Hoppa till innehåll

Hardy Demon Smuggler 8' #4 6-del


Jonas

Recommended Posts

_56V3173.jpg

Det här spöt har jag längtat efter att få testa och idag kom det äntligen ett bra tillfälle med både öppet vatten och ett gäng plusgrader i luften. Jag hade ett DeLuxe Smuggler spö för 20 år sedan och på den tiden vill jag påstå att Hardy var ledande på flerdelade spön. Det här spöt är gjort i en mer avancerad grafit med betydligt bättre spänst men det är på inget vis för snabbt för ett njutbart torrflugfiske i strömmen. Spöt är 8' #4 har 6 delar och en snygg matchande metalltub som är väl anpassad till spöts längd. Kittet har en snygg finish och för skoj skull valde jag att matcha det med den hardyrulle jag trodde skulle passa spöt bäst. Det blev en Hardy Ultralite FWDD 2/3/4. Tyvärr skiljer nyansen något i anodiseringen mellan de mörka ringarna på mitten av rullfästet men det är inte värre än att jag kan leva med det. Det är en riktigt snygg kombo och balansen och känslan i spöt lägger sig på en nivå som lägger det på nummer ett av de smugglerspöna jag testat genom åren. Efter att ha fiskat en stund med spöt i strömmen tänker jag ingenstans på att det här är ett sexdelat spö och det är imponerande att de lyckats bibehålla så pass hög feeling i ett så kompetent spö med så många delar. Klingan i det här spöt är helt enkelt kanonfin. Det hade varit kul att testa det lite side by side med exempelvis ett motsvarande Zephrus. 

Jag spola på en Cortland Precision Finesse Trout WF4F (http://np.netpublicator.com/netpublication/n41911958/152) på rullen. Den funkade ok men är inte perfekt till spöt. Vill ha lite mer drag i linan för att matcha upp spöts prestanda bättre. Ska se om jag kan få tag på en Cortland HTx WF4F nästa vecka. Den linan borde bli bra till spöt och jag tyckte den linan passade utmärkt både till Artisan 8'6'' #4 samt Zephrus 8'6'' #4 som jag testat tidigare. 

Om jag ska tipsa Hardy om något så är det att de borde fundera på att synka anodiseringen bättre mellan rullarna och spöna. Jag har haft problem att matcha samtliga rullar/spön från Hardy som passerat mina händer sista åren. En annan detalj är att man gjort rullfästet på det här spöt aningen långt. Det hade varit möjligt att kapa en centimeter längst bak. Det kan kanske verka perfektionistiskt att anmärka på det här men det är detaljerna som gett Hardy den speciella känslan och givit dem den premiumstatus de haft över tid.

Tycker över lag att det här är en ruggigt skön och snygg kombo och jag ser fram emot att hitta den perfekta linan så jag får ut max av spöt.

Återkommer med en slutkommentar fram i maj när jag hunnit prova ut rätt lina och fått lite fisk på spöt.

Läs mer om spöt här: http://www.hardyfishing.com/hardy-rods-fly-rods-hardy-demon/hardy-demon-smuggler-rod/1405251.html#q=smuggler&prefn1=ZZRLN&prefv1=8%2527&start=1

Läs mer om rullen här: http://www.hardyfishing.com/hardy-reels-fly-reels-hardy-ultralite/hardy-ultralite-fwdd-reel/1405266.html#q=reels&sz=12&start=17

Strömstaren titta förresten förbi när jag stod och kasta i strömmen, se mitten av miljöbilden :)

_56V2998.jpg

_56V3106.jpg

_56V3129.jpg

_56V3158.jpg

_56V3171.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hej Jonas!

Har du hittat någon lina som du tycker passa som handsken till Smuggler-spöt? Tänkte handla ett likadant spö, och matcha det med en GL Highline, alt. presentation för lite trängre utrymmen, typ Rena. Om du inte redan hittat en perfekt match?

/willle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett sånt här i #7 9'6", var på jungfrufiske i Oslo i helgen. Bra med motvind och lite fisk :) Lite långsammare action än mina "normala" kustspön, men det klarade sig förhållandevis bra! Positivt överraskad, känns inte alls som ett 6-delat spö. Kommer med stor sannolikhet skaffa mig en #5 också.. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@wille Cortland Trout boss HTx eller Cortland Precision Finesse Trout II (viktigt att det är version 2. 1 är lite för lätt)

En lina jag tror passar kanon som jag inte testat på spöt är Orvis Superfine Trout. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...