Hoppa till innehåll

Trasig spötopp


Recommended Posts

Hej

Som titeln lyder har jag lyckats ha av spötoppen på ett flugspö. Det är ett Blue fox Carbon BF-902 (eller BE, minns inte riktigt) 9ft 2 sec Line5-7. Det är ca 3-4 cm av toppen som gått av. Vad jag hört ska det väl inte vara lönt att laga spöt? Spöt är ju också ganska gammalt så jag vet inte om det går att hitta bytesgrejer till det, så därför kollar jag här.

Finns det någon som kan komma med ett fyndigt tips, typ var jag kan få tag i en ny spötopp, eller hur man lagar så vore jag tacksam.

Är ju givetvis just det spöt som jag lånat av svärfar så det vore skönt att kanske slippa köpa ett nytt spö åt honom.

 

Tacksam för svar

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bara 3-4 cm som är av finns det en god chans att du kan montera dit den gamla öglan igen. Du behöver två tänger och ett ljus.

Börja med att fila bort lite lack på spötoppen (ca 1 cm)

Tänd ljuset och håll sen öglan med ena tången och den avbrutna grafitdelen med andra tången. Värm försiktigt upp metallen på öglan och dra samtidigt isär den brutna toppdelen och öglan. Limmet man använder är såkallat smältlim och det löses upp av värme. När öglan lossnar trycker du dit den igen på den spötoppen. eventuellt behöver du fila ner den lite mer innan den passar och då är det bara att värma upp öglan igen och sen trycka dit den. 

Tänk på att grafiten smälter om den får direktkontakt med ljuset så värm bara upp metallen i öglan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grafiten/kolfibern smälter garanterat inte men epoxihartset som väven är bakad med smälter. Den tål  ändå korta kontakter med flamman. Om den gamla öglan inte passar leta en med större diameter som går  på toppen. Har själv fixat ett LOOP HM  9'6"  i klass 6 som tappade 7-8 cm men är nu en klass 7.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta en tändare och värm toppögglan samtidigt som du drar i den med tång. När limmet blir tillräckligt varmt så släpper öggan utan problem. Då har det inte ännu hunnit hända något med grafitens bindemedel. Jag skulle absolut inte slipa på grafiten varken innan eller efter. I stället skulle jag skaffa mig en ny större toppögla. En sådan kan du få av mig gratis. Det enda du behöver göra är att mäta storleken och skicka mig ett PM.

Mvh/ Samlaren

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...