drabbas så hårt... en art som vi till viss del odlat sönder och rimligtvis utarmat genetiskt under flera decennier. 

Sen är vi ju bättre på uppföljning/exponering av sjuk fisk idag än någonsin tidigare. Sjuk fisk har väl förekommit förr också? frågan är väl om de väckte någon större uppmärksamhet då?

Att ifrågasätta granskad och prisad forskning är deffenetivt fel väg att gå. De råder ingen tveksamhet hos vattenfalls kompensations anläggningar om bristen. Utan tiaminbehandling blir vattenfall åtalsbara då de ej kan fylla utsättningsmålen som man skrivit under.

18 minutes ago kockin sa:

Att ifrågasätta granskad och prisad forskning är deffenetivt fel väg att gå. De råder ingen tveksamhet hos vattenfalls kompensations anläggningar om bristen. Utan tiaminbehandling blir vattenfall åtalsbara då de ej kan fylla utsättningsmålen som man skrivit under.

Menar du att det råder enighet i tiaminfrågan bland de som forskar kring problematiken med laxfrågan? Jag har inte förstått det så utan snarare att det är en möjlig teori som man i dagsläget jobbar vidare med? Men jag kanske har fel? 

Och om tiaminbrist med säkerhet är svaret på problemet vad är då den föreslagna lösningen?

19 minutes ago, Jonas said:

Och om tiaminbrist med säkerhet är svaret på problemet vad är då den föreslagna lösningen?

Ny rapport tar samlat grepp om tiaminbristen kring Östersjön Författare: Samuel Hylander, Charlotte Axén, Emil Fridolfsson, Martin Green, Thomas Näsström https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2020/ny-rapport-tar-samlat-grepp-om-tiaminbristen-kring-ostersjon/

20 minutes ago, Jonas said:

Det behövs mer forskning.  Där är det pg mera. Bara hålla utkik. Så fort de kommer mera så postar jag.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 3/2/2021 at 5:52 PM, Lennart Grann said:

Efter att sett och lyssnat på det här är jag övertygad om att vi har samma problem i Vättern. 

Synd att de ska ta så lång tid att få folk att förstå.

Opinionen är viktig och att fler blir delaktiga som tex du. Ju fler vi blir ju lättare kommer de att kunna bilda de verktyg som föreningen behöver!

• 2 weeks later...
22 minutes ago, Kenneth Hans Karlsson said:

Helt klart intressant även om det känns vinklat., då det är yrkesfiskarnas artikel. Helt klart en partsinlaga.

Deras fokus i saken är givetvis förslagen på att förbjuda bottentrålning och att det ska begränsas fiske efter torsk, då de flesta miljöorganisationer och forskare är överens och säger att fisket efter östersjötorsk måste begränsas.

Citerar yrkesfiskarnas text på sidan du länkat till  "Men vissa forskare på Östersjöcentrum och Stockholms universitet är helt fixerade vid att yrkesfisket är problemet. Därför vill de förbjuda bottentrålning. En helt meningslös åtgärd OM det är tiaminbrist som är problemet för torsken"

Känns ju lite märkligt att man tycker att OM nu tiaminbrist är problemet är det en meningslös åtgärd? Ännu vet vi ju inte det till 100%. Och om det är problemet vilket inte alls är otroligt, är det då inte likförbannat ett måste att begränsa fisket till max medan vi forskar vidare?

Jag är emot yrkesfiskarnas åsikt helt! Bottentrålning bör förbjudas helt! Att säga att det inte löns begränsa fisket för att det troligen beror på något annat är ju rent horribelt! Tills dess beståndet inte hämtat sig OAVSETT vad det beror på, och forskning säkerställt vad det beror på MÅSTE vi ju givetvis begränsa fisket.

Däremot håller jag med i sakfrågan, givetvis måste forskningen på tiaminbristen fortsätta, något är helt galet i våra ekosystem!

• Like 1
  • Thanks 2
På 2021-03-13 at 13:05 Matte sa:

Helt klart intressant även om det känns vinklat., då det är yrkesfiskarnas artikel. Helt klart en partsinlaga.

Deras fokus i saken är givetvis förslagen på att förbjuda bottentrålning och att det ska begränsas fiske efter torsk, då de flesta miljöorganisationer och forskare är överens och säger att fisket efter östersjötorsk måste begränsas.

Citerar yrkesfiskarnas text på sidan du länkat till  "Men vissa forskare på Östersjöcentrum och Stockholms universitet är helt fixerade vid att yrkesfisket är problemet. Därför vill de förbjuda bottentrålning. En helt meningslös åtgärd OM det är tiaminbrist som är problemet för torsken"

Känns ju lite märkligt att man tycker att OM nu tiaminbrist är problemet är det en meningslös åtgärd? Ännu vet vi ju inte det till 100%. Och om det är problemet vilket inte alls är otroligt, är det då inte likförbannat ett måste att begränsa fisket till max medan vi forskar vidare?

Jag är emot yrkesfiskarnas åsikt helt! Bottentrålning bör förbjudas helt! Att säga att det inte löns begränsa fisket för att det troligen beror på något annat är ju rent horribelt! Tills dess beståndet inte hämtat sig OAVSETT vad det beror på, och forskning säkerställt vad det beror på MÅSTE vi ju givetvis begränsa fisket.

Däremot håller jag med i sakfrågan, givetvis måste forskningen på tiaminbristen fortsätta, något är helt galet i våra ekosystem!

Tror behandling behövs av honer och hanar, tills gåtan är löst.