Jump to content

Varför går trenden åt tyngre?

hector

Recommended Posts

Jag har lagt märke till att klassningen på grejer bara blir tyngre och tyngre, klass 7 verkar nu anses som 17-19 grams klump, det för mig är mer klass 8/9 från typ 10-12 år sen. Det har ju varit en stadig uppgång med åren, kommer det någonsin att stanna upp? Vad händer om 10 år? Klass 7 enhands är då 25-26 gram?

Det är en märklig utveckling, när jag började flugfiska så ansågs klass 6 vara bästa allround valet, idag heter samma typ av prylar klass 5, själv gillar jag klass 5 för det fiske jag bedriver, så jag blev tvungen att köpa en klass 4 utrustning för att få samma känsla idag.

Edited by Ixoye
  • Like 1

Exakt vi vill liksom fiska med lätta känsliga prylar och köper treor, fyror och femmor. Samtidigt vill vi ha det lätt-och långkastat så tillverkaren bygger #5,6,7. Tossigt. Är ibland i P&T vatten med stoooor fisk. Träffar där fiskare med #3 som fiskar förtyngd streamer efter båge på 10 kg.

• Like 1

• 3 years later...

Sameo är ju kända för att gå emot detta, vilket märks när tex deras #9 spö kommer med en lina med klumpvikt på 19,5 g, medan de flesta iaf guideline spöna i #9 har ca 21-23 g i rekommenderad klumpvikt.

Eftersom ett Sameo spö i klass 9 kommer med linor som skulle passa ett guideline spö i klass 7 eller 8, betyder det då att ett Sameo spö i klass 9 princip är motsvarande ett guideline spö i klass 7-8, eller betyder det att spöna är väldigt lika, i tex grovhet osv, men att Sameo bara tycker att sådana spön bör  kastas med lättare linor än vad guideline tycker?

På 2017-03-24 at 20:18 hector sa:

Jag har lagt märke till att klassningen på grejer bara blir tyngre och tyngre, klass 7 verkar nu anses som 17-19 grams klump, det för mig är mer klass 8/9 från typ 10-12 år sen. Det har ju varit en stadig uppgång med åren, kommer det någonsin att stanna upp? Vad händer om 10 år? Klass 7 enhands är då 25-26 gram?

För att en inte kan kasta!..en försöker köpa sig till ett någorlunda kast..å handlarna hakar på. En för ..för tung lina..så händer det nått!

En runkar inte bra med en svetshandske!..även om det skulle kännas att nån annan gör det.

• Like 1
  • Haha 2

2 hours ago, Lippe said:

Sameo är ju kända för att gå emot detta, vilket märks när tex deras #9 spö kommer med en lina med klumpvikt på 19,5 g, medan de flesta iaf guideline spöna i #9 har ca 21-23 g i rekommenderad klumpvikt.

Eftersom ett Sameo spö i klass 9 kommer med linor som skulle passa ett guideline spö i klass 7 eller 8, betyder det då att ett Sameo spö i klass 9 princip är motsvarande ett guideline spö i klass 7-8, eller betyder det att spöna är väldigt lika, i tex grovhet osv, men att Sameo bara tycker att sådana spön bör  kastas med lättare linor än vad guideline tycker?

Jag skulle säga att Guidelinespöna egentligen är #9-spön. Enligt AFTM, är bäst att lägga till...

Sen ligger det mycket i det Ismo säger, att fiskare vill ha genvägar till långa last, och det är lättare med ett tyngre spö.

18 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag skulle säga att Guidelinespöna egentligen är #9-spön. Enligt AFTM, är bäst att lägga till...

Sen ligger det mycket i det Ismo säger, att fiskare vill ha genvägar till långa last, och det är lättare med ett tyngre spö.

EXAKT!! ..ju bättre TEKNIK/KÄNSLA en har..desto lättare lina kan en bemästra...bara att översätta det till spinnfiskare..en känner!!!..när vikten är den rätta.

1 hour ago, Bigsalmon said:

Ok så du tror det kan vara så att ett Sameo spö i klass 9 kan motsvara tex ett guideline spö i klass 7 eller 8 som har lika och t.o.m. högre rekommenderad klumpvikt än vad Sameo har till sitt spö i klass 9? Skulle inte förvåna mig om det var så.

Hur många e de som kör automat bil här...de e ju mkt tragiskt o köra en kärringbil.. ??

Eller växlar på en cykel....alltså vafan! 

Självgående gräsklippare,den där robbotgräsklipparen...fyfan! 

Allt ska va som de alltid har varit,speciellt flugfiske... 

De ska fan inte va lätt... 

• Haha 1

Först kom man med t.ex. #5 spön som  egentligen var #6 eller #7 sedan började  lintillverkarna ta fram linor som tyngre än de var klassade för. Det har bara gjort det svårare för oss konsumenter, i alla fall när man inte har möjlighet att prova kombinationerna innan köp. Kommer ihåg för många år sedan när jag tillsammans med en kompis provade en bunt spön, hans och mina, med olika linor. Det var inga problem att kasta med en WF 8  och ett Sage RPL+ i #5. Det är egentligen ett understatement, det funkade kanon. 

Nu gillar jag Winston kolfiber eller glasfiber av olika fabrikat för  mitt vanliga öringsfiske och där är ofta klassningen rätt då det gäller spön, men det har blivit svårare att hitta rätt lina. För kusten däremot gillar jag däremot snabbare spön, där är mina #6:or mer som 7:or.

Edited by Isoperla

På 2017-03-31 at 07:21 M.Thors sa:

Det är ju fränt att kunna säga att man tagit drömfisken med en trippelnolla (#000) och att kasta lika långt med sin nya femma som kompisens äldre åtta. ;)

Hade en trippel noll eller noll från sage. Det spöt var styvare än mitt GLoomis whisper creek #3 och båda spöna kastade givetvis samma linor precis lika bra. kan tycka sage var/är rätt fjantiga där...

• Like 1

Har ett Sage SPL #0. Först köpte jag en Sage quiet Taper dt #0. Det gick inte att kasta med enligt mig. Fick sen tips om en loop optistream #2 skulle fungera bra. Dom lirar bra ihop. Men då är det inte #0. Men det är bra känsla i spöet. Mjukt och följsamt.
Kanske inte så användbart.

On 3/24/2017 at 8:18 PM, hector said:

Är det verkligen så? Tycker de gramviktena har gällt länge. Mina gamla klumpar sitter lika fint på mina nyare spön. 

Lite off-topic: Själv tycker jag allt har blivit lättare på senare år då tillverkare faktiskt börjat skriva ut gramvikter på linor framförallt. Bra att man slopar aftm och istället pratar klumpikter på linor. 

2 hours ago, Lill-Niklas said:

Är det verkligen så? Tycker de gramviktena har gällt länge. Mina gamla klumpar sitter lika fint på mina nyare spön. 

Lite off-topic: Själv tycker jag allt har blivit lättare på senare år då tillverkare faktiskt börjat skriva ut gramvikter på linor framförallt. Bra att man slopar aftm och istället pratar klumpikter på linor. 

Men hur menar du nu? På vilket sätt är det en fördel att man pratar klumpvikter istället för AFTM? En klump som väger 12g på 20m kommer inte att matcha bra på ett spö som trivs med en 9m klump som väger 12g - men klumpvikten är 12g på båda.

Tacka vet jag AFTM. Där är det betydligt enklare att jämföra linor.

• Like 2

5 minutes ago, Magnus P said:

Men hur menar du nu? På vilket sätt är det en fördel att man pratar klumpvikter istället för AFTM? En klump som väger 12g på 20m kommer inte att matcha bra på ett spö som trivs med en 9m klump som väger 12g - men klumpvikten är 12g på båda.

Jag fiskar oftast klumpar från 8,5 upp till 13-14 m. På dessa längder tycker jag spöet svara liknande på samma klumpvikter. Jag har alltid hela klumpen utanför toppöglan innan jag skjuter iväg kastet. Är ju massan som laddar spöet. Enligt aftm systemet ska man ju väga första 9,15 m, om denna ska väga lika mycket kommer detta innebära väldigt stor skillnad på klumpvikt då den korta klumpen kräver att man väger en del skjutlina också medans de långa klumparna tar man kanske inte ens med halva klumpvikten. Med dagens alla olika linor med olika längd, tappering och  masscentret så passar inte aftm enligt mig. Nä, fördrar helt klart klumpvikt. Var mycket svårare att hitta linor för 20 år sedan när gramvikter hölls "hemligt".  ibland behövde man gå upp en klass ibland ner. 

Däremot till dt linor eller linor med väldigt lång klump för torrfluga där man aldrig har ute hela klumpen finns det ett visst berättigande för aftm.

Jag delar absolut inte din upplevelse om hur spöt svarar på så olika klumplängder med samma klumpvikt och tycker inte att det är särskilt svårt att hantera olika klumplängder/vikter med AFTM som bas.

Du kan inte mena allvar med att du alltid har hela klumpen utanför toppöglan "innan jag skjuter iväg kastet"?

13 minutes ago, Magnus P said:

Du kan inte mena allvar med att du alltid har hela klumpen utanför toppöglan "innan jag skjuter iväg kastet"?

Om vi talar om att kasta långt så absolut, då ser jag till att ha hela klumpen utanför spööglorna, tappar kastlängd annars. Om jag ska prickkasta på en vakande fisk 10 meter ut så behöver jag inte ens skjuta ut linan, då handlar det ju mer om att lägga ner flugan. Då kan jag absolut fiska utan ens ha hela klumpen ute.  

Vi har helt klart olika uppfattningar, kan tänk mig att det mynnar i att vi fiskar utifrån olika förutsättningar till stor del. En majoritet av mitt fiske sker i sjöar eller på kusten, där långa kast och ladda spöet är en viktig aspekt. 

4 hours ago, Magnus P said:

Blir jo oavsett fel om klumpen är 20m o första halvan väger 12g..

• Like 1